Lockheed Martin F-16V Block 70
Aktuality, Letectvo,

“Počet ide do stoviek.” USA sa zbavujú najbojovnejších lietadiel

v roku 2022 americké letectvo odpíše asi 160 bojových prostriedkov. Pentagon týmto spôsobom očakáva uvoľnenie financií na modernizáciu novších modelov. Američania sú nútení šetriť – technický stav ich leteckého parku má ďaleko od ideálu.


 

Spojené štáty americké majú najviac vojenských lietadiel na svete – samotné letectvo má okolo 5800 lietadiel. Udržiavanie tejto armády v dobrom prevádzkovom stave je pre Pentagon večným bolehlavom. Mnohé stroje už majú viac ako 30 rokov: jednoducho zaberajú miesto v hangároch a vyžadujú si len peniaze na opravy. Technici sú nútení udržiavať v podstate zbytočné lietadlá.

 

Ilustračné foto: A-10 Thunderbolt II „Warthog” patriaci k 74. stihacej letke z leteckej základne Moody v Georgii sa vracia späť do misie (v Afganistane) po doplnení paliva z tankera KC-135 Stratotanker, 8.máj 2011.

 

Velenie amerického letectva sa pravidelne snaží presvedčiť Kongres, aby umožnil vyradenie zastaraného vybavenia. Horliví zákonodarcovia to však berú mimoriadne bolestne. Takže armáda sa už dlho chcela zbaviť 280 lietadiel A-10 Thunderbolt II – nedovoľujú to. Tieto podzvukové útočné lietadlá slúžia od roku 1977, bojovali v mnohých ozbrojených konfliktoch a získali si povesť spoľahlivého prostriedku na podporu pechoty. Ale najviac “čerstvé” majú asi 35 rokov a ich úlohy sú celkom schopné plniť modernejšie stroje.

 

Kongresmani sa však napokon vydali v ústrety letectvu: v roku 2022 bude zošrotovaných asi 160 lietadiel. Patrí medzi ne 48 F-15C / DEagle – 20 percent z celkovej flotily, ako aj 47 ľahkých F-16C / D Fighting Falcon. Stíhačky, z ktorých si mnohí ešte pamätajú Desert Storm, budú nahradené F-35 a F-15EX.

 

F-15EX: Úplne iné možnosti, alebo s čím chcú USA bojovať vo vzduchu

 

Z letectva budú stiahnuté štyri lietadlá E-8 JSTARS na bojové riadenie a označenie cieľov. Sú relatívne mladé – v prevádzke od roku 1996, no prevádzka je príliš drahá. Čím budú nahradené, nie je jasné: vývoj nového lietajúceho veliteľstva v roku 2019 bol pozastavený.

 

Najvážnejšie straty utrpí flotila strategických prieskumných dronov. Z 29 bezpilotných lietadiel RQ-4 Global Hawk Block-30 bude odpísaných 20. Tieto bezpilotné prostriedky sú schopné hliadkovať a vykonávať prieskum po dobu 30 hodín vo výške 18-tisíc metrov vo vzdialenosti až 22-tisíc kilometrov od operátora. . Mimochodom, pravidelne navštevujú ruské hranice na Kryme a kontaktnú líniu v Donbase.
Američania používajú RQ-4 vo veľkej miere po celom svete od roku 2000. Drony sa lámu a údržba je mimoriadne nákladná – lacnejšie je poslať na misiu pilotované výškové prieskumné lietadlo U-2. Pravdepodobne budú funkcie Global Hawk prenesené na „stealth“ drony RQ-170 Sentinel.

 

Pília sa aj väčšie vtáky: 32 tankovacích lietadiel KC-135 Stratotanker a KC-10 Extender. Ich priemerný vek je 52 rokov. A ak „Extendery“, ktoré boli uvedené do prevádzky v roku 1981, ešte nevyčerpali svoje zdroje, potom väčšina „Stratotankerov“ vyrobených v rokoch 1954 až 1965 už dávno čaká na skládku. Výmena tiež nie je taká hladká: najnovšiemu tankeru KC-46 diagnostikovali celý rad „detských chorôb“. Na ich odstránenie minú 55 miliónov dolárov. Pentagon medzičasom odložil dodávku sľubných tankerov armáde minimálne do roku 2024.
Zoznam uzatvára 13 vojenských transportných C-130H Hercules. Päť z nich nahradí modernejší C-130J Super Hercules s novými motormi a avionikou. Americké letectvo bude mať stále 279 týchto strojov. Od roku 1954 sú v prevádzke rôzne modifikácie „stotridsiatky“ – ide o najbežnejšie vojenské transporty na svete.

 

“Toto zmení rovnováhu síl.” Pentagon úspešne otestoval „lietajúcu lietadlovú loď“

 

Technické problémy
Masívny odpis lietadiel je priamym dôsledkom, mierne povedané, nedokonalého technického stavu amerického letectva. Americký kontrolný úrad vo vlaňajšej správe na základe inšpekcií letectva, námorníctva, námornej pechoty a pozemných síl dospel k záveru, že mnohé vozidlá nebudú môcť ani vzlietnuť. Podľa predpisov musí byť v každom okamihu pripravených na vzlietnutie aspoň 80 percent lietadiel. Od roku 2011 do roku 2019 inšpektori skontrolovali 46 typov lietadiel a vrtuľníkov – iba tri modely viac-menej vyhoveli požiadavkám.

 

Letecký park 24 typov za deväť rokov ani raz nedosiahol úroveň technickej pripravenosti 80 %. Účtovná komora označila tento stav za takmer katastrofálny. Týka sa to aj stíhačiek F-16 a sklápacích rotorov V-22 Osprey, palubných prieskumných lietadiel E-2 Hawkeye a mnohých ďalších. A bojová pripravenosť 11 typov lietadiel vôbec nepresiahla 55 percent. Okrem toho vzniká veľa otázok s opravou zariadení v dôsledku akútneho nedostatku komponentov. Najmä pre palubu F / A-18E / F Super Hornet a EA-18G Growler už nevyrábajú náhradné diely – ich výrobcovia opustili trh.

 

Najhoršie zo všetkých je to so strategickými bombardérmi B-1 Lancer. Vlani podpredseda Zboru náčelníkov štábov generál John Hayten informoval, že zo 62 lietadiel je v prevádzke len šesť. B-1 absolvovali tisíce bojových misií, najmä na Blízkom východe, v podnebí, na ktoré neboli prispôsobené. V dôsledku toho boli stroje veľmi opotrebované. Nedávno vyšlo najavo, že Pentagon odpíše 17 najproblematickejších bombardérov.

Andrej Koc

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov