Experimentálne lietadlo Mjasičev M-17 Stratosféra. Zdroj: rostech.ru / rg.ru
Aktuality, História, Letectvo,

Lietadlo, ktoré malo zachytávať americké špionážne aerostaty nad územím ZSSR…

 


ZSSR/Rusko, 10. júla 2021 (AM) – S nástupom studenej vojny sa americké bezpilotné prieskumné aerostaty (balóny, vzducholode a lietadlá ľahšie ako vzduch) stali skutočným bolehlavom pre sovietsky systém protivzdušnej obrany. Ako riešenie tohto problému bolo pod vedením leteckého konštruktéra Vladimíra Mjasičeva vyvinuté záchytné výškové lietadlo M-17 Stratosféra (v kóde NATO Mystic-A).

V období medzi 10. januárom a 6. februárom 1956 americká agentúra CIA, v rámci projektu Genetrix (známom aj ako WS-119L), vypustila nad územie Sovietskeho zväzu vyše 500 balónov – aerostatov za účelom získania leteckých snímkov – Američania sa zaujímali o dopravné uzly, miesta jadrových skúšok, vojenské základne a armádne cvičné priestory. V rámci projektu Genetrix sa Američanom podarilo pokryť takmer 3 milióny štvorcových kilometrov aerostatmi letiacimi vo výške 15 až 30 km, v bezpečí pred vtedajšími stíhacími lietadlami. Výškové aerostaty boli vypustené celkom z piatich miest: vojenská základňa USAF v tureckom Incirliku, Evanton v Škótsku, Gardermoen v Nórsku a Oberpfaffenhofen a Giebelstadt v západnom Nemecku. 54 z nich bolo opätovne objavených, no len 31 obsahovalo aj použiteľné fotografie.

Každá špionážna sonda bola vybavená výškomerom, ktorý pomocou automatického riadenia “nedovolil” aerostatu klesnúť pod nadmorskú výšku 20 – 25 km. Fotografie boli taktiež snímané v automatickom režime. Vďaka svojej konštrukcii, pozostávajúcej z tenkej syntetickej škrupiny s hrúbkou do 5 mikrometrov (μm), boli balóny pre radary prakticky neviditeľné. Na zachytenie týchto nezvyčajných cieľov neboli vhodné tak stíhacie lietadlá ako ani pozemné systémy PVO – tie neboli schopné v tom čase dosiahnuť túto výšku a vtedajšie sovietske stíhačky taktiež nie vždy dokázali vystúpať na potrebnú výšku. Vypúšťanie rakiet bolo vyhodnotené ako mrhanie prostriedkami, navyše pri kontakte s mäkkým povrchom aerostatov nie vždy došlo k explózii.

Aerostat z projektu Genetrix počas vypustenia. Zdroj: wikimedia commons

 

Značný počet balónov bol zostrelený, či zaviaty vzdušnými prúdmi mimo sledované územie, čo viedlo k mnohým diplomatickým protestom zasiahnutých krajín. Zostrelené balóny šli na vrub najmä pilotom stíhacích lietadiel MiG, ktorí objavili, že balóny v ranných hodinách pri východe slnka klesajú kvôli zmene tlaku a hustoty nosného plynu balónov do nižších letových hladín, v ktorých sa im dokázali priblížiť a zneškodniť ich. V neskoršom období boli balóny projektu Genetrix nahradené špionážnymi lietadlami U-2.

Experimentálne lietadlo Mjasičev M-17 Stratosféra zachytené počas letu, zdroj: airwar.ru

 

Americké špionážne balóny mali pre Sovietsky zväz aj jeden nezamýšľaný bonus – nad ZSSR zachytené nepoškodené balóny obsahovali špeciálne negatívy odolné voči teplotám – tie Sovieti použili neskôr v rámci svojho vesmírneho programu pomocou kozmickej sondy Luna 3 na získanie prvých záberov odvrátenej strany Mesiaca, z výšky 7940 km nad prirodzenou družicou Zeme.

V roku 1970 sa riešenia problému so špionážnymi aerostatmi ujali pracovníci Experimentálneho strojárskeho závodu leteckého konštrukéra Vladimíra Mjasičeva. Paralelne prebiehal vývoj zbrane a  vyhľadávacej a zameriavacej stanice. Požiadavky na optiku boli tak vysoké, že čelné sklo diaľkomera malo byť zhotovené z jedného kusu brazílskeho kryštálu, pretože v ZSSR sa nenachádzali takto veľké a čisté minerály. Pre spoľahlivé zneškodnenie cieľa boli vyvinuté 23 mm trieštivé projektily s vysokocitlivou zápalkou. V prednej časti projektilov sa nachádzali kovové drôtené vlákna, ktoré povrch balónov rezali ako čepeľ.

Mjasičev M-17 Stratosféra, trupové číslo CCCP-17103, kresba / bokohľad – stroj sa dnes nachádza v expozícii leteckého múzea Monino pod holým nebom. Zdroj: airwar.ru

 

Experimentálne lietadlo Mjasičev M-17 Stratosféra – to isté lietadlo, ako na kresbe vyššie, tu fyzicky zachytené v leteckom múzeu Monino. Zdroj: wikimedia commons

“Protiaerostatové” lietadlo M-17 vzlietlo po prvýkrát 26. mája 1982. Vzniklo upravením návrhu Čajky z projektu “Téma 34”. Celkovo boli vyrobené 3 kusy. Lietadlá však prišli neskoro – v reáli sa nepodarilo odskúšať jediné záchytné lietadlo aerostatov na svete – Spojené štáty ukončili program špionážnych aerostatov (boli nahradené vyššie spomutými špionažnymi lietadlami U-2). Lietadlo bolo teda odtajnené a v roku 1990 sa objavilo s novým menom “Stratosféra”. Podarilo sa na ňom ustanoviť 25 svetových rekordov (12 pod hlavičkou Medzinárodnej leteckej federácie – FAI, z ktorých 5 stále nebolo prekonaných), v roku 1992 sa stroj zúčastnil prieskumných letov za účelom vedeckého štúdia ozónovej vrstvy nad Antarktídou.

Stroj bol poháňaný jedným prúdovým motorom RD-36-51V, zjednodušenou modifikáciou s pevnou tryskou z rodiny motorov RD-36-51, vyvinutých v OKB-36 P. A. Kolesova. Napríklad verzia RD-36-51A bola špeciálne vyvinutá pre nadzvukové dopravné lietadlo Tu-144D – ako prvý motor na svete navrhnutý pre dlhodobý nadzvukový let bez použitia prídavného spaľovania. 

Mjasičev M-17 Stratosféra, trupové číslo CCCP-17401, rekordný stroj – na tomto lietadle bolo dosiahnutých 25 svetových rekordov. Od roku 2005 sa nachádza v “odstavnom” priestore múzea, predtým v expozícii pod holým nebom. Stroj bol počas prepravy do múzea poškodený, okrem iného aj nekvalifikovaným prístupom žeriavnikov, ktorí oceľovými lanami prerezali chvostovú časť lietadla, po uložení lietadla do spomínaného “odstavného” priestoru dielo skazy dokonali vandali. Zdroj: airwar.ru

 

Experimentálne lietadlo Mjasičev M-17 Stratosféra, náčrt / trojpohľad, zdroj: airwar.ru

Takticko-technické charakteristiky lietadla Mjasičev M-17 Stratosféra (v kóde NATO Mystic-A)

Prvý let: 26. mája 1982

Počet testovacích strojov: 3

Počet členov posádky M-17: 1

Rozpätie krídel, m: 40,32

Dĺžka, m: 22,27

Výška, m: 4,87

Plocha krídla, m2: 137,70

Hmotnosť lietadla, kg

– pohotovostná: 13 790

– normálna vzletová hmotnosť: 19 950

Pohonné jednotky:

– 1x prúdový motor Kolesov RD-36-51V (ťah 58,54 kN)

Maximálna rýchlosť, km/h:

 vo výške 20 000 m: 743

– vo výške 5 000 m: 332

– cestovná: 0,7 M

Praktický dolet, km: 1325 (1315)

Dĺžka letu: 2 h 14 min

Praktický dostup, m: 21 550

Čas vystúpania na pracovnú letovú hladinu, min.: 35

 Výzbroj:

1x diaľkovo ovládaný podvesený letecký kanón kalibru 23 mm pre streľbu pri viditeľnosti cieľa, optický zameriavač.

 Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov