Ruský minister: “Najnovšiu ruskú stíhačku môžu stavať cudzinci”
Vedúci ministerstva priemyslu a obchodu Denis Manturov uviedol, že Rusko bude financovať vytvorenie najnovšieho domáceho stíhača piatej generácie Checkmate samo. Nevylúčil však účasť zahraničných investorov na vytvorení dvojmiestnej verzie stíhačky. Podľa ministra vytvorenie najnovšej domácej stíhačky piatej generácie Checkmate „vôbec nezávisí od zahraničných zákazníkov“. Vedúci ministerstva priemyslu a obchodu ubezpečil, že krajina je schopná vytvoriť nové lietadlo nezávisle. Na to je dokonca aj pripravený rozpočet, ktorý zohľadňuje štátne investície aj mimorozpočtové fondy.
Denis Manturov však nevylúčil účasť zahraničných sponzorov na tomto projekte. Na margo Východného ekonomického fóra (EEF) minister navrhol, aby sa zahraniční investori mohli podieľať na vytvorení verzie dvojmiestneho stíhača, o ktorú podľa úradníka často žiadajú zahraniční kolegovia.
„Aj keď to opäť môžeme urobiť sami – vec relevantnosti,“ cituje agentúra RIA Novosti Manturova.
Su-75 Checkmate
Zásah cieľov na vzdialenosť 1500 km, neviditeľnosť, maximálna rýchlosť cez 2M a pohon ako u Su-57. Rusko prezentovalo projekt stíhacieho lietadla s veľmi pôsobivými charakteristikami. Zostáva už len ho zhmotniť. Perspektívna jednomotorová stíhačka Checkmate (v preklade z angličtiny šach a mat) dostane pravdepodobne meno Su-75. Povedal to ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov v rozhovore pre denník RBK. Checkmate, ktorý sa stal hlavnou senzáciou leteckej výstavy MAKS 2021, nazývali v ruských médiách “dokonalým vrahom” a tiež ďalšími lichôtkami pre stíhačku. Čo sa dnes dá v skutočnosti povedať o novom ruskom lietadle?
Maketa s reálnymi komponentmi
Na začiatok sa vráťme z neba na zem, kde sa vlastne nachádza výstavná vzorka novej stíhačky piatej generácie konštrukčnej kancelárie Suchoj, ktorú predviedli návštevníkom výstavy. Maketa bola zmontovaná v Komsomolsku na Amure, v leteckom závodu J.A. Gagarina, pobočke spoločnosti Suchoj.
V podniku už zahájili montáž prvého stroja pre statické testy, ďalej plánujú montovať letové prototypy a tiež sériové lietadlá. V konštrukcii makety sú samozrejme použité niektoré reálne zložky a súčiastky, ale zatiaľ je to len model skutočného lietadla pre demonštráciu na výstavách a testovanie, napríklad rozmiestnenie zbraní a ďalších parametrov budúceho reálneho stroja.
Dôležité je, že návštevníci MAKS-2021 uvideli prvýkrát v nových ruských dejinách ľahkú jednomotorovú viacúčelovú stíhačku blízku k reálnemu “železnému” stelesneniu. Možnosť a nutnosť vývoja takéhoto lietadla bola už dávno posudzovaná v leteckých kruhoch.
V ZSSR podobné stroje vyrábali, boli veľmi účinné a populárne, napríklad legendárny MiG-21 a MiG-23. Boli to pomerne nenáročné bojové stroje, ktoré určitým spôsobom konkurovali západným analógom, Mirage-III, Mirage F1, F-16, IAI Kfir. V neskorom ZSSR stavili na dvojmotorové ľahké Mig-29, bolo to správne z mnohých hľadísk, ale nie z hľadiska úspornosti príznačnej pre jednomotorové stroje.
Ďalšou prednosťou týchto modelov je menšia veľkosť, čo ich prirodzene robí menej viditeľnými. Dá sa tiež hovoriť o záporoch. Je to menšia užitočná záťaž, kratší dolet a samozrejme kratšiu životnosť.
Silnejšie ako JAS 39 Gripen a F-35?
Hlavné prednosti novej stíhačky Su-75 už boli prezradené. Je to veľká vzdialenosť letu, 2900 km bez dotankovania a bez závesných nádrží, pri vzletovej hmotnosti asi 18 ton a maximálnej rýchlosti cez 2M.
Maximálna hmotnosť bojového nákladu je 7400 kg. S ohľadom na to, že lietadlo bude mať veľký vnútorný priestor pre raketové a bombové zbrane, a tiež dva menšie priestory pre obranné rakety vzduch-vzduch s kratším doletom, sa dá dospieť k záveru, že budúce Su bude schopné uniesť napríklad pár závesných palivových nádrží a tri útočné rakety s doletom do pozemných cieľov na vzdialenosti 150-200 km. V tomto variante záťaže dokáže lietadlo zasiahnuť ciele na maximálnej vzdialenosti 1500 km, čo je dosť ďaleko. Keď to všetko bude stelesnené, predstihne Su-75 svojimi schopnosťami švédsky Saab JAS-39 Gripen a americký Lockheed Martin F-35 Lightning II. Tieto charakteristiky existujú dnes samozrejme iba na papieri, kdežto Gripeny a F-35 slúžia reálne.
Je už známe, že nový Su bude mať motor, ktorý dnes vyvíjajú pre modernizovanú a pokrokovejší verziu prvého ruského lietadla piatej generácie Su-57 / Pak Fa. Motor “výrobku č. 30” bude schopný zabezpečiť Su-57 nadzvukovú cestovnú rýchlosť, čo je nanajvýš dôležité pre bojové lietadlá s veľkým doletom.
Vedenie ruského vojenského priemyslu tiež vyhlásilo, že lietadlo bude vybavené novou rádiolokačnou stanicou, ktorá svojimi kapacitami značne predstihne napríklad radar amerického F-35. Je to celkom reálne. Samozrejme s výnimkou toho, že americké lietadlo F-35 je už integrované do moderného network-centric informačného priestoru bojovej operácie a dokáže v praxi použiť v ňom akékoľvek informačné zdroje. Avšak keď v čase, keď do výzbroje budú prichádzať nové Su, bude na ruských lietadlách urobené niečo podobné, potom bude možné zhodnotiť mieru prevahy. Zatiaľ by som sa toho zdržal.
Bez zvarov a nitov alebo prečo môže byť ešte “neviditeľný” Su-75
Nové lietadlo bude mať samozrejme slabšiu rádiolokačnú viditeľnosť. Konštrukcia klzáku lietadla je z tohto hľadiska veľmi moderná, konfigurácia klzáku Su sa podobá najzaujímavejším prototypom dronov pre budúcu vojnu vo vzduchu, ktoré vyvíjajú na Západe. Su-75 má schému pripomínajúcu jedno z prvých lietadiel piatej generácie, Northrop-McDonnell Douglas YF-23 s lichobežníkovým krídlom a chvostovými plochami v tvare V, ktoré plnia funkciu smerových a výškových kormidiel.
Táto schéma spolu s príslušnými obtokmi trupu, modernými materiálmi a “čistým” trupom bez zvarov a nitov zaistí dnes najslabšiu viditeľnosť lietadiel. Skrátka, existujú všetky šance na to, že nové lietadlo bude úplne neviditeľné. Skúšky novej stíhačky majú byť ukončené v roku 2027. Keď sa podarí stelesniť všetky zámery, uvidíme možno zrod novej legendy ruského letectva, nového MiG-21 v najmodernejšej podobe.
Karol Jerguš