Bude stíhačka F-36 Kingsnake novým strojom amerického armádneho letectva?
USA, 6. apríl 2021 (AM) – V druhej polovici uplynulého mesiaca marec sa na viacerých amerických portáloch „roztrhlo vrece” so správou o chystanej novej stíhačke, ktorá „už má” aj svoje označenie, vrátane bojového mena. Má ňou byť F-36 Kingsnake.
Články priniesli viaceré portály ako popularmechanics.com, alebo nationalinterest.org či fighterjetsworld.com, pričom ich aktivita bola vyvolaná jednak správou portálu hushkit.net, na ktorom bola zverejnená práca štúdia The Teasel Studio, na druhej strane sa zdrojom týchto úvah okolo nového stíhacieho lietadla stalo vyhlásenie náčelníka štábu Armádneho letectva USA, gen. C. Q. Browna, ktorý vo februári tohto roku spôsobil nemalý rozruch, keď pripustil, že stíhačka 5. generácie F-35 Lightning II nedokázala nahradiť lietadlá F-16 tak, ako to bolo (pôvodne) plánované.
Armádne letectvo USA (aj preto) oznámilo potrebu novej viacúčelovej stíhačky, ktorá by nahradila starnúcu flotilu lietadiel F-16, pričom bolo zároveň zdôraznené, že cena nového lietadla nebude rovnako vysoká ako pri F-35, a rovnaké nebudú ani jeho technologické možnosti.
Oznámenie, ktoré predniesol náčelník štábu USAF gen. Charles Brown do značnej miery prekvapilo mnohých obranných analytikov, nakoľko bojové lietadlo F-35 bolo označované ako moderné lietadlo 5. generácie, ktoré plne nahradí stíhačky F-16 Viper. Namiesto toho gen. Brown navrhol, aby bolo vyvinuté „úplne” nové stíhacie lietadlo tzv. generácie 5 mínus. Generál tiež predpokladá, že vďaka súčasným technológiám by nové lietadlo mohlo byť zavedené do služby ešte pred rokom 2030.
Portál Hush-Kit sa na základe týchto informácií spojil so Stephenom Mcparlinom a Jamesom Smithom, ktorí stáli pri vzniku lietadiel F-35 a Eurofighter Typhoon, následne sa ilustrátor Andy Godfrey zo štúdia Teasel Studio zoznámil s ich nápadmi, spojil ich so svojou fantáziou a vytvoril koncept ľahkej stíhačky F-36 Kingsnake, ktorej grafický návrh bol potom uverejnený na portáli hushkit.net.
Priemerný vek stíhačiek F-16 armádneho letectva USA je okolo 28,7 roka a približne 20-ročný vývoj nového lietadla v súčasnosti neprichádza do úvahy. Namiesto toho je predmetom úvah odborníkov tzv. zrýchlený proces návrhu, ktorý by „zmrazil” technické špecifikácie lietadla do obdobia jedného roka, pričom by sa dôraz kládol na „jednoduché” konštrukčné techniky, ako aj využitie pokročilých technológií, akými je napríklad 3D tlač, vďaka čomu by sa mohla nová stíhačka dostať oveľa skôr z montážnych liniek.
Predpokladá sa tiež využitie už existujúcich technológií, čo by malo celý proces ešte viac urýchliť. Napríklad sa počíta s použitím pohonnej jednotky F119 pre lietadlá F-22 (čoby v konečnom dôsledku s veľkou pravdepodobnosťou znamenalo obnovenie výroby tejto pohonnej jednotky a to by súčasne pomohlo aj programu F-22), nové lietadlo F-36 by malo byť vybavené pokročilým AESA rádiolokátorom AN/APG-83, rovnakým, ako sa inštaluje do posledných verzií strojov F-16, vrátane infračerveného senzoru (IRST), ktorý je odvodený z elektrooptického zameriavacieho kontajnera LEGION.
Rovnako ako stíhacie lietadlá F-16, ktoré má nový stroj F-36 nahradiť, aj „Kingsnake” bude viacúčelové lietadlo schopné viesť tak vzdušné boje ako aj protizemné misie. Stíhačka bude schopná niesť riadené rakety a muníciu vrátane bômb v interných šachtách, ale zároveň ako lietadlo bez stealth vlastností bude disponovať aj podkrídelnými a podtrupovými závesníkmi, ktoré významným spôsobom zvýšia jeho bojový potenciál. Súčasne sa počíta s tým, že F-36 bude mať aj letecký kanón, vďaka ktorému bude môcť poskytovať palebnú podporu aj pozemným jednotkám.
Dizajn krídla stíhačky F-36 Kingsnake je založený na krídle návrhu lietadla F-16XL z prelomu 70. a 80. rokov 20. storočia s deltakrídlom so zalomenou šípovitosťou, vďaka čomu je krídlo efektívnejšie pri vysokých rýchlostiach a samotná F-36 má byť kvôli tomu rýchlejšia ako F-35. Tzv. pomalosť F-35 je totiž nevýhodou pri BVR (mimo vizuálny dosah) misiách. Tvar krídla tiež umožňuje zväčšiť priestor pre vnútorné palivové nádrže, čo sa odrazí na väčšom dolete i akčnom rádiuse, ako aj vyšší počet podkrídelných závesníkov pre nesenie munície, čo má zase vplyv na zvýšenie bojového potenciálu.
Hlavné princípy, na ktorých bude stáť nová stíhačka F-36 – sú rýchlosť vývoja, cenová dostupnosť a schopnosť integrovať v budúcnosti nové, pokročilejšie technológie.
„Zatiaľ čo F-35 je Ferrari, F-22 je Bugatti Chiron, Armádne letectvo USA potrebuje aj Nissan 300ZX” – teda lietadlo, ktoré bude ľahšie a rýchlejšie „upgradeovateľné”, ktoré nebude vyžadovať komplikované technológie, ako je to v prípade vyššie spomínaných stíhačiek 5. generácie – takto vzletne vysvetlili na amerických portáloch potrebu novej stíhačky pre USAF.
Fero Kysucký