Česko je prvým zahraničným zákazníkom pre obnovené vrtuľníky Bell UH-1Y
CRESTVIEW, Fl. (20. júla 2021) – Spoločnosť Bell Textron Inc., dcérska spoločnosť Textron Inc. (NYSE: TXT), obnovila výrobu vrtuľníkov UH-1Y Venom pre prvého medzinárodného prevádzkovateľa. Crestview Aerospace už vo svojom floridskom závode v Crestview začala s výrobou prvej z ôsmich kabín. Vrtuľníky sú predmetom zmluvy z roku 2020, ktorú ministerstvo obrany USA udelilo spoločnosti Bell s cieľom výroby a dodávky ôsmich vrtuľníkov UH-1Y a štyroch vrtuľníkov AH-1Z pre vládu Českej republiky.
„V Crestview Aerospace pokladáme za veľkú poctu, že sme dostali príležitosť spolupracovať s Bellom a pokračovať vo výrobe trupu UH-1Y pre prvého medzinárodného zákazníka,“ povedal Paul Kohlmeier, viceprezident pre stratégiu a rozvoj podnikania. „Zákazníci Crestview sa môžu úplne spoľahnúť na vysokú kvalitu a spoľahlivosť, ktorú vnášame do výroby medzinárodných vrtuľníkov Venom – rovnako, ako sme to robili pri výrobe vrtuľníkov, ktoré sú základom letky v súčasnosti prevádzkovanej námornou pechotou Spojených štátov po celom svete.“
Spoločnosť Bell dodala v apríli 2018 posledné stroje UH-1Y pre rekordný program Námornej pechoty Spojených štátov (USMC) a v rámci zmluvy na výrobu 349 vrtuľníkov platformy H-1, ktorá pozostáva z modelov 160 UH-1Y a 189 AH-1Z.
Vrtuľníky UH-1Y a AH-1Z majú 85 percent spoločných dielov. Práve táto zhodnosť medzi nimi umožnila, že počas výroby strojov AH-1Z pre námornú pechotu zostal dodávateľský reťazec kritických komponentov neprerušený.
„Čas, logistika a pracovná sila sú strategické zdroje,“ uviedol Mike Deslatte, viceprezident spoločnosti Bell a riaditeľ programu H-1. „Vysoká miera zhodnosti v rámci tejto platformy zaisťuje, aby medzi strojmi Viper a Venom všetko, čo sa týka výroby, údržby a modernizácie, zostalo bezproblémové. Zároveň sa tým výrazne redukujú náklady na prevádzku a predĺži sa životný cyklus. Zhodnosť predstavuje veľkú taktickú výhodu na mnohých úrovniach.“
UH-1Y a AH-1Z majú rovnaký motor, integrovaný systém misie a dynamické komponenty, ako je napríklad štvorlistý rotorový systém. Oba stroje sú špeciálne navrhnuté a vyrobené pre expedičné operácie. Ich mimoriadnou prednosťou v porovnaní s konkurenčnými strojmi je, že spoločne môžu pokryť celé spektrum vojenských operácií.
Spoločnosť Bell predpokladá, že výroba vrtuľníkov pre potreby námornej pechoty potrvá do začiatku roku 2022. Potom bude pokračovať produkcia pre zahraničných vojenských zákazníkov. Bell má vo výrobe dva podpísané vojenské predaje (FMS): ide o dodávky vrtuľníkov pre Bahrajn a Českú republiku.
Karol Jerguš