„Užitočné zaťaženie sa strojnásobilo“: aktualizovaný americký vrtuľník Sikorsky CH-53K zdvihol obrnené vozidlo
Nový vrtuľník by mal rozšíriť bojové schopnosti americkej námornej pechoty, ktorá sa preprofiluje z riešenia misií kombinovaných zbraní až po dobytie morskej oblasti. Koncom novembra sa vrtuľníku CH-53K King Stallion námornej pechoty podarilo vzniesť do vzduchu na externom závese rekordný náklad tohto rotorového lietadla – obrnené vozidlá LAV-25 s hmotnosťou 12 ton z útočnej lode USS Iwo Jima (LHD 7 ), ktorá sa prelomila v celkovej obtiažnosti asi 220 námorných míľ nad Atlantickým oceánom.
CH-53K má užitočnú nosnosť 12 ton a je trojnásobkom kapacity predchádzajúcej verzie CH-53E. Mal by sa stať jedným z hlavných typov zariadení používaných americkou námornou pechotou pri dobývaní morskej oblasti. V priebehu jeho vývoja sa vyskytlo množstvo ťažkostí, vrátane ťažkostí spojených so znížením výkonu, čo zvýšilo náklady na program vytvorenia novej modifikácie vrtuľníka o 63%.
V septembri sa dva CH-53K podieľali na evakuácii vrtuľníka MH-60 s hmotnosťou 6,9 tony, ktorý tvrdo pristál v horách Kalifornie vo výške asi 3,7 km. Všetci členovia posádky boli zachránení, nikto nebol zranený. CH-53K vyvíja spoločnosť Sikorsky od roku 2006. Prvý let sa uskutočnil v roku 2015. V roku 2021 sa začala hromadná výroba nového rotorového lietadla.
Maroš Šolc