Izraelské letectvo prijalo nové špionážne lietadlo ORON. Video
Izraelské vzdušné sily v nedeľu oznámili, že dostali nové spravodajské, sledovacie a prieskumné lietadlá s názvom Oron. V oznámení sa podrobne opísalo, že 122.letka, získala lietadlo formálne predstavené na ceremónii vedenej veliteľom IAF, generálmajorom Amikamom Norkinom.
“122. letka (“Nachshon”) známa ako letka ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) IAF prevádzkuje dva modely lietadiel: “Shavit” (Gulfstream G500) a “Eitam” (Gulfstream G550). Dnes letka prijala najnovšieho člena rodiny Nachshonovcov: “Oron”. “Oron je ďalším prejavom rastúcej sily IAF,” hovorí veliteľ IAF, generálmajor Amikam Norkin. “Lietadlo pridáva ďalšiu pomoc súčasným prevádzkovým a strategickým schopnostiam IAF, ktoré umožňujú trvalú prevahu vzduchu na Blízkom východe a schopnosť brániť izraelskú oblohu a zaistiť jej bezpečnosť”.
“Lietadlo kombinuje niekoľko spôsobilostí vrátane leteckého zobrazovania, riadenia a radaru a zhromažďovania námorných spravodajských informácií”, vysvetľuje Maj. I., zástupca veliteľa 122. “Väčšina týchto spôsobilostí už existuje v našej jednotke ‘Maof Rahav’, avšak s novým lietadlom sa nám ich podarilo zhustiť na jednu letovú platformu.”
Hoci “Oron” vyzerá podobne ako “Eitam”, jeho systémy sú pokročilejšie a umožňujú širšiu škálu misií. “Veľké zlepšenie je v jeho celkových schopnostiach a rozmanitosti úloh, ktoré môže vykonávať”, hovorí Maj. I. “Lietadlo kombinuje schopnosti ‘Eitam’ a ‘Shavit’, prieskumné lietadlá z divízie stíhačiek a pokročilý radar vzduch-zem. Lietadlo nie je dôležité len pre letku a IAF, ale je dôležitým prínosom pre celú IDF: bude vykonávať misie pre námorníctvo pomocou jedinečných systémov, a to všetko v spolupráci s riaditeľstvom spravodajských služieb IDF a jednotkou “Maof Rahav”. Toto je lietadlo, ktoré pojme všetky tri vetvy izraelskej armády”.
Ako uviedol Maj. I, “Oron” môže zostať vo vzduchu dlhšiu dobu, lietať ďalej ako iné prieskumné lietadlá a držať na palube väčšiu posádku. “Lietadlo je tiež schopné niesť spravodajský personál, ktorý analyzuje údaje v reálnom čase. To umožňuje posádke byť nezávislá a vrátiť sa z misie s úplným výsledkom”.
Proces obstarávania lietadla sa začal pred niekoľkými rokmi v sídle IAF. Americká letecká spoločnosť Gulfstream Aerospace v posledných rokoch vyrábala lietadlo v USA a uskutočnila komplexné testovacie lety, aby zabezpečila pripravenosť na let. “Posádka z našej letky odletela do USA, aby zabezpečila naše požiadavky pred pristátím v Izraeli,” hovorí Maj. I. “V priebehu nasledujúcich dvoch rokov lietadlo prejde procesom inštalácie systémov misie a potom dorazí do letky ako operačné lietadlo”.
“Začali sme premýšľať o tom, ako bude lietadlo začlenené do letky. Absorpčný proces vyvoláva množstvo otázok – Ako nové lietadlo ovplyvní organizačnú štruktúru letky? Budeme musieť založiť nové oddelenie? Aké jednotky bude nové oddelenie zahŕňať?”, pokračuje Maj. I. “Musíme sa operatívne oboznámiť s lietadlom. Jeho základná letová mechanika je podobná mechanike G550, ale obsahuje rôzne systémy. Preto musíme prispôsobiť našu letovú techniku rôznym misiám. Okrem toho budeme musieť vytvoriť taktiku a doktrínu pre nové lietadlá – z hľadiska nadmorskej výšky, uhlov, rýchlosti atď.”
Vzhľadom na to, že lietadlo môže vykonávať širokú škálu prevádzkových misií, niekedy v jednom druhu, výber personálu pre každý let je dôležitou úlohou. “Budeme si musieť vybrať správny personál, ktorý počas letu vykoná niekoľko misií,” vysvetľuje Maj. I. “Je pre všetkých našich letky veľkou cťou zúčastniť sa na tomto procese. Či už ide o diskusie, “think tanky”, testovacie lety alebo organizačný rozvoj – každý z nás zohral úlohu v tejto časti histórie. Je to historický proces pre letku a IDF ako celok, ďakujeme všetkým, ktorí sa na tomto projekte zúčastnili a prispeli k tomuto projektu. Nemôžeme sa dočkať, až budeme pravidelne lietať lietadlom v prevádzkových letoch.”
Maroš Šolc