Vrtuľník Bell 525 vykonal prvý let s udržateľným leteckým palivom
Bell Textron Inc, dcérska spoločnosť Textron (NYSE: TXT), oznámila, že v lete tohto roku vrtuľník Bell 525 Relentless absolvoval svoj prvý let s použitím udržateľného leteckého paliva (SAF). Spoločnosť zaradila SAF do svojho výcvikového a predvádzacieho parku v marci 2021.
„Bell 525 počas letových testov naďalej preukazuje bezprecedentný výkon,“ povedal Doug May, viceprezident spoločnosti Bell pre lety. „Zavedenie udržateľného leteckého paliva do vrtuľníka ďalej posilňuje jeho pozíciu stroja 21. storočia, ktorý dokáže priniesť udržateľnejšie postupy do leteckého priemyslu a našim budúcim zákazníkom.“
Bell získava palivo SAF od spoločnosti Avfuel Corp a je zároveň jej prvým zákazníkom, ktorý používa palivo SAF na lietanie vrtuľníka. Biopalivo Neste MY SAF sa vyrába z obnoviteľných a udržateľných zvyškových a odpadových materiálov. Spoločnosť Avfuel očakáva, že miešaním SAF s konvenčným palivom sa výrazne znížia emisie uhlíka.
Využívanie SAF spoločnosťou Bell je v súlade s cieľmi iniciatívy Textron Achieve 2025 Sustainable Footprint, ktorá okrem iného presadzuje zníženie emisií skleníkových plynov v celej spoločnosti o 20 %.
„Naším cieľom je stanoviť ekologický štandard pre letecký priemysel a pripraviť pôdu pre ekologickú budúcnosť minimalizovaním našej uhlíkovej stopy,“ vysvetľuje Michael Thacker, viceprezident pre inovácie a obchod spoločnosti Bell. „Tento let bol dôležitým míľnikom na našej ceste k udržateľnosti a tešíme sa na ďalšie kroky na zníženie emisií uhlíka v budúcnosti.“
Tím, ktorý pracuje na letúne Bell 525, v súčasnosti spolupracuje s Federálnym leteckým úradom (FAA) na letových testoch TIA (Type Inspection Authorization) a súčasne predkladá FAA certifikačné artefakty. Bell 525 je určený na misie na dlhé vzdialenosti vrátane tých, ktoré sa týkajú ropného a plynárenského priemyslu, a v porovnaní s inými veľkými dvojmotorovými vrtuľníkmi, ktoré sa bežne používajú na operácie na mori, ponúka výrazné zníženie spotreby paliva. Spoločnosť Bell bude naďalej používať palivo SAF na skúšobné lety stroja Bell 525, ak to dovolí dostupnosť a harmonogram letových skúšok.
Maroš Šolc