Boeing začal práce na vylepšení gondoly konvertoplánu CV-22
„Bell Boeing“. Jeho cieľom je navýšiť spoľahlivosť a udržateľnosť konvertoplánov Osprey pre potreby ministerstva obrany (DOD).
Bell Boeing získal v januári tohto roku zákazku na vylepšenie gondol v hodnote 81 miliónov dolárov od veliteľstva námorných leteckých systémov (Naval Air Systems Command, NAVAIR). Zmluva sa vzťahuje na dokončenie jednorazových prvkov, výrobu deviatich sád a inštaláciu jednej sady. NAVAIR má opčné obdobie na pokrytie výroby a inštalácie do roku 2025.
„Aby sme pri konvertoplánoch CV-22 zvýšili mieru pripravenosti a zároveň znížili náklady na údržbu, na vývoji cielených vylepšení gondoly sme úzko spolupracovali priamo s našimi partnermi z ministerstva obrany a príslušníkmi ozbrojených síl,“ uviedol Kurt Fuller, riaditeľ programu V-22 a viceprezident spoločnosti Bell. „Na základe spätnej väzby od zákazníkov vyvinuli inžinierske tímy Bell Boeing inovatívne riešenia, ktoré zvýšia udržateľnosť letúna V-22 a zároveň podporia tento lietadlový park.“
Približne 60 percent hodín údržby sa strávi v gondolách. Spoločnosť Bell Boeing úspešne skonštruovala viac než 1 300 nových dielov pre konvertoplány V-22. Tie povedú k navýšeniu spoľahlivosti a udržateľnosti gondol a zároveň skrátia dobu opráv. Dá sa očakávať, že tieto vylepšenia zvýšia dostupnosť letúna a skrátia dobu údržby.
„Konvertoplány vniesli do letectva úplne nové možnosti,“ povedal Shane Openshaw, zástupca riaditeľa programu V-22 a viceprezident spoločnosti Boeing. „Žiadny iný letún nedosahuje rovnakú rýchlosť a obratnosť ako konvertoplán V-22, nemá ani rovnaký dolet. Tieto modernizačné programy slúžia na to, aby aj v nasledujúcich desaťročiach Osprey zostal pre ministerstvo obrany strojom, ktorý spĺňa všetky jeho požiadavky na pripravenosť.”
Spoločnosť Bell Boeing úzko spolupracuje s americkou námornou pechotou a ďalšími zákazníkmi V-22 na modernizácii stroja, znížení náročnosti jeho údržby a navýšení spoľahlivosti.
23. apríla tohto roku NAVAIR úspešne dokončilo prvý let s vylepšenou gondolou na testovacom stroji námornej pechoty (variant MV-22). Konvertoplán MV-22 má rovnakú konštrukciu gondoly ako stroje CV. To umožnilo tímu Bell Boeing získať dôležité podnety od ministerstva obrany ešte pred začatím úprav prvého stroja. Spoločnosť Bell Boeing bude uskutočňovať úpravy letúnov CV v texaskom Amarille a Fort Worthe a očakáva, že modernizáciu všetkých letúnov CV-22 dokončí do roku 2025.
Milan Novický