Obmedzená zóna: Prečo moderné lietadlá nikdy nelietajú nad Antarktídou
Existuje niekoľko dôvodov a všetky súvisia s bezpečnosťou ľudí na oblohe. Prečo Antarktída nikomu nepatrí?
1. decembra 1959, keď vrcholila studená vojna, bola Antarktída vyhlásená za demilitarizovanú a bezletovú zónu. Svetové spoločenstvo sa dôvodne obávalo militarizácie šiesteho kontinentu a premeny tohto strategicky dôležitého bodu na ďalšie divadlo studenej vojny. Obdobie od 1. júla 1957 do decembra 1958 bolo navyše vyhlásené za Medzinárodný geofyzikálny rok (vrchol slnečnej aktivity), čiže Antarktída sa stala najvýznamnejším centrom výskumníkov na celom svete. V roku 1961 vstúpil dokument do platnosti a všetci sa zmierili s myšlienkou, že ťahať tučniaky do konfrontácie s jadrovými zbraňami je zlý nápad.
Dvanásť krajín podpísalo dohodu o opustení využívania Antarktídy ako bojiska a namiesto armády boli do zóny večného ľadu vyslaní vedci. Mimochodom, Spojené štáty a Rusko si ponechávajú svoje „základy pre nároky“, ale nepredkladajú ich. Postupne však vznikali nové dohody. Napríklad Madridský protokol o ochrane životného prostredia k Zmluve o Antarktíde, Londýnsky dohovor o ochrane antarktických tuleňov a Canberrský dohovor o ochrane živých antarktických morských zdrojov. Navyše v roku 1982 toto územie získalo štatút zóny bez jadrových zbraní, to znamená, že tam nesmeli ísť lode s jadrovým pohonom a na pevnine je zakázané stavať jadrové elektrárne. Iba veda, žiadna vojenská činnosť.
Prečo je zakázané lietať nad Antarktídou?
Nominálne je vzdušný priestor Antarktídy otvorený pre civilné lety, ale piloti ho z bezpečnostných dôvodov radšej obletujú. Pevninu obmýva Indický, Atlantický a Tichý oceán, ku ktorým sa v roku 2000 pridal aj samostatný Južný oceán. Nie sú tam pristávacie dráhy a v prípade vyššej moci lietadlo jednoducho nebude mať kde pristáť. Ale aj keď predpokladáme pravdepodobnosť núdzového pristátia, šanca cestujúcich na prežitie bude extrémne malá – minimálna zaznamenaná teplota na stanici Kupol Fuji je -91 stupňov. Priemerná teplota o niečo vyššie – v zime od -60 do -70 a v lete od -25° do -45, takže šance na prežitie pre pasažierov letiacich z Austrálie do Južnej Ameriky (takáto trasa by prechádzala tesne ponad Antarktídu) sú minimálne.
Pred niekoľkými rokmi päť súkromných spoločností uvažovalo o vybudovaní dráhy pre civilné lietadlá v Antarktíde. Tam mohli v prípade potreby pristáť, no k praktickej realizácii takéhoto projektu nikdy neprišli. Samozrejme, existuje na to technická príležitosť – veda nestojí na mieste a nielen polárnici sa naučili žiť v podmienkach permafrostu, ale aj ľudia bez špeciálneho výcviku.
Problémom je, že údržba takejto infraštruktúry pre podnikateľa prinesie slušné náklady. Aj na úrovni štátu sú to vážne výdavky. Náklady na výstavbu vzletovej a pristávacej dráhy by sa za normálnych okolností museli vynásobiť najmenej dvoma alebo dokonca tromi. Navyše, každoročná údržba pásu v extrémnych podmienkach si bude vyžadovať značné peňažné infúzie – od jednej do troch miliárd dolárov ročne.
Austrália má mimochodom projekt na vybudovanie pristávacej dráhy s dĺžkou 2 700 metrov, vhodnej na pristátie Airbusov A330 a Boeingu 787 Dreamliner, neďaleko výskumnej stanice Davis. Po prvé, realizácia ambiciózneho projektu si bude vyžadovať niekoľko miliárd dolárov a asi desať rokov intenzívnej práce, a po druhé, vedci z Tasmánskej univerzity boli proti kvôli ekológii regiónu.
Áno, vo Wilkes Land, 65 kilometrov od polárnej stanice Casey, sa nachádza súkromné letisko Wilkins, otvorené v roku 2008. Medzi októbrom a marcom Skytraders prevádzkuje let Tasmánia – Antarktída. Je však k dispozícii iba vedcom a členom expedícií a parkovanie dlhšie ako jeden deň na tomto letisku je zakázané – existuje riziko, že lietadlá pevne zamrznú. Jediný spôsob, ako vidieť Antarktídu, je turistika. Letecké spoločnosti z Nového Zélandu, Austrálie, Argentíny a Čile organizujú vyhliadkové lety helikoptér nad Antarktídou. Chcete tam letieť? Pripravte sa vyplatiť asi 50 tisíc dolárov a absolvujte špeciálny kurz prežitia v mrazivých teplotách.
Kam letieť, ak je Antarktída zatvorená?
Ekonomické lety nad Antarktídou sa dajú ospravedlniť: lietadlá nemusia robiť veľkú obchádzku a letecké spoločnosti môžu ušetriť miliardy dolárov len na palive. Problém je však v tom, že let a správanie technológie (a ľudí) nad najchladnejším bodom planéty neboli vôbec úplne preskúmané. Kvapalina proti námraze, ktorou je lietadlo pred letom ošetrené, zamŕza pri -60 stupňoch a nad Antarktídou je táto teplota takmer konštantná, čo vylučuje samotnú možnosť letieť tam deväť mesiacov v roku. Nie je známe, ako sa bude správať obrovské dopravné lietadlo v nadmorskej výške 10 000 metrov, a samozrejme, nikto sa neodváži skontrolovať to na vlastných pasažieroch.
Ďalším nebezpečenstvom je veľkosť Antarktídy a jej tajomstvá. Toto miesto je jedným zo zdrojov elektromagnetických anomálií: polárnici často rozbíjajú satelitné komunikačné systémy, navigátory a inú elektroniku. Ak sa to stane s lietadlom, potom sa piloti jednoducho stratia. Mimochodom, stratiť sa môžu aj z iného dôvodu – pretože naokolo je všetko biele. Neustála prítomnosť bielej naokolo môže podľa amerických a kanadských lekárov spôsobiť dezorientáciu a „smiešne každodenné chyby“. To posledné môže byť pri bežnej zimnej depresii neškodné, no v prípade pilotovania dopravného lietadla, v ktorom sa nachádza dvesto či tristo pasažierov, je to úplne iná záležitosť.
Posledným a najdôležitejším problémom je chýbajúca navigácia. Pri prelete Antarktídou sú piloti nútení spoliehať sa len na satelitné navigačné systémy, tie však môžu zlyhať kvôli neustálym elektromagnetickým osciláciám. Ovládače nie sú schopné sledovať civilné lietadlá na najnebezpečnejšom mieste južnej pologule, takže akýkoľvek let do Antarktídy je s najväčšou pravdepodobnosťou jednosmerný.
Sergej Andrejev, Jevgenij Žukov