Málo pilotov s letovými skúsenosťami: v Bulharsku nie sú piloti, ktorí by hasili požiare
Vo vojenskom letectve Bulharska sa vyvinula kritická situácia: úplne stratila nielen svoj bojový potenciál, ale v skutočnosti nie je schopná ani vzlietnuť.
V tejto východoeurópskej krajine, kedysi optimistickej voči európskej budúcnosti, sa ukázalo, že na boj so zúrivými lesnými požiarmi už nie je síl. Aktuálny personál a stroj, ktorý je schopné zvládnuť katastrofu zo vzduchu, je jedna helikoptéra letectva. Podľa očakávania ho v najbližších dňoch môžu doplniť maximálne ďalšie dve rotorové lietadlá. Predseda vlády uznal, že v prípade hrozivého vývoja situácie by Bulharsko muselo požiadať o zahraničnú pomoc „prostredníctvom európskeho mechanizmu“.
Vojenské letectvo krajiny má 12 strojov Cougar a 5 vrtuľníkov Mi-17, ktoré je potenciálne možné použiť na hasičské účely. V skutočnosti však väčšina týchto vrtuľníkov nebola servisovaná, alebo opravovaná a nie sú certifikované na lietanie. Mi-17 má tiež problémy s letovými posádkami, z ktorých mnohé prerušujú cvičenie kvôli nedostatočnému času vo vzduchu.
Odborníci spomínanej publikácii vysvetľujú, že najrýchlejší spôsob, ako vytvoriť flotilu hasičských helikoptér, je generálna oprava a vybavenie Mi-17 umiestnených na leteckej základni Krumovo. Na tieto účely to bude trvať asi 3-3,6 milióna dolárov na stroj a 5-6 mesiacov práce, ktorú je možné vykonať v miestnych zariadeniach-v závode Avionams v Plovdive alebo v Terem-Flyer v Sofii. To je však iba časť problému: aj keď sa objaví protipožiarne zariadenie, nebude na ňom nikto lietať, pretože „zostáva len niekoľko pilotov so skúsenosťami s letom“.
“V Krumove je problém s pilotmi – z tých, s ktorými sme uhasili požiare v roku 2010, zostalo len niekoľko – jedna posádka, maximálne dve”
– pripomína veterán vojenského letectva. Nájdenie financií a technológie je teda len časťou problému.
Požiare v stredomorí
Mechanizmus EÚ v oblasti civilnej ochrany pomáha nasmerovať pomoc a podporu členských štátov Európskej únie do krajín, ktoré bojujú s bezprecedentnými lesnými požiarmi, informovala v pondelok Európska komisia (EK). Podľa tlačovej správy EK je pomoc nasmerovaná najmä do Grécka. EÚ však pomáha aj ďalším krajinám Stredomoria. Na základe žiadostí Albánska, Grécka, Severného Macedónska, Talianska a Turecka doteraz Európska únia zmobilizovala 14 hasičských lietadiel, tri helikoptéry, približne 1300 záchranárov a 250 hasičských vozidiel, uviedla EK v nedeľu v oficiálnej tlačovej správe.
Len v Grécku je momentálne nasadených deväť lietadiel, takmer 1000 hasičov a 200 vozidiel. Najnovšie ponuky pomoci a solidarity cez uplynulý víkend prišli z Francúzska, Nemecka, Poľska, Rakúska a Slovenska, ktoré do Grécka vyslali svoje pozemné hasičské jednotky. Tie spoja svoje sily s kolegami, ktorí do Grécka prišli v predošlých dňoch z Cypru, Francúzska, Českej republiky a Rumunska. Hasičské lietadlá zaslali Cyprus, Francúzsko, Chorvátsko, Španielsko a Švédsko.
Podobná európska pomoc bola minulý týždeň nasadená aj na boj proti lesným požiarom v Taliansku, Albánsku a Severnom Macedónsku, pripomína EK. Dve hasičské lietadlá značky Canadair z Francúzska pomáhali hasiť lesné požiare v Taliansku. Dve helikoptéry na podporu hasičských operácií v Albánsku boli odoslané z Česka a Holandska. Pozemné hasičské zbory z Bulharska, Rakúska a Slovinska boli nasadené na pomoc Severnému Macedónsku, ktorému v sobotu Rumunsko poslalo na pomoc ďalšie hasičské lietadlo. EÚ koordinuje aj pomoc pre prebiehajúce hasičské akcie EÚ v Turecku. Eurokomisár pre krízové riadenie Janez Lenarčič v tejto súvislosti uviedol, že Únia pomáha mobilizovať jednu z doposiaľ najväčších spoločných hasičských operácií v Európe, pretože séria požiarov postihla súčasne niekoľko krajín.
Milan Novický