Univerzálna výsadková a vrtuľníková loď, ktorej stavba práve prebieha v lodeniciach na Kryme, dostane ako prvá utajované vrtuľníky Ka-65 Minoga
Novinárom sa podarilo pomocou fotoaparátov zachytiť model perspektívneho ruského palubného vrtuľníka Ka-65 Minoga. Stalo sa tak na ploche výstavy NCRO (Národné centrum riadenia obranou, rus. Национальный центр управления обороной Российской Федерации – НЦУО РФ) v Moskve počas rozšíreného kolégia Ministerstva obrany RF, keď sa ruský prezident V. Putin prostredníctvom video spojenia zúčastnil na ceremónii zaradenia jadrových ponoriek Kňaz Oleg (Projekt 955A trieda Borej) a Novosibirsk (Projekt 885, trieda Jaseň) do stavu Vojenského námorníctva RF.
Na snímke z videa sa nachádza model viacúčelového palubného vrtuľníka Ka-65 uprostred dvojice palubných vrtuľníkov Ka-27PL a Ka-52K. Všetky tri uvedené vrtuľníky sa nachádzajú na hornej palube modelu jednej z dvoch Univerzálnych výsadkových a vrtuľníkových lodí Projektu 23900, typ Ivan Rogov, ktorých stavba aktuálne prebieha v krymských lodeniciach Záliv v Kerči.
O vyvíjanom vrtuľníku Minoga sa toho vie ešte stále veľmi málo, jeho charakteristiky sú i naďalej zahalené rúškom tajomstva. Ka-65 by sa mal stať „lovcom ponoriek“, každopádne za účelom uskutočňovania práve tejto bojovej úlohy je od roku 2015 vyvíjaný, hoci sa počíta i s ďalšími, sekundárnymi rolami. Ide pritom o úplne nový vrtuľník – skutočne novovyvíjaný ruský vrtuľník spoločnosti Kamov a nie iba ďalej rozvíjaná sovietska technika. Pre lepšie pochopenie, viacúčelový vrtuľník Ka-52 je „len“ ďalším vývojom stroja Ka-50, ktorého vývoj sa začal ešte v roku 1976, teda hlboko v ére ZSSR.
Na jeseň v roku 2020 generálny riaditeľ holdingu Ruské vrtuľníky (súčasť korporácie Rostech) Andrej Baginský oznámil, že prvý skúšobný prototyp Ka-65 bude postavený a zdvihne sa do vzduchu „v roku 2025 alebo 2026“. Vrtuľník bude vybavený dvoma ruskými turbohriadeľovými motormi Klimov TV7-117VK, každý s výkonom 3000 hp (resp. až 3750 hp v krátkodobom, 30-sekundovom núdzovom režime). Počíta sa s tým, že vrtuľník bude s týmito motormi dosahovať rýchlosť o málo vyššiu ako 300 km/h.
Listy rotorov Ka-65 (zrejme podobne ako na vrtuľníku Ka-52K) budú skladacie. Vrtuľník tiež dostane vylepšenú antikoróznu ochranu. Vďaka širokému použitiu kompozitných materiálov bude nový stroj ľahší ako súčasný ťažný kôň vrtuľníkového palubného letectva Ka-27, bude však súčasne schopný uniesť viac užitočného zaťaženia.
Podľa dostupných údajov je tiež pravdepodobné, že Ka-65 bude vybavený automatickou riadiacou a monitorovacou jednotkou typu FADEC, BARK-6V, vyvinutou pre automatické riadenie a monitoring pohonných jednotiek TV7-117V. Jej hlavnou funkciou je kontrola štartu motorov, prevádzkový režim, obmedzenie limitov motorov, ochrana pred prípadnými poruchami, zabezpečovanie automatického behu motorov v režime vysokého výkonu a monitoring stavu motorov a ich systémov.
Fero Kysucký