Bojové vozidlo KF31/41: Rheinmetall sa umiestňuje na globálnej úrovni
Nemecko, 5.september 2021 (AM) – Nemecká spoločnosť Rheinmetall 14. júna 2016 na výstave Eurosatory oficiálne odhalila svoj najnovší produkt: Lynx KF31 (Kettenfahrzeug 31), 30 t pásové vozidlo vybavené karosériou podobnou Marderu a vežou Lance 2.0 vyzbrojenou 30 mm kanónom. V tom čase bolo nové vozidlo predstavené v austrálskej verzii, keďže spoločnosť so sídlom v Unterlüsse dúfala, že podpíše zmluvu s Canberrou, ktorá chcela v rámci programu Project Land 400 Phase 3 nahradiť svoju flotilu 430 vozidiel M-113AS4. Platforma Lynx, vyvinutá vlastnými silami, je skutočne všeobecnou platformou, ktorá dokáže plniť celé spektrum misií vysokej a nízkej intenzity, ktorým budú sily NATO čeliť v nasledujúcich desaťročiach.
Projekt vychádza zo spätnej väzby z najnovších operácií NATO na Balkáne a v Afganistane, nehovoriac o konfliktoch vysokej intenzity, a vyzdvihuje vysokú modularitu, špičkové technológie, vysokú úroveň ochrany a palebnej sily. O dva roky neskôr, v roku 2018, ešte na výstave Eurosatory, bol predstavený ťažký model KF41 s novou karosériou. V súčasnosti sa väčšina vojenských expertov zhoduje, že hrozby pre moderné obrnené vozidlá na súčasných a budúcich bojiskách sú čoraz rozmanitejšie: protitankové strely alebo rakety, čoraz dokonalejšie delostrelecké systémy, všadeprítomný elektronický boj, IED, EFP atď.
Obrnené jednotky ako základný manévrovací pilier pozemných síl však musia nájsť spôsob, ako tomu čeliť, pretože sú to práve ony, kto na zemi musí zvíťaziť aj “na okraji lesa”. Okrem toho potenciálni protivníci NATO v posledných desaťročiach neustále zvyšujú svoju schopnosť viesť konvenčnú kampaň, pričom sa zameriavajú na štyri identifikované oblasti: elektronický boj blokujúci okrem iného signály GPS, nepriamu streľbu so submuníciou, vývoj bojových vozidiel schopných prekonať tie, ktoré sú v súlade s NATO, a koncepciu A2/AD (anti-access/aerial denial), ktorá ohrozuje schopnosť západných jednotiek udržať si slobodu manévrovania. V tomto duchu bol vyvinutý model Lynx.
Modulárna logika
V kombinácii s vežou Lance 2.0 ide o najúspešnejšie bojové vozidlo v oblasti schopnosti prežitia, prispôsobivosti a ochrany a s palebnou silou, akú bojové vozidlo pechoty ešte nikdy nemalo. V závislosti od typu misie, pravidiel nasadenia, prostredia a postoja je Lynx vďaka svojej modulárnej architektúre skutočným švajčiarskym nožom.
Táto modularita, ktorá je základom projektu, je možná vďaka jedinému podvozku so spoločnou digitálnou architektúrou, ktorá umožňuje rýchlu integráciu príslušných modulov v priebehu dvoch až štyroch hodín bez náročnej infraštruktúry, ako bolo prezentované počas Eurosatory 2016. Rodina Lynx teda zahŕňa 17 modulov, z ktorých osem sú hlavné moduly, ktoré možno inštalovať na jeden nosný podvozok, ako napríklad GTK Boxer, ktorý možno považovať za jeho kolesový náprotivok.
Lynx sa ponúka v ôsmich verziách: IFV, APC, palebná podpora, velenie, mínomet pod vežou, ženijný prieskum, ženijný výsadok a zdravotníctvo. Okrem toho skutočnosť, že sa volá Lynx, a nie “Luchs” ako slávne prieskumné vozidlo Wehrmachtu alebo Bundeswehru, dokazuje, že spoločnosť Rheinmetall sa skutočne zameriava na export, keď prekladá jeho názov. Zdá sa teda, že Lynx je určený pre všetkých, pričom je prezentovaný ako ideálny prostriedok pre nepretržité operácie: intervenciu, stabilizáciu a normalizáciu. Bude Lynx novým západným bojovým vozidlom nasledujúcich 50 rokov?
Vyhliadky na vývoz
V každom prípade dokonale zapadá do dlhodobej globálnej stratégie, ktorú sa spoločnosť Rheinmetall snaží rozvíjať. Okrem 130-ročného know-how sa nemecká spoločnosť zameriava najmä na transfer technológií do štyroch kútov sveta a neustále sa usiluje o zapojenie tretích krajín, potenciálnych alebo skutočných zákazníkov alebo zahraničných spoločností s cieľom rozšíriť svoju hegemóniu v oblasti vývoja a výroby obrnených vozidiel. Tieto krajiny, ktoré sú plne zapojené do procesu vývoja a výroby, sa preto považujú za klientov – partnerov. Prvým a najjasnejším príkladom je Austrália. Austrália sa totiž v rámci projektu Project Land 400 Phase 2 stala 17. augusta 2017 prvým “klientom-partnerom”, ktorý v snahe nahradiť svojich 257 vozidiel ASLAV podpísal zmluvu v hodnote 2,4 miliardy dolárov na nákup 211 vozidiel GTK Boxer. Z nich 133 má byť vybavených vežou Lance, ktorá sa bude vyrábať na austrálskom území. Prvých 20 boxerov sa vyrobí v Nemecku a zvyšok v Austrálii. Na tento účel sa modernizuje závod v Adelaide v hodnote 165 miliónov dolárov a v Redbank Plains v Austrálii sa buduje vývojové a výrobné centrum MILVEHCOE (Military Vehicle Centre of Excellence), v ktorom sa bude vyrábať veža Lance, ktorou budú nakoniec vybavené vozidlá Boxer a Lynx. Odkaz je jasný: Rheinmetall chce decentralizovať výrobu vozidla predávaného zákazníkovi. V súlade so svojimi ambíciami spoločnosť Rheinmetall zapája do vývoja čiastkových komponentov rôzne austrálske spoločnosti, ako napríklad Milspec (generátor), Supashock (zavesenie) a Cablex (elektrická sieť). Pokiaľ ide o nahradenie 430 M-113AS, ktoré sa spomína v preambule, zatiaľ sa o ničom nerozhodlo. Spoločnosť Rheinmetall so svojím vozidlom Lynx hľadá tento nový šťavnatý trh v hodnote 8,5 miliardy eur. Ale bude mať čo robiť, aby sa vyrovnala s novým vozidlom ICV navrhnutým juhokórejskou spoločnosťou Hanwha: AS21 Redback, po tom, čo GDLS so svojím ASCOD 2 a BAE Systems so svojím CV 90Mk IV odstúpili zo súťaže.
Lynx má však oproti svojmu ázijskému konkurentovi výhodu z hľadiska novosti a inovácie, pretože AS21 je síce veľkolepá, ale v skutočnosti len vylepšená verzia K21, ktorá je v službách juhokórejských ozbrojených síl od roku 2009. V septembri 2018 bol KF41 predstavený v Austrálii, v Adelaide, ale až v októbri 2019 bola podpísaná prvá zmluva na nákup troch KF41. Tieto tri exempláre, z ktorých prvý bol odovzdaný 9. novembra 2020, sú určené na 12-mesačnú testovaciu kampaň, počas ktorej budú priamo konfrontované s modelom Redback, ktorého prvý exemplár príde na trh v januári 2021. Ak všetko pôjde podľa plánu, približne o rok by sme mali poznať nástupcu M-113AS4. Víťaz bude musieť dodať svoje prvé sériové modely v rokoch 2024 až 2025 a do roku 2031.
Druhým potenciálnym záujemcom o Lynx je Česká republika. Praha v marci 2018 oficiálne oznámila, že chce vymeniť svoju flotilu 210 BVP-2, ktoré sú staršie ako 30 rokov, a je pripravená investovať do obnovy 2,6 miliardy dolárov. Okrem toho by Lynx umožnil Prahe integrovať svoju 7. mechanizovanú brigádu do infocentrických sietí NATO prostredníctvom integrovaného systému riadenia boja so zbraňami (WINBMS). Hoci má Lynx veľmi dobrú pozíciu, keďže bol v lete 2018 testovaný na poli vo Vyškove, kde urobil silný dojem, koncom mája 2019 sa v Brünne postaví do konkurenčného boja s ASCOD 2, CV 90 Mk IV a nemeckou Pumou, ktorú ponúka PSM. Spoločnosť Rheinmetall, verná svojej politike, nadviazala veľmi úzke kontakty s miestnym priemyslom, napríklad so spoločnosťou Quittner & Schimek (káblové zväzky a elektronické komponenty), s ktorou spolupracuje od začiatku programu Lynx, ale aj so spoločnosťami VOP CZ (štátny podnik na výrobu vozidiel), MEOPTA (optika), Ray Service (elektronika), EVPU Defence (detekčný a pozorovací systém) a Tatra, ktorej renomé je dobre známe. Niet pochýb o tom, že ak by sa Česká republika rozhodla pre Lynx, ekonomický prínos pre miestny priemysel by bol obrovský a jej obranný priemysel by vstúpil do novej éry.
Zatiaľ čo rokovania medzi Austráliou a Českou republikou ešte stále prebiehajú, Maďarsko predbehne všetky ostatné krajiny ako prvá krajina, ktorá si Lynx kúpi. Podobne ako český sused, aj Budapešť sa chce prispôsobiť štandardom NATO tým, že sa zbaví časti svojho parku 400 vozidiel BTR-80 a BTR-80A, ktorými je vybavených päť práporov motorizovanej pechoty. V rámci modernizačného programu “Zrinyi 2026” tak Budapešť 17. augusta 2020 podpísala zmluvu na nákup 218 vozidiel Lynx KF41 a 9 vyslobodzovacích vozidiel Büffel za 2 miliardy eur. Výroba je rozdelená do dvoch častí. Prvá zahŕňa 46 lietadiel KF41 a deväť lietadiel Büffel, ktoré majú byť dodané v roku 2023. Tieto vozidlá sa budú vyrábať v Nemecku, kým spoločnosť Rheinmetall a maďarský štát nepostavia najmodernejší závod v Zalaegerszegu za 150 miliónov eur, ktorý bude od roku 2023 vyrábať 172 vozidiel Lynx druhej tranže. Uvedení českí dodávatelia budú v tomto projekte zohrávať významnú úlohu, čím sa posilní partnerstvo medzi vyšehradskými krajinami.
18. decembra 2018 bol počas vojenskej prehliadky, ktorá sa konala v rámci katarského národného dňa v Dauhe, spozorovaný Lynx v novom sivo-bielom sfarbení vojenskej polície. V súčasnosti sa zdá, že neboli prijaté žiadne opatrenia. Poslednou krajinou, ktorá má o KF41 záujem, sú Spojené štáty. Armáda USA, ktorá chce od roku 2026 v rámci svojho programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) nahradiť 3 850 kusov M-2 v celkovej hodnote 42 miliárd dolárov, má oň skutočne veľký záujem. Charakteristiky KF41 dokonale zodpovedajú špecifikáciám s možnosťou inštalácie 50 mm kanóna. Na realizáciu tohto ambiciózneho projektu budú v septembri 2019 definované kontúry partnerstva medzi spoločnosťami Raytheon a Rheinmetall, ktoré bude známe ako Raytheon Rheinmetall Land System LLC.
Armáda USA je pripravená vyčleniť na tento program 4 miliardy eur. V októbri 2019 však diskvalifikovala model KF41 bez uvedenia konkrétnych dôvodov. Rôzne zdroje naznačujú, že táto diskvalifikácia bola spôsobená tým, že spoločnosť Rheinmetall odmietla presunúť svoj jediný pojazdný predvádzací stroj na testovanie do Aberdeen Proving Ground v Marylande od 1. októbra 2019. Okrem toho sa financovanie programu opäť posunulo na január 2020 po tom, ako bola zrušená posledná verejná súťaž vyhlásená v marci 2019. Situácia sa zmenila v októbri 2020, keď bolo oznámené, že Lynx bude opäť začlenený do programu a pripojí sa k nemu spoločnosť Textron. Ak by bol tento program schválený, začal by sa v roku 2021 alebo 2022 a jeho cieľom by bola výroba ťažkého vnútrozemského vozidla, ktoré by malo zostať v službe americkej armády aj po roku 2050.
Technické vlastnosti
Podvozok KF41 sa skladá zo šiestich valcov. Systém odpruženia je systém torzných tyčí s tlmičom nárazov na valcoch 1, 2, 4 a 6. Vyvinula ho austrálska spoločnosť Supashock, aby podporoval rôzne pancierové súpravy bez toho, aby bola ohrozená mobilita. Pásy vyvinuté spoločnosťou DST sú vyrobené zo špeciálnej ocele, aby sa znížila ich hmotnosť. 8,65 m dlhá a 3,75 m široká korba je chránená dvojitou podlahou. Prvky balistickej a protimínovej ochrany sú vymeniteľné podľa potrieb misie. Konštrukcia napríklad umožňuje pridať až dve tony panciera a ďalšieho vybavenia pre najchránenejší model pre boj v meste. K pasívnym ochranným opatreniam patrí systém rýchleho zamaskovania (ROSY) vyvinutý spoločnosťou Rheinmetall, ktorý má podobu 40 mm munície, ktorá ponorí vozidlo do hustej dymovej clony. Možno pridať aj systém APS definovaný zákazníkom.
Konštrukcia vozidla bola optimalizovaná tak, aby sa znížila akustická, radarová a najmä tepelná stopa. Podobne ako na modeli Marder, ktorý bol navrhnutý o 50 rokov skôr, je horná predná časť karosérie bez mriežok na chladenie, alebo odvod horúceho vzduchu, aby sa optimalizovala ochrana.
Mriežky na nasávanie vzduchu do motora sú umiestnené na streche zadného priestoru a vývod výfuku je na pravej strane, aby sa plyny miešali s prúdom horúceho vzduchu, ktorý sa vypúšťa z motora na ľavej strane.
Tieto pasívne opatrenia dopĺňajú rôzne systémy na detekciu hrozieb, ako napríklad systém SAS (Situational awareness system) a jeho 360° kamerový systém modul LWM (Laser warning module) a jeho šesť kamier, ktoré dokážu zistiť pôvod vyžarovania laserového lúča na vzdialenosť 1 700 m v rozsahu 360° a systém ASLS (Acoustic shooter localisation system), ktorý zisťuje smer, vzdialenosť a výšku odletu strely z munície väčšej ako 40 mm.
Rozloženie je klasické pre tento typ vozidla. Pilot sedí na ľavom prednom sedadle. Po jeho pravici je GMP (Power Train).
Nasleduje veža a zadný priestor, ktoré sú súčasťou vymeniteľného modulu. Všetci vojaci na palube majú sedadlá chránené proti výbuchu vyvinuté nemeckou firmou Autoflug a pilot sedí na nastaviteľnom sedadle SDS (Suspended dynamic seat). Jeho supermoderný prístrojový panel je nasledovný: mierne vľavo je displej na ovládanie rôznych mechanických komponentov v strede, tesne nad multifunkčným volantom, je druhý displej spojený s prednou termokamerou (ktorej výstup je vpravo od klapky) a so zadnou kamerou nad zadnou rampou. GMP v tvare písmena L poháňa dieselový motor Liebherr s dvojitým turbodúchadlom s výkonom 1 140 koní a šesťstupňová automatická prevodovka Renk HSWL 256C, ktorá je k dispozícii aj s reverzáciou.
Tento GMP umožňuje vozidlám KF31 s hmotnosťou 34 t – ktorú možno zvýšiť na 38 t – a KF 41 s hmotnosťou 44 t – ktorú možno vďaka modulu MAP (Modular Armour Protection Package) zvýšiť na 50 t – dosiahnuť na ceste rýchlosť 70 km/h a dojazd viac ako 500 km so 700 l paliva na palube. Lynx je schopný pracovať na 30 % svahoch, prekonávať 60 % kopce, prekonávať 2,5 m zákopy, 1 m schody a bez prípravy 1,5 m brody. V strede karosérie sa nachádza veža Lance 2.0, ktorá má k dispozícii šesť ochranných súprav. Strelec vľavo a veliteľ vpravo sedia na odpružených sedadlách LFS-360 a každý z nich má strešnú klapku a multifunkčnú rozpernú tyč.
V záujme optimalizácie vnútorného priestoru však majú spoločnú centrálnu konzolu, na ktorej sa okrem iného nachádza diaľkovo ovládaný guľomet, ovládacie panely hlavnej, sekundárnej a raketovej zbrane, ako aj hlavná obrazovka BMS (Battle Management System) s kópiou na pozíciách strelca a veliteľa a v zadnom priestore bojovej skupiny. Šesť termokamier v SAS, z ktorých každá pokrýva 65° uhol, poskytuje všetkým v reálnom čase informácie o taktickej situácii a bezprostrednom okolí vozidla. Funkcie lovec-zabijak a zabijak-zabijak sú k dispozícii vďaka termovíznym zameriavačom SEOSS-2 P (panoramatický) veliteľa, inštalovaným na streche, s kulmináciou vo výške 3,71 m, a SEOSS-2 S (sektorový) strelca, na ľavej strane tubusu, stabilizovaným a s nezávislým laserovým zameriavačom.
Hlavnú výzbroj tvorí guľomet Mk30-2/ABM 30 mm × 173 s dostrelom 3 000 m, a to aj za pohybu. Jeho nadmorská výška sa pohybuje od +45° do -10°. Možno z nej strieľať jednotlivými ranami alebo dávkami (200 rán/min). 252 nábojov pripravených na použitie je ôsmich typov, vrátane poloperačného PMC 432 SAPPIE-T, APFDS-T PMC359, FAP proti lietadlám, ako aj úplne nového Airburst PMC308 KETF, ktorý možno použiť proti širokej škále cieľov. Treba poznamenať, že 35 mm pištoľ Wotan je k dispozícii ako voliteľné príslušenstvo. Sekundárnu výzbroj tvoria dva 7,62 mm guľomety, jeden koaxiálny s kapacitou 750 nábojov a jeden diaľkovo ovládaný namontovaný na SEOSS-2 P. Môže byť nahradený 40 mm granátometom.
Veža Lance môže byť vybavená výsuvnými bočnými raketovými modulmi, z ktorých každý je vyzbrojený dvoma raketami 5. generácie NLOS Spike-LR2 s doletom až 5,5km, alebo prieskumné drony. V zadnej časti je priestor bojovej skupiny zakončený dvoma poklopmi otváranými dopredu. V ňom sa nachádza deväť pešiakov na KF41, šesť čelom k sebe a traja chrbtom k smeru jazdy, a šesť na KF31 s vežičkou Lance. Dostanú sa k nemu cez elektricky ovládanú zadnú rampu zakončenú kamerou. Disponujúc infocentrickým systémom IdZ (Infanterist der Zukunft) sú dislokovaní pešiaci trvalo napojení na BMS KF41, skutočnú klimatizovanú “materskú loď” vybavenú kolektívnym systémom NBC ochrany.
Adam Riečanský