Desiatky amerických stíhačiek sú vyradené z prevádzky pre problémy s motorom
Viac ako 40 stíhačiek piatej generácie F-35 Lightning II ozbrojených síl USA sa nepoužíva kvôli problémom s údržbou motora.
Úradujúca námestníčka ministra letectva pre obstarávanie, technológiu a logistiku Darlene Costello na zasadaní amerického Kongresu oznámila, že 41 stíhačiek bolo vyradených z prevádzky z dôvodu rýchleho opotrebovania súčiastok rotora v motore stíhačiek. Podľa predložených údajov je dodnes 15% stíhačiek F-35 prepustených v USA neschopných lietať kvôli poruchám motora. Hovoríme o 46 lietadlách, z ktorých 41 je vo výzbroji amerických vzdušných síl, po jednom pre americké námorníctvo a námornú pechotu a tri dodávané do krajín NATO.
Ako vyplýva zo správy Výboru pre ozbrojené sily Kongresu USA, nainštalované motory Pratt & Whitney F135 “rýchlo degradujú”. Eric Fick, výkonný riaditeľ programu F-35, objasnil, že niektoré lietadlá „čakajú na rôzne náhradné diely, alebo na zlepšenie ťahu a výkonu lietadla potrebujú vylepšené výkonové moduly pre motor F135“. Dôvodom porúch je rýchle opotrebenie tepelne chráneného povlaku na listoch rotora, podľa generálporučíka Erica Ficka sa čepele opotrebúvajú oveľa rýchlejšie, ako sa očakávalo.
Americkí vojaci odmietli nakupovať F-35
Rozpočtový dotaz Pentagónu na finančný rok 2022 naznačuje, že letectvo USA chce kúpiť viac stíhačiek F-15EX Advanced Eagle miesto F-35 Lightning II. V posledných niekoľkých rokoch požiadalo US Air Force o prostriedky na nákup 48 lietadiel F-35 . Táto prax môže byť však v budúcom roku pozastavená, pretože americkí vojaci chcú získať dokonalejšiu verziu tejto stíhačky okolo roku 2025. Na podporu už existujúceho parku F-35 požiadali vojaci o 360 miliónov dolárov navyše. Z nich bude 175 miliónov vynaložených na nákup dvadsiatich silových modulov pre motory lietadla. To je nutné pre nápravu chyby, kvôli ktorej vznikajú u F-35 kritické problémy pri naberaní rýchlosti, uvádza sa v článku.
V USA neraz poukázali na veľké množstvo nedostatkov najnovšieho stíhacieho lietadla F-35 od korporácie Lockheed Martin. V úrade Pentagonu pre skúšky napočítali pri lietadle skoro 900 vád, z ktorých mnohé by mohli ohrozovať bezpečnosť pilotov a znižovať efektivitu vojenských operácií. Trebárs na jednom cvičení Zboru námornej pechoty USA na polygóne Yuma postrelilo lietadlo F-35B samo seba z kanóna.
Americký dozorný úrad (GAO) v apríli oznámil Kongresu problémy so stíhačkami F-35 Lightning piatej generácie. Tentoraz sa ukázalo, že modernizácia lietadla na verziu Block IV by si vyžadovala takmer o 2 miliardy dolárov viac. Nielenže tieto výdavky neboli zahrnuté do rozpočtu, ale dátumy ukončenia projektu sa odložili aspoň o rok. V správe sa vysvetľuje, že zvýšenie výdavkov súvisí s dodatočnými testami novej verzie stíhačky, testovaním systémov a zariadení, výstavbou vzdelávacích laboratórií a vysokými cenami za bezpečnosť programu. Analytici poukazujú na to, že Pentagon neposlúchol odporúčania na postupnú modernizáciu, ale plánuje urobiť všetko naraz, čo projekt vôbec nezlacňuje. Podľa nových odhadov by výdavky na projekt mali dosiahnuť 14,5 miliardy dolárov. Čo presahuje zákonný limit a je drahšie ako mnoho iných zmlúv ministerstva obrany USA. Modernizácia F-35 sa začala v roku 2018. Hlavnou zvláštnosťou úpravy Block IV je zvýšenie výpočtovej kapacity palubných systémov 25-krát a zvýšil sa aj počet rakiet dlhého doletu.
Vďaka novému systému vypúšťania munície budú môcť lietadlá novej generácie umiestniť do trupu nie štyri, ale šesť rakiet vzduch-vzduch. Majú tiež perspektívne rakety AIM-260 s doletom viac ako 400 kilometrov. Bojový rozsah stíhačky sa má zvýšiť o štvrtinu na takmer 1,2 tisíca kilometrov. Okrem toho má byť F-35 integrovaný do jednotky bezpilotných vzdušných prostriedkov vybavených umelou inteligenciou. “Inteligentné” drony budú vedené, zatiaľ čo pilot má kontrolovať celý boj. Je jasné, že takáto škála informácií si bude vyžadovať výkonnejší palubný počítač. Predpokladá sa, že modifikovaná F-35 je schopná čeliť novým výzvam a hrozbám.
Karol Jerguš