Čínska stíhačka J-6, kópia sovietskej stíhačky MiG-19, dostala druhý život – ako bezpilotný prostriedok, pravdepodobne kvôli nasadeniu proti PVO Taiwanu
Peking nielenže neposlal svoje vyradené nadzvukové dvojmotorové stíhačky Šenjang J-6 (v kóde NATO Farmer-D) do zabudnutia, ale zmenil ich na diaľkovo ovládané nadzvukové bezpilotné prostriedky, po novom nesúce označenie B-6, ktoré by mohli pomôcť prekonať a vyradiť protivzdušnú obranu Taiwanu. Experti začali hovoriť o “druhom živote stíhacích lietadiel MiG-19” po tom, ako sa na sociálnych sieťach objavili prvé fotografie “nových” bezpilotných prostriedkov vo výzbroji ČĽOA.
Medzitým bola uverejnená správa, podľa ktorej Letectvo ČĽOA začalo s prestavbou zastaraných vyradených stíhačiek Šenjang J-6 na bezpilotné letecké prostriedky (UAV) vo veľkom meradle (hovorí sa najmenej o cca 200 kusoch lietadiel). S informáciou tohto znenia prišiel medzi inými aj americký portál Defense News, s odvolaním sa na portál Planet Labs, ktorý zverejnil satelitné snímky dokumentujúce uvedené správy.
Na tomto mieste je dobré uviesť, že Čína bola najväčším prevádzkovateľom stíhacích lietadiel J-6 (licenčná kópia sovietskych stíhacích lietadiel 2. generácie MiG-19S) – stíhačky J-6 rôznych modifikácií, vrátane dvojmiestnej s označením JJ-6 (Sovieti stíhačky MiG-19 v dvojmiestnej verzii nikdy nevyrábali) boli oporou vo výzbroji armádneho ako aj námorného letectva ČĽOA. Do roku 1986 bolo vyrobených najmenej 4000 kusov, aby napokon v roku 2010 bol vyradený posledný stroj tohto typu z prevádzky.
Speaking of J-6s, the PLA’s Eastern Theater Command recently released photos showing the PLAAF’s J-6 unmanned aircraft conversion. Blurred serials suggest active service; at least 50 can be seen in @planet imagery from September at 1 of 2 bases known to be operating the type pic.twitter.com/HvvMrpnjtB
— Mike Yeo 杨启铭 (@TheBaseLeg) October 20, 2021
Číňanom sa podarilo toto nenáročné bojové lietadlo zdokonaliť a dokonca zvýšiť jeho spoľahlivosť a následne, s istým úspechom, tiež, pod exportným označením F-6, resp. FT-6 (dvojmiestna cvično-bojová verzia) vyvážať, takže sa ocitlo vo výzbroji viacerých zahraničných užívateľov, napríklad Pakistanu, Albánska, Bangladéša, Egypta, Tanzánie, či Somálska. Verzia pre Pakistan, s označením F-6/-6C (modifikovaná) bola zaujímavá napríklad aj tým, že disponovala vystreľovacím sedadlom typu Martin-Baker Mk.10L britskej výroby s charakteristikou 0-0, avionikou západnej proveniencie a tretím párom podkrídelných závesníkov pre vypúšťanie dvoch riadených striel krátkeho dosahu s pasívnym infračerveným navádzaním AIM-9B/L Sidewinder americkej výroby.
V roku 2021 sa objavila informácia, že v Číne bolo, na základe stíhačky J-6, vyvinuté bezpilotné bojové lietadlo (UCAV), táto informácia však v danom čase nebola potvrdená, kým sa v októbri neobjavili fotografie na čínskej sociálnej sieti Weibo, zverejnené akoby niekým z ČĽOA. Tieto fotografie boli zakrátko vymazané, užívatelia sociálnych sietí ich však stihli rozšíriť…
Na záver ešte stojí za pripomenutie, že Číňania už majú isté skúsenosti s prestavbou starších vyradených lietadiel na bezpilotné letecké prostriedky (UAV), konkrétne s lietadlom Y-5B (čo je čínska kópia sovietskeho dvojplošníka An-2), z ktorého úspešne vytvorili bezpilotné lietadlo Fej-chung (Feihong) FH-98.
Fero Kysucký