Elektrické motocykle si osvojujú viaceré armády sveta
Ľahká technika je čoraz bežnejšia v radoch ozbrojených síl rôznych krajín sveta. Prítomnosť SUV a bugín v radoch radových jednotiek povolaných slúžiť v prvej línii už neprekvapuje. K týmto typom áut sa začínajú pridávať elektrické motorky.
V službe 16. výsadkovej brigády britskej armády boli videné elektrické motocykle Sur Ron Firefly, ktoré boli testované v tejto formácii. S výkonom cca 8 koní. tieto motocykle sú schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť 72 km/h. Sú vybavené odpružením na dlhý pochod a špeciálnymi pneumatikami, ktoré uľahčujú cestovanie v nerovnom teréne. Najdôležitejšou výhodou Sur Ron v boji je, že majú oveľa nižší zvukový a tepelný podpis. Pri parkovaní nevydávajú žiaden hluk a na plný plyn sú výrazne tichšie. Hnacia reťaz bola nahradená súpravami remeňov, ako je Gates Carbon Drive, vystuženými uhlíkovými vláknami, ktoré ešte viac znižujú hlučnosť jazdy. Motorka váži len 47 kg. Vďaka tomu sú mimoriadne vhodné na leteckú prepravu a pristátie na padáku.
Podľa britského kapitána Dana Laudera sa tento motocykel ľahko zmestí do takmer každého vojenského vozidla. Tým výrazne prevyšuje džípy a dokonca aj štvorkolky, ktoré majú, ako vysvetlil vynikajúcu strategickú mobilitu. Na motorke sa dostanete dosť ďaleko, extrémne rýchlo, relatívne jednoducho. V súčasnosti sa elektrické motocykle testujú v mnohých armádach po celom svete, ako sú SAE (model Zero v tandeme s vrtuľníkmi Black Hawk), Nový Zéland či Austrália.
Maroš Šolc