Južná Kórea ukázala svoju obdobu stíhačky Su-75 Checkmate
Južná Kórea po prvý raz predstavila v Latinskej Amerike svoju novú stíhačku KF-21, ktorá je koncepčne obdobou ruského konceptu Su-75 Checkmate. Podľa agentúry TASS sa prezentácia uskutočnila v Peru na výstave SITDEF 2021.
Dôležitým rozdielom oproti Checkmate je použitie dvoch motorov namiesto jedného. Charakteristiky lietadla sú nasledovné: maximálna rýchlosť je 2200 km/h, užitočné zaťaženie by nemalo presiahnuť 7,7 tony, maximálna vzletová hmotnosť je 25,6 tony.K dispozícii je 10 závesných bodov pre zbrane, palubný radar má aktívne fázované anténne pole.
Okrem Su-75 môžu novinke konkurovať F-35A Lightning II a švédsky JAS-39 Gripen. Kórejský vývoj sa priaznivo porovnáva so všetkými analógmi použitím otvorenej architektúry a širšieho využitia umelej inteligencie.
Su-75 alebo Checkmate
Zásah cieľov na vzdialenosť 1500 km, neviditeľnosť, maximálna rýchlosť cez 2M a pohon ako u Su-57. Rusko v lete prezentovalo projekt stíhacieho lietadla s veľmi pôsobivými charakteristikami. Zostáva už len ho zhmotniť. Perspektívna jednomotorová stíhačka Checkmate (v preklade z angličtiny šach a mat) dostane pravdepodobne meno Su-75. Povedal to ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov v rozhovore pre denník RBK. Checkmate, ktorý sa stal hlavnou senzáciou leteckej výstavy MAKS 2021, nazývali v ruských médiách “dokonalým vrahom” a tiež ďalšími lichôtkami pre stíhačku. Čo sa dnes dá v skutočnosti povedať o novom ruskom lietadle?
Maketa s reálnymi komponentmi
Na začiatok sa vráťme z neba na zem, kde sa vlastne nachádza výstavná vzorka novej stíhačky piatej generácie konštrukčnej kancelárie Suchoj, ktorú predviedli návštevníkom výstavy. Maketa bola zmontovaná v Komsomolsku na Amure, v leteckom závodu J.A. Gagarina, pobočke spoločnosti Suchoj.
V podniku už zahájili montáž prvého stroja pre statické testy, ďalej plánujú montovať letové prototypy a tiež sériové lietadlá. V konštrukcii makety sú samozrejme použité niektoré reálne zložky a súčiastky, ale zatiaľ je to len model skutočného lietadla pre demonštráciu na výstavách a testovanie, napríklad rozmiestnenie zbraní a ďalších parametrov budúceho reálneho stroja.
Dôležité je, že návštevníci MAKS-2021 uvideli prvýkrát v nových ruských dejinách ľahkú jednomotorovú viacúčelovú stíhačku blízku k reálnemu “železnému” stelesneniu. Možnosť a nutnosť vývoja takéhoto lietadla bola už dávno posudzovaná v leteckých kruhoch.
V ZSSR podobné stroje vyrábali, boli veľmi účinné a populárne, napríklad legendárny MiG-21 a MiG-23. Boli to pomerne nenáročné bojové stroje, ktoré určitým spôsobom konkurovali západným analógom, Mirage-III, Mirage F1, F-16, IAI Kfir. V neskorom ZSSR stavili na dvojmotorové ľahké Mig-29, bolo to správne z mnohých hľadísk, ale nie z hľadiska úspornosti príznačnej pre jednomotorové stroje.
Ďalšou prednosťou týchto modelov je menšia veľkosť, čo ich prirodzene robí menej viditeľnými. Dá sa tiež hovoriť o záporoch. Je to menšia užitočná záťaž, kratší dolet a samozrejme kratšiu životnosť.
Silnejšie ako JAS 39 Gripen a F-35?
Hlavné prednosti novej stíhačky Su-75 už boli prezradené. Je to veľká vzdialenosť letu, 2900 km bez dotankovania a bez závesných nádrží, pri vzletovej hmotnosti asi 18 ton a maximálnej rýchlosti cez 2M.
Maximálna hmotnosť bojového nákladu je 7400 kg. S ohľadom na to, že lietadlo bude mať veľký vnútorný priestor pre raketové a bombové zbrane, a tiež dva menšie priestory pre obranné rakety vzduch-vzduch s kratším doletom, sa dá dospieť k záveru, že budúce Su bude schopné uniesť napríklad pár závesných palivových nádrží a tri útočné rakety s doletom do pozemných cieľov na vzdialenosti 150-200 km. V tomto variante záťaže dokáže lietadlo zasiahnuť ciele na maximálnej vzdialenosti 1500 km, čo je dosť ďaleko. Keď to všetko bude stelesnené, predstihne Su-75 svojimi schopnosťami švédsky Saab JAS-39 Gripen a americký Lockheed Martin F-35 Lightning II. Tieto charakteristiky existujú dnes samozrejme iba na papieri, kdežto Gripeny a F-35 slúžia reálne.
Je už známe, že nový Su bude mať motor, ktorý dnes vyvíjajú pre modernizovanú a pokrokovejší verziu prvého ruského lietadla piatej generácie Su-57 / Pak Fa. Motor “výrobku č. 30” bude schopný zabezpečiť Su-57 nadzvukovú cestovnú rýchlosť, čo je nanajvýš dôležité pre bojové lietadlá s veľkým doletom.
Vedenie ruského vojenského priemyslu tiež vyhlásilo, že lietadlo bude vybavené novou rádiolokačnou stanicou, ktorá svojimi kapacitami značne predstihne napríklad radar amerického F-35. Je to celkom reálne. Samozrejme s výnimkou toho, že americké lietadlo F-35 je už integrované do moderného network-centric informačného priestoru bojovej operácie a dokáže v praxi použiť v ňom akékoľvek informačné zdroje. Avšak keď v čase, keď do výzbroje budú prichádzať nové Su, bude na ruských lietadlách urobené niečo podobné, potom bude možné zhodnotiť mieru prevahy. Zatiaľ by som sa toho zdržal.
Bez zvarov a nitov alebo prečo môže byť ešte “neviditeľný” Su-75
Nové lietadlo bude mať samozrejme slabšiu rádiolokačnú viditeľnosť. Konštrukcia klzáku lietadla je z tohto hľadiska veľmi moderná, konfigurácia klzáku Su sa podobá najzaujímavejším prototypom dronov pre budúcu vojnu vo vzduchu, ktoré vyvíjajú na Západe. Su-75 má schému pripomínajúcu jedno z prvých lietadiel piatej generácie, Northrop-McDonnell Douglas YF-23 s lichobežníkovým krídlom a chvostovými plochami v tvare V, ktoré plnia funkciu smerových a výškových kormidiel.
Táto schéma spolu s príslušnými obtokmi trupu, modernými materiálmi a “čistým” trupom bez zvarov a nitov zaistí dnes najslabšiu viditeľnosť lietadiel. Skrátka, existujú všetky šance na to, že nové lietadlo bude úplne neviditeľné. Skúšky novej stíhačky majú byť ukončené v roku 2027. Keď sa podarí stelesniť všetky zámery, uvidíme možno zrod novej legendy ruského letectva, nového MiG-21 v najmodernejšej podobe.
Milan Novický