Ilustračné foto
Aktuality, História, Letectvo,

“Na niečo také sa nedá zabudnúť”: Ako sovietske esá spôsobili katastrofu v U.S. Air Force

Kórea, 13. apríl 2021 (AM) – Desiatky zostrelených lietadiel, stovky zajatých pilotov a týždenný smútok – presne pred 70 rokmi, 12. Americké letectvo zaútočilo na sovietske esá, ktoré v priebehu niekoľkých minút porazili vzdušné sily bombardérov Superfortress B-29.


Nenápadná podpora

Prví sovietski piloti prišli do Kórey ako dobrovoľníci v novembri 1950. V atmosfére najprísnejšieho tajomstva priniesli pod rúškom poľnohospodárskych kombajnov kontajnery s v tom čase najnovšími stíhačkami  MiG-15.

 

Sovietski vojaci museli zmeniť svoje uniformy a identifikačné značky na čínske a kórejské. Kým sa neobjavili, Yankees sa cítili v pohode a bezpečne na oblohe – kórejské letectvo nebolo charakterizované vysokou bojovou schopnosťou a väčšina z toho, čo bolo v prevádzke, bola zničená USA a ich spojencami na začiatku vojny.

 

Sovietski piloti mali zákaz prekročiť 38. rovnobežku oddeľujúcu Južnú a Severnú Kóreu, okrem iného preto, aby nedošlo k strate najnovších pätnástiek na nepriateľskom území. V tom čase Američania vyhlásili pátranie po Migoch a dokonca sľúbili veľkú peňažnú odmenu tomu, kto im dodal celé lietadlo.

 

Nad Kóreou sa rozpútal letecký kolotoč. Piloti amerických vzdušných síl plne pocítili majstrovstvo oveľa skúsenejšieho nepriateľa – mnohí sovietski piloti nedávno bojovali s esami Luftwaffe a Migy boli oveľa lepšie v rýchlosti, manévrovateľnosti, rýchlosti stúpania a palebnej sile ako americké stíhačky F-80 Shooting Star a F-84 Thunderjet.

 

Po prvých vážnych potýčkach na oblohe sa niekoľko ťažkých bombardérov B-29 Superfortress nevrátilo na svoje domovské letisko. Aby znížili svoje straty, Američania urýchlene presunuli do Kórey najnovšie stíhačky F-86 Sabre, ktoré príliš nezaostávali za “15-tkami”. Teraz sovietski piloti ťažšie dosahovali letecké víťazstvá. Okrem toho sa stretli s problémami ovládania novej techniky, ktorú museli študovať a trénovať v bojových podmienkach.

 

Ivan Kožedub

 

Aleja Migov

Na jar roku 1951 bola do Kórey vyslaná 324. stíhacia letecká divízia pod velením legendárneho pilota Ivana Kožeduba. Oblasť rieky Yil mu bola pridelená ako oblasť jeho zodpovednosti. Divízia nepustí nepriateľské lietadlá ďalej ako je táto línia. Američania prezývali toto miesto “MiG Alley” (MiG Alley).

 

A 12. apríla došlo vo vojenskom letectve USA ku skutočnej katastrofe. Plánovalo sa masívne bombardovanie kórejského mesta Sinuija, plného dôležitých infraštruktúrnych zariadení. Hlavne most cez rieku Yil. Radarové stanice zachytili veľkú skupinu nepriateľských lietadiel pohybujúcich sa asi 300 míľ za hodinu smerom k severokórejským pozíciám. Bolo to 48 strategických bombardérov B-29 Superfortress v sprievode viac ako 120 stíhačiek.

 

Ivan Kožedub riskoval tým, že opustil letisko bez dozoru a vyslal do vzduchu všetky bojové migy leteckej divízie – 44 lietadiel. Sovietske lietadlá rýchlo dostihli Američanov. Superfortress leteli v skupinách po 12 lietadiel a vzadu v dvoch alebo troch kilometroch – kŕdeľ streleckých hviezd, Thunderjety a Sabres.

 

Do bitky okamžite vstúpili dobrovoľní piloti. Američania boli prekvapení. Spočiatku netušili, kto na nich strieľal a odkiaľ – MiGy útočili zhora a strieľali zblízka na bombami nabité “pevnosti”. Skupina sovietskych bojovníkov naháňala čelné B-29, zvyšok zaútočil na eskortné lietadlá, aby ich obmedzil bojom a odsunom od bombardérov.

V priebehu niekoľkých minút už bolo v plameňoch niekoľko B-29 – vysoko výbušné náboje “15tiek” zanechali obrovské diery v trupoch ťažkých lietadiel. Posádky nemali inú možnosť, ako vyskočiť z padajúcich strojov pomocou padákov. Niektorým zasiahnutým bombardérom sa podarilo utiecť, ale nie všetkým sa podarilo dostať na letisko. Preživšie B-29 sa ponáhľali k moru. MiG ich neprenasledovali, pretože by sa dostali pod paľbu z protilietadlových zbraní amerických lodí.

 

Celý zápas trval niečo vyše 20 minút. Sovietske esá zostrelili 10 B-29 a niekoľko stíhačiek a 15 ďalších bombardérov bolo vážne poškodených. Viac ako 100 amerických pilotov bolo zajatých keď vyskočili pomocou padákov. Všetky MiGy sa vrátili na základňu.

 

Velenie amerických vzdušných síl zažilo v tom čase skutočný šok. Od druhej svetovej vojny neboli žiadne také veľké straty. Bol vyhlásený týždeň smútku a letecké útoky v oblasti boli na tri mesiace zastavené.

A potom prišiel “Čierny utorok.” 30. októbra toho roku mali “lietajúce pevnosti” bombardovať kórejské letisko Namsi. Rozsiahlu operáciu však opäť narušili dobrovoľní piloti. Tentoraz bolo do kórejských zariadení vyslaných 21 bombardérov, ktoré pokrývalo asi 200 stíhačiek .

 

Viac ako štyri desiatky MiGov vyletelo, aby zachytili tieto bombardéry. Bez toho, aby šli do boja s krycími lietadlami, zaútočili na bombardéry kanónmi a guľometmi. Piloti pôsobili v nezávislých pároch, čo im dávalo väčšiu slobodu rozhodovania a vyberania cieľov.

 

Bombardéry sa nedostali na miesto útoku – letisko Namsi nebolo poškodené. USA stratili tucet B-29. Z takmer 50 MiGov bol zostrelený len jeden. Výsledok bitky bol ovplyvnený aj nesprávnym plánovaním: väčšina F-86 Sabre, schopná odolať MiGom, zostala pozadu a zamierila do oblasti rieky Jal, aby sa stretla so sovietskymi bojovníkmi. Po tomto incidente bola taktika B-29 revidovaná – odteraz Američania leteli len v noci, jednotlivými lietadlami alebo malými skupinami.

 

Celkovo sovietske letecké esá zničili v Kórei približne 1300 nepriateľských lietadiel. Podľa rôznych odhadov Američania stratili 60 až 90 ťažkých bombardérov B-29 Superfortress, čo sa ukázalo ako úplne bezbranné proti prúdovým MiGom. Vtedy sa ukázalo, že jadrové bombardovanie ZSSR, ktoré Pentagon plánoval v tých rokoch, by nebolo také ľahké ako v prípade japonskej Hirošimy a Nagasaki.

Nikolaj Protopopov

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov