Alexander Rogers: Existuje pre Spojené štáty východisko z dopravného kolapsu?
Kalifornia naďalej sníva. Čerstvou správou zo slnečného štátu (každý prvý liberál vám povie, že HDP jednej Kalifornie je viac ako HDP celej Ruskej federácie) je, že dopravný kolaps sa nezastavuje, ale len zhoršuje.
Príčiny kolapsu dopravy v USA
Ako sa ukázalo, prudký nárast počtu LGBTQ aktivistiek a bojovníčok za práva jednonohých čiernych žien, čo nemôže netešiť (samozrejme, ak sa to deje v USA a nie tu), sprevádza zvláštny vedľajší účinok. Najmodernejšie a veľmi drahé, načo tajiť, americké vzdelávanie, chrlí špecialistov na práva menšín, históriu útlaku a klasifikáciu pohlaví (a my si môžeme hlavu uvariť, aby sme si spomenuli na všetkých tých päťdesiat vymyslených pohlaví! nie je to vôbec ľahké). No zároveň sa rýchlo znižuje celkový počet cisgender-ľudí alebo skôr heterosexuálnych mužov. A ako ukazujú terénne štúdie, len oni môžu pracovať ako operátori vežových žeriavov, vodiči vysokozdvižných vozíkov a nákladných automobilov a ako prístavní robotníci. V dôsledku týchto progresívnych transformácií americkej spoločnosti počet ľudí zamestnaných v spomínaných zaostalých, neperspektívnych a, nebojím sa toho slova, nechutných profesiách, rapídne klesol. Výsledkom je dopravný kolaps, keď v prístavoch miest Los Angeles a New York čakajú tankery a nákladné lode v rade na vykládku štyri alebo viac týždňov, pričom vykazujú obrovské straty (pretože v súvislosti s pandémiou koronavírusu fracht týchto lodí stúpol miestami až päť- či ešte viacnásobne).
Podobná situácia je v týchto mestách aj na železnici. Jednoducho nie je nikto, kto by nakladal a vykladal kontajnery, je totálny nedostatok takýchto robotníkov.
Ďalším dôvodom, ktorý zhoršuje situáciu, je rýchla degradácia dopravnej infraštruktúry. LGBT-aktivisti si síce môžu na prehliadku navliecť montérky a prilbu, no urobiť betónový poter alebo položiť asfalt nedokážu. Podobne môžu efektívni manažéri ľahko vytvoriť čiaru kreditnej karty (aj viac než jednu a potom ju použiť), no stavba alebo oprava cesty alebo železnice je zbytočná zručnosť, ktorú dávno stratili.
A nakoniec, tretím dôvodom logistických peripetií sú problémy s kontajnermi. Spočívajú v tom, že kontajnery s tovarom prichádzajú z Číny a EÚ (a aj iných miest) do USA. A do týchto kontajnerov nie je čo nakladať — Spojené štáty vyrábajú veľmi málo z toho, čo Číňania a Európania (a všetci ostatní) potrebujú. A je nerentabilné prepravovať prázdne kontajnery. Preto je na celom svete nedostatok nákladných kontajnerov, len v USA je ich prebytok (navyše zaberajú značnú časť skladových priestorov, čo vytvára ďalší problém).
Existuje východisko z dopravného kolapsu?
Obraz je charakteristický tým, že počet nákladných lodí stojacich v rade prekročil, ako sa v takýchto prípadoch hovorí, „psychologickú hranicu“ sto kusov. Na porovnanie, pred touto krízou bol rekordný počet lodí v rade sedemnásť. Z týchto 100 lodí 97 obsahuje okrem iného náklad, ktorý by sa mal dostať ku konečným adresátom ešte pred Vianocami, no väčšina z nich to určite nestihne. Fox Business píše o „dokonalej búrke“, zatiaľ čo predstavitelia odvetvia hovoria o potrebe núdzového režimu.
Ďalší výstižný fakt: tento týždeň šéf American Trucking Associations povedal novinárom v rozhovore, že nedostatok vodičov kamiónov v Spojených štátoch odhadujú na približne 80-tisíc ľudí (čo je tiež rekordný počet). A pamätajte si všetky tieto úžasné príbehy o „Kto potrebuje tieto staré železnice? Toto je devätnáste storočie! Náklad musia prepravovať kamionisti, v tom je skutočný duch slobody a súkromného podnikania!”?
Ale toto všetko píšem nie preto, aby som sa chvastal, ale preto, aby som sa pokúsil z pohľadu krízového manažmentu nasimulovať, ako by som sa pokúsil túto situáciu vyriešiť. Takže máme zničenie dodávateľského reťazca v štyroch fázach: vykladanie v prístavoch, preprava po železnici, preprava nákladnými autami, skladovanie.
Dôvody preťaženia v prístavoch: Zhoršenie vybavenia, nedostatok žeriavnikov, vodičov vysokozdvižných vozíkov a iných pracovníkov v prístavoch.
Spôsob riešenia: 1. Nákup a inštalácia nového zariadenia. 2. Zvyšovanie miezd pracovníkov a organizovanie školení (áno, nie rýchlo, ale bez toho sa táto kríza nikdy sama nevyrieši).
Príčiny dopravných zápch na železnici: Degradácia koľajníc a vozového parku, ich technologické predpotopy (vlaky v USA sú jedny z najstarších na svete).
Spôsob riešenia: Generálna oprava tratí, nákup nových rušňov a vozňov.
Príčiny zápch s kamiónmi: 1. Nedostatok vodičov. 2. Nedostatok nákladných áut. 3. Krátkozraké „zelené“ zákony, kvôli ktorým je investovanie do nových nákladných vozidiel nerentabilné.
Spôsob riešenia: 1. Zvyšovanie platov, organizovanie kurzov pre vodičov. 2. Vytváranie nových lodných spoločností, prípadne investície do rozširovania existujúcich. 3. Zrušenie krátkozrakých zákonov.
Príčiny problémov so skladovaním: Sekundárne, spôsobené nedostatočnou rýchlosťou prekládky. Čiastočne riešené vytvorením dočasných skladov. Všetky tieto činnosti by mali byť koordinované z jedného riadiaceho centra, ktoré bude spájať funkcie plánovania a dozorne. Ale akosi veľmi slabo verím, že desiatky súkromných firiem a tisíce individuálnych podnikateľov-vodičov budú poslúchať také centrum, aj keď vznikne. A „trh nerozhodne“, pretože sa už „rozhodol“ k súčasnému stavu.
Tu potrebujete centralizované riadenie, tu potrebujete štátnu korporáciu, ale to je v rozpore so súčasnou americkou ideológiou. Rukojemníci dogmatizmu sú vždy odsúdení na neúspech.
Alexander Rogers