Ďaľšia rana americkým stíhačkám F-35
Americký dozorný úrad (GAO) oznámil Kongresu problémy so stíhačkami F-35 Lightning piatej generácie. Tentoraz sa ukázalo, že modernizácia lietadla na verziu Block IV by si vyžadovala takmer o 2 miliardy dolárov viac. Nielenže tieto výdavky neboli zahrnuté do rozpočtu, ale dátumy ukončenia projektu sa odložili aspoň o rok.
V správe sa vysvetľuje, že zvýšenie výdavkov súvisí s dodatočnými testami novej verzie stíhačky, testovaním systémov a zariadení, výstavbou vzdelávacích laboratórií a vysokými cenami za bezpečnosť programu. Analytici poukazujú na to, že Pentagon neposlúchol odporúčania na postupnú modernizáciu, ale plánuje urobiť všetko naraz, čo projekt vôbec nezlacňuje. Podľa nových odhadov by výdavky na projekt mali dosiahnuť 14,5 miliardy dolárov. Čo presahuje zákonný limit a je drahšie ako mnoho iných zmlúv ministerstva obrany USA. Modernizácia F-35 sa začala v roku 2018. Hlavnou zvláštnosťou úpravy Block IV je zvýšenie výpočtovej kapacity palubných systémov 25-krát a zvýšil sa aj počet rakiet dlhého doletu.
Vďaka novému systému vypúšťania munície budú môcť lietadlá novej generácie umiestniť do trupu nie štyri, ale šesť rakiet vzduch-vzduch. Majú tiež perspektívne rakety AIM-260 s doletom viac ako 400 kilometrov. Bojový rozsah stíhačky sa má zvýšiť o štvrtinu na takmer 1,2 tisíca kilometrov. Okrem toho má byť F-35 integrovaný do jednotky bezpilotných vzdušných prostriedkov vybavených umelou inteligenciou. “Inteligentné” drony budú vedené, zatiaľ čo pilot má kontrolovať celý boj. Je jasné, že takáto škála informácií si bude vyžadovať výkonnejší palubný počítač. Predpokladá sa, že modifikovaná F-35 je schopná čeliť novým výzvam a hrozbám.
V USA priznali neúspech projektu stíhačiek F-35. Začnú nový projekt?
Americké letectvo sa zmierilo s neúspechom projektu stíhačiek F-35, ktorý bol počas celého desaťročia jediným pokusom nahradiť hlavné americké stíhačky F-16, uvádza Forbes.
V publikácii je zdôraznené , že kvôli rastúcej konkurencii bol dizajn F-35 výrazne skomplikovaný, čo spomalilo vývoj, zvýšilo náklady a znížilo spoľahlivosť projektu. Výsledkom je, že velenie amerického letectva sa nakoniec muselo zmieriť so skutočnosťou, že nemôžu nahradiť časom preverené stíhačky F-16 rovnakým počtom stíhačiek F-35. Armáda už teraz priznáva, že bude musieť začať nový projekt vývoja stíhačiek , ktoré by boli podobné stíhačkám F-16, alebo zakúpiť nové stíhačky F-16.
V článku sa ďalej uvádza, že keď sa rúca monopol na vojenské stíhačky, mohlo by vzniknúť množstvo úspešných pokusov ich nahradiť. To isté sa stalo napríklad v šesťdesiatych rokoch s neúspešným projektom stíhačiek F-111, ktoré Dan Grazier, analytik Projektu o vládnom dohľade vo Washingtone, DC prirovnáva ku stíhačkách F-35. Sám Grazier odhaduje šance na úspešné vytvorenie nového úspešného projektu zo strany amerického letectva iba na 30 percent.
To, čo sa bude diať ďalej, určí, či projekt stíhačiek F-35 inšpiruje vznik nového programu, ako to bolo v prípade sa stíhačkami F-111. “Pravdepodobnosť, že sa to stane, je 70 percent,” konštatuje Grazier a poukazuje na zlý zvyk Pentagonu zahrnúť čo možno najväčší počet konkurenčných požiadaviek do jedného programu. Keď sa teda americké letectvo rozhodne vytvoriť nové stíhacie lietadlo, je pravdepodobné, že letectvo pridá toľko funkcií a zložitosti, že projekt nových stíhačiek bude nakoniec drahým, nespoľahlivým a priemerným. Inými slovami by sa mohol stať novým F-35 svojho rodu.
Predvádzací „Demo” tím F-35 bol donútený znížiť počet účastí na leteckých prehliadkach pre problémy s motormi, ktoré aktuálne trápia celú flotilu F-35 amerického letectva
Časový rozvrh leteckých ukážok Demo tímu na lietadlách amerického armádneho letectva F-35A Lightning II bol zredukovaný o jednu tretinu kvôli pretrvávajúcim problémom s leteckými motormi.
Demo tím F-35 nepredstaví v roku 2021 schopnosti lietadiel F-35A na všetkých, z pôvodne 22 naplánovaných podujatí, ktoré sa mali uskutočniť v období od apríla do decembra. V skutočnosti muselo velenie znížiť počet leteckých ukážok pre rok 2021 o 8 predstavení, teda o približne 1/3, aby tak zaistilo, že tieto letecké ukážky nebudú príčinou zhoršenia celoplošného nedostatku leteckých motorov pre lietadlá F-35.
Tento upravený harmonogram zatiaľ nebol zverejnený na webových stránkach tímu, čo znamená, že je ešte predmetom diskusií. Na stránke AirshowStuff.com bolo medzitým uvedené, že na pôvodne plánovanej leteckej show Great Tennessee Airshow v Smyrne bude Demo tím F-35 nahradený Demo tímom F-16. Je tiež pravdepodobné, že velenie bude ešte zvažovať pridelenie ďalších termínov jednému zo svojich ďalších predvádzacích tímov, či už to bude spomínaný Demo tím F-16, resp. do úvahy ešte pripadajú Demo tímy na lietadlách F-22A Raptor a A-10 Thunderbolt II.
Sezóna 2021 leteckých prehliadok bude pre Demo tím F-35 tretím rokom od počiatku jej existencie ako oficiálneho predvádzacieho tímu a druhým rokom, odkedy sa tím stal súčasťou 388. stíhacieho krídla (388th Fighter Wing) s domovskou základňou na základni Hill AFB v Utahu. Od minulého roka vedie predvádzací tím kpt. Kristin „BEO” Wolfeová ako pilotka a súčasne veliteľka, pričom aj naďalej sa s ňou počíta v tejto pozícii. Tím bude ďalej pokračovať pod jej vedením v praktickom nacvičovaní leteckých ukážok na oblohe nad základňou Hill AFB mimo sezóny, teda do konca marca 2021.
Ako bolo teda vyššie naznačené, tento rok bude môcť obdivovať menší počet miest v USA 18 minút trvajúcu ukážku schopností amerických lietadiel 5. generácie, ktorá bola navrhnutá a priebežne zdokonaľovaná tak, aby divákom a fanúšikom letectva čo najviac priblížila rýchlosť a obratnosť lietadla F-35A. Minulý rok bol rozvrh Demo tímu ovplyvnený pandemickými opatreniami, zavedenými kvôli ochoreniu Covid-19 – bolo zrušených niekoľko leteckých show, pričom tímu sa podarilo uskutočniť letovú ukážku, ktorá sa do histórie airshow zapísala ako prvá, ktorá bola naživo prenášaná (streamovaná) na Facebooku.
Tento rok však problémy nerobí koronavírus, ale výkonné letecké motory Pratt & Whitney.
„Letecké motory na lietadlách F-35A dosahovali počas prevádzky buď príliš vysoké teploty alebo sa blížili k svojim limitom, tieto teploty mohli následne viesť k poškodeniu, prasklinám alebo delaminácii povrchu lopatiek turbíny” – uvádzalo sa v správe Bloomberg z 10. februára 2021. „To si vyžadovalo, aby boli motory servisované skôr, ako bolo pôvodne plánované, čo ešte viac prehĺbilo aktuálny problém so skladovým systémom. „Povrchové praskliny sice nie sú problémom, ktorý by ovplyvňoval bezpečnosť letu, výrazne však znižujú životnosť motora” – uviedol k téme úradník obrany.
„Pracovníci Pentagonu z programu F-35 podali správu vedúcim predstaviteľom pre akvizície v rámci Ministerstva obrany, podľa ktorej v tom najextrémnejšom prípade až 20 % strojov typu F-35 amerického letectva (USAF) bude do roku 2025 trpieť akútnym nedostatkom motorov.” Táto kalkulácia, ktorej autormi sú dvaja pracovníci obrany, vychádza z predpokladu, že aktuálne prebiehajúce nápravné opatrenia nebudú dostatočne efektívne resp. nebude môcť byť vykonávaný servis v požadovanom čase pracovníkmi spoločnosti Pratt & Whitney patriacej do korporácie Raytheon.
„Velenie vzdušných síl „usilovne” spolupracuje v rámci programu F-35 so spoločnosťou Pratt & Whitney na vyriešení problémov s dodávkou a údržbou motorov” – uvádza sa v tlačovej správe velenia vzdušných síl. „Zníženie počtu účastí Demo tímu F-35 na leteckých prehliadkach pomôže zaistiť, aby malo armádne letectvo USA dostatok motorov pre svoje prevádzkové potreby” – uvádza sa ďalej vo vyššie spomínanej správe.
Je jasné, že nie je zvlášť potrebné zdôrazňovať, že problémy s motormi budú mať ďaleko vážnejší dopad na letecké jednotky v prvej línii ako na verejné vystúpenia Demo tímu F-35 a ich počet v roku 2021. V tejto súvislosti sa však predsa len uvažuje aj o niektorých „agresívnejších opatreniach”, ktoré by mali zmierniť uvedené problémy. Ide predovšetkým o rozšírenie kapacít servisných skladov motorov a „súčasne implementáciu inžinierskych riešení, ktoré umožnia ponechať motory dlhšie v prevádzke predtým, než budú vyžadovať údržbu alebo výmenu.” Nuž, uvidíme…
Karol Jerguš