Modely budúcej leteckej techniky z dielne RSK MiG v rámci prezentácie na výstave MAKS-2021, zdroj: topwar.ru/RIA Novosti, Andrej Koc
Aktuality, Letectvo,

Návrhy a realita: projekt palubnej stíhačky MiG – rozhorí sa medzi OKB Suchoj a RSK MiG boj o palubu?

 


Rusko, 13. septembra 2021 (AM) – V súčasnosti sú v ruskom palubnom letectve v službe len stíhacie lietadlá 4. generácie, takže v strednodobom horizonte bude potrebné celú túto flotilu lietadiel z dôvodu tak fyzickej ako aj morálnej zastaranosti nahradiť novými strojmi. V súvislosti s tým sú už dlhšiu dobu skúmané otázky vytvorenia palubnej stíhačky nasledujúcej, 5. generácie. V nedávnej dobe boli zverejnené informácie, podľa ktorých sa vývojom vlastnej verzie palubnej stíhačky zaoberá aj spoločnosť RSK MiG, pričom v týchto jej plánoch figuruje doplnenie palubnej stíhačky aj vysokoefektívnym bezpilotným prostriedkom (UAV).

 

Modely a novinky

V priebehu leteckého a kozmického salónu MAKS-2021 korporácia RSK MiG usporiadala prezentáciu perspektívnych smerov vývoja leteckých komplexov“. Ústredným bodom tejto prezentácie boli tri zmenšené modely dovtedy neznámych lietadiel. Jednotlivé modely dostali označenie ako „ľahké viacúčelové lietadlo”, „viacúčelové palubné lietadlo” a „viacúčelové palubné bezpilotné lietadlo (MF-UAV/UCAV)”.

 

Hoci modely priblížili návštevníkom, laickým i odborným, všeobecné vlastnosti a dizajn budúcich navrhovaných lietadiel, bližšie podrobnosti  o lietadlách v daný moment neboli zverejnené. Konkrétne sa to týkalo očakávaných takticko-technických charakteristík, bojových možnosti a pod. Informácie tohto charakteru sa napokon objavili na nasledujúci deň, po zatvorení výstavy. Už 26. júla priniesol portál RIA Novosti informácie o nových projektoch, pričom pôvodcom týchto informácií mal byť nemenovaný zdroj z vojensko-priemyselného komplexu.

 

V týchto informáciách sa uvádza, že spoločnosť RSK MiG začala s prácami na vývoji novej palubnej stíhačky 5. generácie. V tejto chvíli sa projekt nachádza v etape počítačového modelovania, objavenie sa skúšobného prototypu sa očakáva v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov. Boli poskytnuté bližšie aj niektoré technické a ďalšie podrobnosti. Nové lietadlo by svojimi rozmermi malo zodpovedať existujúcej stíhačke MiG-35. Drak a ďalšie komponenty budú skonštruované s pomocou stealth technológie. Skúma sa tiež možnosť vytvorenia lietadla s kolmým štartom a pristátím.

 

Model palubného stíhacieho lietadla od RSK MiG na výstave MAKS-2021, zdroj: topwar.ru/RIA Novosti

 

Paralelne s vývojom palubnej stíhačky prebieha aj vývoj viacúčelového palubného bezpilotného prostriedku – oba stroje sa stanú súčasťou jediného leteckého komplexu. Bezpilotné lietadlo konštrukcie samokrídla so vzletovou hmotnosťou vyše 10 ton bude pracovať spoločne so stíhačkou v úlohe tzv. „verného navádzaného”. S jeho pomocou sú plánované spoločné operácie a útoky na rôzne ciele alebo dopĺňanie paliva vo vzduchu. Pri vývoji takéhoto bezpilotného lietadla by mali byť využité skúsenosti získané ešte pri vývoji UCAV MiG Skat.

 

Maketa UCAV MiG Skat v mierke 1:1 predvedená na výstave MAKS-2007, zdroj: wikimedia commons/Russian_UCAV_MiG_Scat

 

Neskoršie, začiatkom augusta portál RIA Novosti odhalil ďalšie podrobnosti projektu, taktiež, ako aj v predchádzajúcom prípade, získané z anonymných zdrojov. Podľa doplňujúcich informácií k už zverejneným portál uviedol, že stíhačka, prináležiaca k 5. generácii, bude mať celý rad charakteristických vlastností. Mala by byť schopná nadzvukového letu bez použitia prídavného spaľovania, rovnako efektívne pracovať proti pozemným aj vzdušným cieľom, pričom samotné vykonávanie bojových úloh by malo byť zjednodušené vďaka využitiu umelej inteligencie.

 

Možný tvar

 Model lietadla pripravený pre MAKS-2021 naznačuje možný vzhľad budúceho palubného stíhacieho lietadla. Predstavuje drak podľa schémy s tzv.  kačacími plochami s charakteristickými hladkými a hranatými kontúrami stroja 5. generácie. Na rozdiel od iných lietadiel, ktoré tiež využívajú konštrukciu s kačacími plochami, sa krídlo nenachádza v zadnej časti stroja, ale bližšie k stredu trupu.

Predpokladá sa, že stroj bude mať predné vodorovné plochy strednej veľkosti a hlavné vodorovné plochy šípového tvaru s mechanizáciou na oboch krajoch. Chvostová časť bude tvorená dvomi vyčnievajúcimi motorovými sekciami s krátkou nosnou časťou medzi nimi a taktiež menšími rovinami, do ktorých budú upevnené časti šikmých zvislých plôch a zdola aerodynamické kýly.

 

Pohľad zospodu na model palubnej stíhačky spoločnosti RSK MiG na výstave MAKS-2021, zdroj: topwar.ru/RIA Novosti


Na plochom spodku modelu lietadla sú vidieť tri kryty podvozku a taktiež dva väčšie kryty zbraňových šachiet. Celková dĺžka šachiet môže dosahovať až jednu tretinu dĺžky lietadla; priečny rozmer je len o málo menší ako je šírka trupu stroja. Z predvedeného modelu možno tiež predpokladať principiálnu možnosť nesenia zbraní na odnímateľných podkrídlových závesníkoch.

 

Pohonná jednotka pozostáva z dvoch prúdových motorov toho času neznámej verzie. Je možné, že na lietadle bude použitá pohonná jednotka s meniteľným vektorom ťahu, čo poskytne stroju supermanévrovateľnosť – jeden zo znakov lietadiel 5. generácie. Je však zvláštne, že predvedený model lietadla nemá žiaden znak svedčiaci o schopnosti vertikálneho vzletu. 

 

Navádzač a navádzaný

 Na modeli je zrejmé, že nový MiG bude mať v nosovej časti radar, pravdepodobne typu AESA. Taktiež je rozpoznateľný podtrupový elektro-optický zameriavač s charakteristickým hranatým tvarom. Je možné, že bude disponovať rozsahom 360°. S prihliadnutím na zaradenie k 5. generácii možno očakávať použitie perspektívneho rádioelektronického vybavenia pre komunikáciu, spracovanie údajov a riadenie. Nevyhnutný bude taktiež aj palubný obranný systém.

 

Kryt kabíny na modeli naznačuje použitie „krátkej” jednomiestnej kabíny. V súlade s tým, všetky úlohy spojené s pilotážou, vedením bojových operácií a pod., budú na pleciach jednočlennej posádky. Zároveň sa plánuje použitie stíhačky v súčinnosti s riadeným bezpilotným lietadlom (UAV/UCAV) – čo podstatnou mierou rozšíri okruh úloh, pridelených pilotovi stíhačky. V dôsledku toho vznikajú špeciálne požiadavky na palubné vybavenie lietadla, ktoré bude schopné vykonávať „samostatne” časť úloh a odľahčiť tak pilota.

Model perspektívneho prieskumno-úderného bezpilotného lietadla (UCAV/UAV) spoločnosti RSK MiG predvedený na výstave MAKS-2021, zdroj: RIA Novosti/Andrej Koc

 

Je zrejmé, že „verné navádzané” bezpilotné lietadlo dostane maximálne automatizovaný systém riadenia, schopný samostatne vykonávať let, riešiť bojové a ďalšie úlohy a taktiež reagovať na niektoré zmeny situácie. Rovnako tak navádzacie lietadlo dostane zodpovedajúce pokročilé počítačové vybavenie a softvér. Vysoko pravdepodobným sa javí aj využitie prostriedkov umelej inteligencie, pomáhajúcich pilotovi pri všetkých situáciách a úlohách.

 

Treba však povedať, že tzv. umelá inteligencia (AI) a „verní navádzaní” sa aktívne vyvíjajú, či už na Západe alebo na Východe, avšak stále nie sú vo fáze možného plnohodnotného použitia v bojovom letectve. V Rusku napríklad v tomto smere beží vývoj leteckého komplexu na báze stíhacieho lietadla 5. generácie Suchoj Su-57 a ťažkého bezpilotného lietadla Suchoj S-70 Ochotnik-B (lovec, angl. Hunter) a uvažuje sa aj o vývoji jeho palubnej verzie. Výsledky z vývoja tohto projektu môžu nájsť uplatnenie aj v leteckom komplexe spoločnosti RSK MiG.

 

Perspektívy rozvoja

 Ako bolo už povedané, projekt palubnej stíhačky MiG sa nachádza zatiaľ stále v počiatočnej fáze vývoja. Či sa podarí prejsť z tejto fázy do ďalšej a vyrobiť v najbližších rokoch aj skúšobný prototyp, to zatiaľ nie je známe. V tejto chvíli je však rovnako pravdepodobný tak pozitívny ako aj negatívny scenár vývoja.

 

Je zrejmé, že osud všetkých nových projektov z dielne spoločnosti RSK MiG, predvedených v podobe modelov na nedávnej výstave, priamo závisí od plánov klienta, ktorého predstavuje ruské ministerstvo obrany. V prípade, že velenie armády RF plánuje v strednom alebo dlhšom horizonte rozvíjať palubné letectvo, môže projekt či projekty získať nevyhnutnú podporu. Vďaka tomu sa môže objaviť nové palubné lietadlo či dokonca celý letecký komplex pozostávajúci z pilotovaného a bezpilotného stroja.

 

Model lietadlovej lode Lamantin – jeden z posledných projektov v danej oblasti, zdroj: topwar.ru

Vývoj novej techniky nebude ani rýchly ani jednoduchý. V médiách sa objavujú správy, podľa ktorých korporácia RSK MiG môže vyrobiť skúšobný prototyp lietadla nového typu v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov. To znamená, že aj pri pozitívnom vývoji udalostí sa letové skúšky začnú najskôr v polovici desaťročia. Berúc do úvahy náročnosť projektu, možno očakávať, že sériová výroba bude spustená najskôr v polovici tridsiatych rokov, ak nie ešte neskôr.

So stíhacím lietadlom je priamo spojená aj budúcnosť navrhovaného bezpilotného UAV. Samostatný vývoj takéhoto stroja s následným zaradením do existujúceho parku palubného letectva má sotva nejaký zmysel. Musí prebiehať len v spojení so stíhacím lietadlom 5. generácie. V prípade úspešného zavŕšenia oboch projektov by Letectvo Vojenského námorníctva RF získalo unikátny letecký komplex s tými najširšími možnosťami, zodpovedajúci najnovším i súčasným požiadavkám a trendom vo vývoji bojového letectva.

Je potrebné mať na pamäti, že budúcnosť palubných projektov RSK MiG a ďalších konštrukčných kancelárií zaoberajúcich sa vývojom a výrobou leteckej techniky priamo závisí od plánov rozvoja Letectva Vojenského námorníctva RF. Otázka stavby novej lietadlovej lode je stredobodom odborných diskusií už mnoho rokov a existujú dokonca aj zodpovedajúce plány. Ich realizácia však sa neustále posúva, čo negatívne ovplyvňuje aj vyhliadky odvetvia (palubného) letectva.

 

Dosiahnuté výsledky a objednávky

 Nové návrhy techniky pre palubné letectvo zo spoločnosti RSK MiG existujú zatiaľ len v podobe predbežných výsledkov vývoja a výstavných modelov. Budúcnosť týchto projektov je zatiaľ otázna a priamo závislá od plánov Ministerstva obrany RF ohľadom rozvoja Vojenského námorníctva RF. Aké rozhodnutia a kedy budú v tomto kontexte prijaté, nie je v tejto chvíli známe. Zatiaľ boli oznámené len najvšeobecnejšie plány a možné termíny.

 

Koniec koncov, nové projekty spoločnosti RSK MiG budú mať pozitívne dôsledky nezávisle od (definitívneho) rozhodnutia najvyšších predstaviteľov ozbrojených síl. V prvom rade pomôžu spoločnosti RSK MiG uchovať si kompetentnosť vo vývoji modernej bojovej leteckej techniky a taktiež prispejú k získaniu pre ňu nových ideí a technológií. Okrem toho, bude položený základ pre budúce projekty. A ak Ministerstvo obrany RF objedná nové palubné stíhacie lietadlo alebo palubný bezpilotný prostriedok, domáci letecký priemysel bude pripravený splniť takúto objednávku v plnom rozsahu a v relatívne krátkom čase.

 Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov