Nástup posádky do obojživelného lietadla VVA-14 konštruktéra Roberta Bartiniho, zdroj: oruzhie.info
Aktuality, História, Letectvo,

Projekt kolmo štartujúceho obojživelného lietadla VVA-14 konštruktéra Roberta Bartiniho

História skonštruovania tohto úžasného lietajúceho stroja sa začala v roku 1965, čiastočne aj ako reakcia na zavedenie Spojenými štátmi (15. novembra 1960) dvojstupňovej balistickej rakety na tuhý pohon Polaris A-1 určenej na nasadenie z jadrových ponoriek.


 

Hlavný konštruktér R. L. Bartini zasvätil záverečnú etapu svojho tvorivého profesionálneho života vývoju lietajúcich strojov, využívajúcich tzv. „prízemný efekt”. Pre tieto stroje sa vžil termín – „ekranoplán”. Pod termínom „ekranoplán” sa chápe stroj pohybujúci sa na hranici dvoch prostredí – vodnej hladiny a pevnej zeme. Roberto L. Bartini navrhol ultranekonvenčné protiponorkové kolmoštartujúce obojživelné lietadlo VVA-14 (číslo „14″ označuje množstvo inštalovaných (resp. plánovaných, pozn. aut.) pohonných jednotiek).

 

Nekonvenčné obojživelné lietadlo VVA-14, video z pozemných skúšok:

 

Podľa názoru Roberta L. Bartiniho malo lietadlo VVA-14 „mať vzletovo-pristávacie systémy, ktoré by boli schopné zabezpečiť „bezletištnú” prevádzku, vrátane vody a snežného povrchu počas celého roku a za každého počasia, pričom vlastnosti stroja pre plavbu na vodnej hladine mora by umožňovali dlhotrvajúci drift s vypnutými pohonnými jednotkami”.

Klasický vzlet obojživelného lietadla VVA-14 z pevnej vzletovej plochy, zdroj: oruzhie.info

 

 

Výhlaškou (Rady ministrov ZSSR a ÚV KSSZ č. 935-325 z 11. novembra 1965) bolo nariadené vytvorenie lietadla poháňaného dvomi hlavnými prúdovými motormi  Solovjev D-30M a taktiež zariadením na vychyľovanie vektoru ťahu a zdvihovými pohonnými jednotkami Kolesov RD-36-35PR. Konštruktéri pod vedením Roberta L. Bartiniho zvolili aerodynamické usporiadanie s centroplánom kesónového typu veľmi malej dĺžky, po bokoch ktorého sa nachádzali gondoly a trapézové konzoly. V gondolách, podľa zámeru konštruktéra, mali byť uložené nafukovacie balóny, každý s objemom 50 m3, zabezpečujúce plavbyschopnosť a stabilitu stroja. V nosovej časti trupu sa nachádzala kabína pre trojčlennú posádku, v strednej časti sa nachádzal oddiel s výzbrojou, naloženie ktorej prebiehalo na súši cez poklop.

 

Pohľad na VVA-14 počas testov na vodnej hladine, zdroj:
oruzhie.info

 

 

Dva hlavné prúdové motory Solovjev D-30M boli nainštalované na pylóne na chrbtovej časti centroplánu a pre vzlet mimo letiska malo byť nainštalovaných dvanásť zdvihových motorov Kolesov RD-36-35PR. Výstupné trysky zdvihových motorov smerujúce do priestoru ohraničeného centroplánom, povrchom hranice dvoch prostredí a bočnými gondolami, poskytovali okrem ťahu aj vzduchový vankúš. Riadenie lietadla po štarte sa vykonávalo s pomocou aerodynamických kormidiel. Pre udržiavanie kurzu a výšky boli vytvorené kombinované kormidlá v prúde spalín.

 

Pre testovanie boli vyrobené dva stroje VVA-14: 1M a 2M. Prvý bol určený pre testovanie aerodynamického usporiadania a radu leteckých systémov, druhý mal byť základom pre otestovanie vertikálneho vzletu a pristátia a taktiež aj prechodných režimov letu. Motorári však nesplnili termín dodania zdvihových pohonných jednotiek a neboli dodané ani nafukovacie plaváky. Bolo preto prijaté rozhodnutie so začatím testov na kolesovom podvozku (bol prevzatý z bombardéra Tu-22) a urgentne bola dokončovaná dokumentácia. Podvozok bol bicyklového usporiadania s bočnými vyvažovacími podperami.

 

Obojživelné lietadlo VVA-14, video č.2:

 

4. septembra 1972 posádka na čele so skúšobným pilotom Ju. M. Kuprijanovom uskutočnila prvý let z továrenského letiska z nespevnenej vzletovej a pristávacej plochy (VPP). Takmer hodinový let umožnil urobiť prvé závery: stroj je stabilný a ovládateľný. V roku 1974 sa začalo s inštaláciou nafukovacích plavákov, vďaka ktorým bolo možné čoskoro začať s testami na vodnej ploche. Testy na vode preukázali, že maximálna rýchlosť pohybu na vode nesmie presiahnuť 35 km/h, inak hrozí deformácia a zničenie plavákov. Táto rýchlosť však bola postačujúca pre kolmý štart. Do polovice roku 1975 malo obojživelné lietadlo VVA-14 za sebou už 107 testovacích letov a zdvihové motory stále neboli dodané.

 

Obojživelné lietadlo VVA-14 počas testovania na vodnej hladine, zdroj: oruzhie.info

 

Osud lietadla visel na vlásku a Roberto L. Bartini sa preto rozhodol vzdať sa použitia motorov z OKB P. L. Kolesova a uvažoval o použití ešte jednej dvojice motorov Solovjev D-30M v prednej časti trupu. Mäkké (nafukovacie) plaváky boli vymenené pevné. Kolesový podvozok bol odstránený, pôvodné otvory preň boli zakryté a na plavákoch sa objavili dve podpery bez možnosti zaťahovania. Všetky tieto dodatočné úpravy sa uskutočnili v roku 1976, už po smrti Roberta L. Bartiniho. Modifikované lietadlo s označením VVA-14M1P už nebolo strojom s možnosťou vertikálneho vzletu a pristátia. Nasledujúce testy, tak z pevného povrchu, ako aj z vodnej plochy nepriniesli uspokojivé výsledky. Boli skôr neúspechom. Lietadlo sa nepodarilo zdvihnúť do vzduchu, čoskoro oň opadol záujem a program bol napokon ukončený.

 

Takticko-technické charakteristiky lietadla Bartini-Beriev VVA-14

Hl. konštruktér: R. L. Bartini

Prvý let: 4. septembra 1972

Počet testovacích strojov: 2

Počet členov posádky VVA-14: 3

Rozpätie krídel, m: 28,5

Dĺžka, m: 25,97

Výška, m: 6,79

Plocha krídla, m2: 217,72

Hmotnosť lietadla, kg

– prázdny stroj: 35 356

– maximálna vzletová hmotnosť: 52 000

Pohonné jednotky:

– 2x prúdové motory Solovjev D-30M (ťah 67 kN každý) pre priamy let, vzlet a pristátie z pevného povrchu

– 12x zdvihové (pomocné) prúdové motory Kolesov RD-36-35PR (ťah 43 kN každý)

Maximálna rýchlosť, km/h: 760

– cestovná, km/h: 640

– počas hliadkovania, km/h: 360

Dolet, km: 2450

Praktický dostup, m: 10 000

Výzbroj:

2x letecké torpédo al.

8x letecké míny IGMD-500 al.

16x letecké bomby PLAB-250

maximálna hmotnosť bojového nákladu, kg: 4 000

 

 

Torzo jediného dochovaného prototypu VVA-14 – bez krídel, chvostovej časti a motorov  v leteckom múzeu Monino, zdroj: oruzhie.info

 

 Od ukončenia testov nezvyčajného obojživelného lietadla Bartini-Beriev VVA-14 uplynulo už veľa času. Jeden z dvoch postavených prototypov obojživelníka bol rozrezaný a zlikvidovaný a jediný dochovaný prototyp sa v súčasnosti nachádza v Ústrednom múzeu leteckých síl v Monine.

 

Iný pohľad na torzo jediného dochovaného prototypu VVA-14 – bez krídel, chvostovej časti a motorov  v leteckom múzeu Monino, zdroj: oruzhie.info

 

Obeť vandalizmu, napoly rozobratá a vydrancovaná, sa chúli v poli skrytá pred zrakmi v tieni gigantov An-22, Tu-114 a Il-76. V roku 2009 začala skupina nadšencov s prácami na obnove tohto unikátneho stroja svetového letectva, s kronikou prác skupiny sa možno zoznámiť na sociálnej sieti – ВКонтактеhttps://vk.com/vva14

 Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov