Záber z videa zachytávajúci modely ruských palubných vrtuľníkov Ka-27PL a Ka-52K a uprostred medzi nimi model budúceho palubného vrtuľníka z dielne spoločnosti Kamov, Ka-65 Minoga, zdroj: topcor.ru/youtube
Aktuality, Letectvo, Námorníctvo,

Univerzálna výsadková a vrtuľníková loď, ktorej stavba práve prebieha v lodeniciach na Kryme, dostane ako prvá utajované vrtuľníky Ka-65 Minoga

Novinárom sa podarilo pomocou fotoaparátov zachytiť model perspektívneho ruského palubného vrtuľníka Ka-65 Minoga. Stalo sa tak na ploche výstavy NCRO (Národné centrum riadenia obranou, rus. Национальный центр управления обороной Российской Федерации – НЦУО РФ) v Moskve počas rozšíreného kolégia Ministerstva obrany RF, keď sa ruský prezident V. Putin prostredníctvom video spojenia zúčastnil na ceremónii zaradenia jadrových ponoriek Kňaz Oleg (Projekt 955A trieda Borej) a Novosibirsk (Projekt 885, trieda Jaseň) do stavu Vojenského námorníctva RF.


 

Na snímke z videa sa nachádza model viacúčelového palubného vrtuľníka Ka-65 uprostred dvojice palubných vrtuľníkov Ka-27PL a Ka-52K. Všetky tri uvedené vrtuľníky sa nachádzajú na hornej palube modelu jednej z dvoch Univerzálnych výsadkových a vrtuľníkových lodí Projektu 23900, typ Ivan Rogov, ktorých stavba aktuálne prebieha v krymských lodeniciach Záliv v Kerči.

 

“Budú lepšie ako Mistral.” Čo stavia Rusko na Kryme

 

O vyvíjanom vrtuľníku Minoga sa toho vie ešte stále veľmi málo, jeho charakteristiky sú i naďalej zahalené rúškom tajomstva. Ka-65 by sa mal stať „lovcom ponoriek“, každopádne za účelom uskutočňovania práve tejto bojovej úlohy je od roku 2015 vyvíjaný, hoci sa počíta i s ďalšími, sekundárnymi rolami. Ide pritom o úplne nový vrtuľník – skutočne novovyvíjaný ruský vrtuľník spoločnosti Kamov a nie iba ďalej rozvíjaná sovietska technika. Pre lepšie pochopenie, viacúčelový vrtuľník Ka-52 je „len“ ďalším vývojom stroja Ka-50, ktorého vývoj sa začal ešte v roku 1976, teda hlboko v ére ZSSR.

 

Na jeseň v roku 2020 generálny riaditeľ holdingu Ruské vrtuľníky (súčasť korporácie Rostech) Andrej Baginský oznámil, že prvý skúšobný prototyp Ka-65 bude postavený a zdvihne sa do vzduchu „v roku 2025 alebo 2026“. Vrtuľník bude vybavený dvoma ruskými turbohriadeľovými motormi Klimov TV7-117VK, každý s výkonom 3000 hp (resp. až 3750 hp v krátkodobom, 30-sekundovom núdzovom režime). Počíta sa s tým, že vrtuľník bude s týmito motormi dosahovať rýchlosť o málo vyššiu ako 300 km/h.

 

Vrtuľník Kamov Ka-65 Minoga bude aj vo verzii pre arktické podmienky

 

Listy rotorov Ka-65 (zrejme podobne ako na vrtuľníku Ka-52K) budú skladacie. Vrtuľník tiež dostane vylepšenú antikoróznu ochranu. Vďaka širokému použitiu kompozitných materiálov bude nový stroj ľahší ako súčasný ťažný kôň vrtuľníkového palubného letectva Ka-27, bude však súčasne schopný uniesť viac užitočného zaťaženia.

 

 

Podľa dostupných údajov je tiež pravdepodobné, že Ka-65 bude vybavený automatickou riadiacou a monitorovacou jednotkou typu FADEC, BARK-6V, vyvinutou pre automatické riadenie a monitoring pohonných jednotiek TV7-117V. Jej hlavnou funkciou je kontrola štartu motorov, prevádzkový režim, obmedzenie limitov motorov, ochrana pred prípadnými poruchami, zabezpečovanie automatického behu motorov v režime vysokého výkonu a monitoring stavu motorov a ich systémov.

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov