Poľský pilot stíhačky Mig-29 spustil paľbu na lietadlo svojho kolegu
V Poľsku pilot stíhacieho lietadla MiG-29 začal počas cvičenia strieľať na svojho kolegu, napísal portál Onet s odkazom na Ministerstvo národnej obrany Poľska.
K incidentu došlo na polygóne Nadarzyce vo Veľkopoľskom vojvodstve už 14. mája. Pilot omylom začal strieľať na lietadlo s kolegom z 30mm dela. Útokom došlo k vážnemu poškodeniu lietadla MiG-29. Pilot MiG-29 prestrelil plášť a narušil konštrukciu lietadla svojho kolegu. Podľa predbežných informácií poškodené stíhacie lietadlo nebude možné opraviť, pretože boli poškodené dôležité časti konštrukcie trupu stíhačky. Cvičenia sa zúčastnilo 22 lietadiel zo základne taktického letectva v Malborku. Incident je vyšetrovaný Štátnou komisiou pre vyšetrovanie leteckých nehôd krajiny.
Poliaci sa zatiaľ nechystajú odstaviť stíhačky MiG-29 – objednali nové motory
Poľská spoločnosť Wojskowe Zakłady Lotnicze č. 2 (WZL nr.2) na výrobu vojenskej leteckej techniky podpísala 20. novembra 2020 zmluvy v hodnote 29,55 miliónov zlotych (približne 8 miliónov amerických dolárov) na dodávku troch dvojprúdových motorov Klimov RD-33 2. série pre stíhacie lietadlá MiG-29, ktoré sú aktuálne stále vo výzbroji Vzdušných síl Poľskej republiky. S uvedenou správou prišiel špecializovaný poľský portál Defence24.
Uvedené zmluvy zahŕňajú záruku tak na samotné pohonné jednotky ako aj na spotrebný materiál a prístroje po dobu najmenej 24 mesiacov alebo 200 letových hodín, podľa toho čo nastane skôr. Na dodanie a údržbu každej z pohonných jednotiek pre lietadlá MiG-29 bola uzavretá samostatná dohoda v hodnote 9 850 000 poľských zlotych (približne 2,6 milióna amerických dolárov) bez DPH. Všetky dodávky bude realizovať spomínaná spoločnosť WZL č. 2 so sídlom v poľskom Bydgoszczy, samotné práce však bude realizovať pomocou infraštruktúry vo Varšave, predtým patriacej pod WZL č. 4, ktorá sa špecializovala práve na opravy leteckých motorov. V novembri minulého roka bolo totiž prijaté rozhodnutie o zlúčení oboch spoločnosti a prevzatí WZL č. 4 spoločnosťou WZL č. 2, spolu so všetkými certifikátmi a kompetenciami.
Táto objednávka nových pohonných jednotiek by mohla naznačovať, že sa poľská strana zatiaľ nechystá skončiť s prevádzkou stíhacích lietadiel sovietskej výroby.
Vzdušné sily Poľskej republiky disponujú v súčasnosti 27 stíhacími lietadlami MiG-29. Práve před rokom, v novembri 2019 oznámila Varšava obnovenie letovej prevádzky bojových lietadiel po ich predchádzajúcom uzemnení z dôvodu katastrofy MiG-29 v Mazovskom vojvodstve na jar 2019. Počas tohto prerušenia bola na uzemnených lietadlách naďalej neustále vykonávaná pravidelná údržba, aby v prípade obnovenia prevádzky, čo sa aj stalo, boli schopné okamžitého nasadenia.
Dvojprúdová pohonná jednotka RD-33 bola vyvinutá na konci 60. rokov v OKB Klimova, pričom motor ma za sebou viacero modernizácií. Zatiaľ posledná verzia, nesúca označenie RD-33MK, poháňa napríklad indické palubné stíhačky MiG-29K/KUB a tiež najnovšie stíhačky MiG-35.
Ukážka schopností pilotov Vzdušných síl Poľskej republiky:
Ako sa tesne pred odletom z leteckej show rozlúčil s divákmi poľský pilot stíhačky MiG-29:
MiG-29 Vzdušných síl Poľskej republiky, predletová príprava, od spustenia motorov cez štart až po pristátie:
Karol Jerguš