Model 437 – bezpilotné stíhacie lietadlo od spoločnosti Northrop Grumman
Pre potreby amerického vojenského letectva (USAF) bol vyvinutý ďalší model navádzaného bezpilotného lietadla, tzv. „verná dvojička“ či „verný navádzaný“ (angl. loyal wingman). Napriek tomu, že boli zverejnené správy o tom, že spoločnosť vypadla z výberového konania, 10. septembra Northrop Grumman zverejnil prostredníctvom svojej tlačovej služby počítačom vytvorený koncept budúceho bojového bezpilotného lietadla, vyvíjaného v rámci programu Skyborg.
Podľa informácií, ktoré má portál flightglobal.com, bezpilotné lietadlo s označením Model 437, bolo vyvinuté v rámci programu USAF, Skyborg. Lietadlo tak rozšíri už existujúci rad vojenských dronov spoločnosti Northrop Grumman. Tá okrem radu sériovo dodávaných dronov letectvu USA a jeho spojencom sa zúčastňuje tiež v projekte LANCA (The Lightweight Affordable Novel Combat Aircraft) Kráľovských vzdušných síl Spojeného kráľovstva (RAF).
V uverejnenej správe spoločnosti Northrop Grumman sa uvádza, že Model 437 je vyvíjaný na základe bezpilotnej verzie experimentálneho lietadla Model 401 Sierra, poháňaného jedným prúdovým motorom Pratt & Whitney JTD-15D-5 s ťahom 13,2 kN, ktorý postačuje na vyvinutie cestovnej rýchlosti 740 km/h. Lietadlo unesie približne 907 kg paliva, vďaka čomu sa udrží vo vzduchu asi 4 hodiny. Maximálna vzletová hmotnosť je 3 630 kg. Rozpätie krídel lietadla Model 401 je 11,6 m a je aj rovnako dlhé. Drak je vyrobený predovšetkým z lepených kompozitov. Tvar lietadla je nenápadný, chvost má tvar písmena V, vstup pre prívod vzduchu k motoru sa nachádza na chrbte stroja.
Vývojári spoločnosti majú v úmysle doviesť do konca aj vývoj drona Model 401, tak, aby bol vhodný pre zaradenie do sériovej produkcie, takže potom by bol Model 437 jeho „veľkým bratom“, s väčšou užitočnou vzletovou hmotnosťou a dlhším doletom.
Podľa slov pracovníkov Northrop Grumman by mala byť cena sériovo vyrábaného bezpilotného lietadla Model 437 relatívne nízka, na úrovni 5 – 6 miliónov amerických dolárov. Z tejto sumy by prakticky takmer polovica šla na pohonnú jednotku Williams FJ44-4A (cca 2,4 milióna USD). Aby totiž dron spĺňal požiadavky USAF na vyvinutie bojového drona (UAV/UCAV) s dĺžkou letu 2 600 námorných míľ (približne 4830 km) a cestovnou rýchlosťou okolo 567 uzlov (približne 1 050 km/h), je potrebný tento výkonný motor. Jeho použitie umožní Modelu 437 „držať krok“ so stealth stíhačkou Lockheed Martin F-35. Kľúčovým prvkom odlišujúcim Model 437 od konkurencie v programe Skyborg má byť podvozok – konkurenčné bezpilotné lietadlo spoločnosti Kratos Defense and Security Solutions XQ-58A Valkyrie na štart používa rakety a koľajnicový odpaľovač a pristáva pomocou padáka. Ďalším odlišným konštrukčným prvkom budú demontovateľné krídla (takže je možné, že bude viac typov krídel, pre rôzne typy misií).
Model 437 bude schopný vzlietnuť z dráhy dlhej 914 m a 15 m širokej alebo z priameho úseku bežnej cestnej komunikácie. A keďže podľa spoločnosti Northrop Grumman „svet netrpí nedostatkom“ rovných, dostatočne dlhých úsekov ciest, Model 437 by mal mať k dispozícii množstvo nepredvídateľných miest po celom svete, z ktorých by mohol vzlietnuť na bojové misie.
Fero Kysucký