V Rusku prebieha výroba prvého prototypu ľahkého lietadla LMS-901
Rusko, 4. máj 2021 (AM) – Na sociálnych sieťach boli zverejnené fotografie z výroby prvého skúšobného prototypu ľahkého viacúčelového lietadla LMS-901 Bajkal, ktorého stavba prebieha v priestoroch Moskovského leteckého inštitútu (MAI) v Moskve.
Pripomeňme, že v roku 2019 získala spoločnosť Baikal Engineering – dcérska spoločnosť AO Uralského závodu civilného letectva (UZGA, Jekaterinburg), v nadväznosti na výsledky súťaže, kontrakt od ruského Ministerstva priemyslu a obchodu na vývoj ľahkého jednomotorového turbovrtuľového viacúčelového lietadla s možnosťou prepravy deviatich cestujúcich LMS-901 (kód Bajkal).
Na základe podmienok uvedených v zmluve, bola vyvíjajúca spoločnosť povinná odovzdať do konca roku 2020 prvý skúšobný prototyp lietadla LMS-901 Bajkal na statické skúšky, ktoré sa mali uskutočniť v Moskovskom leteckom inštitúte, pričom do konca roka 2021 sa majú začať letové skúšky prvého prototypu. V súčasnosti aktívne prebieha stavba prvého prototypu v priestoroch MAI, takže je zjavné, že pôvodné termíny neboli dodržané. V tejto súvislosti boli poskytnuté informácie, že v ďalšom priebehu výroby plánuje spoločnosť UZGA aktuálne zostavovaný prototyp dovybaviť do podoby letového prototypu pre uskutočnenie letových skúšok a taktiež vyrobiť ešte dva kusy prototypov (jeden pre letové skúšky a jeden pre statické).
Skúšobné prototypy lietadla LMS-901 by mali byť osadené turbovrtuľovým motorom General Electric H80-200 (modernizovaná verzia českého motora Walter M601). Sériové prototypy by už mali byť vybavené ruskou turbovrtuľovou pohonnou jednotkou VK-800S.
Do vývojových prác na novom lietadle je zapojený aj Centrálny inštitút výroby leteckých motorov P. I. Baranova (Центральный институт авиационного моторостроения имени П.И. Баранова (ЦИАМ), konkrétne sa zaoberal vhodnosťou použitia vyššie uvedenej pohonnej jednotky VK-800S na lietadle LMS-901 Bajkal.
Podľa vyjadrenia odborníkov z CIAM sa motor VK-800S môže stať základom v ďalšom vývoji projektu nového lietadla a jeho pohonu: „Na základe nášho rozhodnutia, s ohľadom na výsledky našich testov, bude na lietadle LMS-901 inštalovaná pohonná jednotka VK-800S v spojení s vrtuľou typu AV-410″, – povedal vedúci oddelenia Leteckých motorov Alexander Lukovnikov.
„CIAM ako hlavná organizácia v oblasti výroby leteckých motorov už tradične schvaľuje podmienky technického zadania pre pohonné jednotky, poskytuje stanovisko k ich návrhom a technickej dokumentácii, čo umožňuje výrobcovi začatie výroby prototypu. Inštitút taktiež vydáva stanovisko k prvému (skúšobnému) letu, podieľa sa na dizajne vyvíjaného motora a zúčastňuje sa samotnej certifikácie pohonnej jednotky”, – uvádza sa ďalej v tlačovej správe CIAM.
Ľahké viacúčelové lietadlo Bajkal sa bude vyrábať ako náhrada legendárneho dvojplošníka An-2, u nás známeho aj pod menom „Andula”. Nové lietadlo bude určené pre lokálne prepravné letecké spoločnosti na prepravu 9 cestujúcich. Začiatok letových skúšok prototypu, ako už bolo uvedené v úvode, je plánovaný na koniec roka 2021.
V súlade s technickým zadaním by cena sériového prototypu nemala prevýšiť 120 miliónov rubľov v cenách pre rok 2020, pričom náklady na letovú hodinu, bez započítania leasingu, by mali byť okolo 40-tisíc rubľov (teda približne 450 eur, pozn. aut.).
Fero Kysucký