Nové ruské loďstvo potrebuje bojové ľadoborce
Na začiatku októbra 2021 sa v Rusku začalo verejne hovoriť o nutnosti vytvorenia Arktického loďstva, nového zväzu v zostave Vojenského námorníctva RF. A hoci sú údaje o jeho štruktúre zatiaľ značne protirečivé, špecialisti sa viac-menej zhodujú, že takéto loďstvo musí vzniknúť a teda, že aj vznikne.
Načo je Rusku potrebné Arktické loďstvo pri jeho severnom pobreží? Aké úlohy bude plniť a v čom sa budú severské lode líšiť od ostatných bojových palúb?
Zdroj z vojenského námorníctva RF vo štvrtok 7. 10. 2021 agentúre TASS povedal, že Arktické loďstvo je potrebné na zabezpečenie bezpečnosti Severnej námornej trasy a „arktického pobrežia v oblasti, ktorá momentálne spadá do zóny kompetenčnej zodpovednosti Severného a Tichooceánskeho loďstva“. Takýto ťah podľa neho umožní Severnému a Tichooceánskemu loďstvu plnohodnotne sa sústrediť na riešenie priamych bojových úloh.
„Predpokladá sa, že infraštruktúra nového zväzu sa bude vyčleňovať zo zostavy Severného a Tichooceánskeho loďstva. No a v ďalšom sa bude dopĺňať o lode a špeciálnu techniku pre arktické podmienky,“ spresnil zdroj.
Mimochodom, zdroj ďalšej agentúry (RIA Novosti) zase vyhlásil, že neplánuje sa vytvárať samostatné Arktické loďstvo, pričom nie je však vylúčené vytvorenie samostatnej flotily v Arktíde, a to nielen v rámci Severného loďstva.
Ako je známe, do konca minulého roka malo Severné loďstvo štatút operačne-strategického zväzu, potom však získalo vyšší štatút vojenského okruhu a zjednoteného strategického velenia.
Experti sa nazdávajú, že nápad so samostatným Arktickým loďstvom má viac plusov ako mínusov. Napríklad predseda klubu námorníkov ponoriek Sankt-Peterburgu Igor Kudrin podtrhuje, že rozhraničovacia zóna medzi Severným a Tichooceánskym loďstvom v oblasti Arktídy je približne rovnaká, preto je rozhodnutie o vytvorení nového loďstva „absolútne logické“. „Arktická zóna teraz získava úplne nové postavenie. Predovšetkým kvôli koncentrácii tamojších zásob perspektívnych uhľovodíkov. Preto treba arktickú zónu brániť, nehovoriac o územných nárokoch na ňu zo strany iných štátov. Ak to Rusko neurobí, odoberú mu všetko,“ vysvetlil Kudrin a dodal, že potenciálni protivníci Ruska v boji o energetické zdroje už „aktívne skúmajú Arktídu“. „Už sa tam plavia cudzie ponorky, preto sa v neďalekej budúcnosti Arktída zmení na perspektívne bojisko. No a práve preto sa posilňuje tamojšie bojové zoskupenie Ruska. Budujeme tam letisko a rozmiestňujeme jednotky ozbrojených síl a rozviedky.“
„Veliť arktickej oblasti na diaľku zo Severomorska nie je príliš vhodné, rovnako ako z Kamčatky. Preto budú vojenské sily v Arktíde podriadené spoločnému veleniu,“ vysvetlil I. Kudrin.
Lenže expert Centra analýzy stratégií a technológií Maksim Šepovalenko nevidí zmysel v existencii Arktického loďstva. Podľa neho „úlohy prisudzujúce sa tomuto zväzu, môžu byť riešené Severným a Tichooceánskym loďstvom“. Takáto schéma bola odskúšaná už v Stredozemnom mori, kde existuje operačný zväzok, formovaný plavidlami Čiernomorského, Baltického a Severného loďstva. Ba čo viac, Severné loďstvo získalo postavenie vojenského okruhu, „aby riešilo úlohy práve v arktickej oblasti“. „Na aký cieľ bolo vytvorené Jednotné strategické velenie (JSV) ´Severné loďstvo´? Na to, aby prikrylo arktický strategický smer! Načo je potrebné ďalšie loďstvo? Čím ho budú kompletovať? Budú sa zrejme musieť sťahovať plavidlá z iných loďstiev, alebo celému atómovému loďstvu budú musieť byť nasadené výložky?“ – kladie si otázku expert.
Doktor vojenských vied a kapitán 1. stupňa v. z. Konstantin Sivkov nevidí problém v počte lodí, pretože Arktické loďstvo bude málopočetné. „Vedenie boja v tejto oblasti je veľmi špecifické a nasadenie silných zväzkov lodí je málo pravdepodobné,“ podtrhol a uviedol, že do zostavy Arktického loďstva môžu byť zaradené aj už existujúce i stavajúce sa ľadoborce.
Na jeseň 2019 bol v lodenici „Admirálske lodenice“ v Sankt-Petreburgu spustený na vodu prvý hliadkový ľadoborec „Ivan Papanin“, ktorý bol stavaný podľa nového projektu 23550 „Arktika“. Univerzálne hliadkové lode tohto projektu sú vybavované riadenou raketovou výzbrojou pre blízku i ďalekú námornú zónu. Okrem toho v prvej etape nie je vylúčené odovzdanie Arktickému loďstvu civilných ľadoborcov, „pričom prednostne nie atómových“, pretože loď s atómovým pohonom sa v prípade zásahu zmení na „plávajúcu Hirošimu“, podtrhuje Sivkov.
On osobne predpokladá, že z hľadiska organizácie by sa nové loďstvo mohlo stať súčasťou regionálneho operačne-strategického velenia a mohlo by byť podriadené Severnému loďstvu. „Arktické loďstvo môže byť zaradené do zostavy Severného loďstva alebo vyčlenené do samostatnej štruktúry. No s ohľadom na tesnú súčinnosť so Severným loďstvom sa dá predpokladať, že Arktické loďstvo bude začlenené do zostavy Severného loďstva,“ hovorí.
Hlavným predurčením nového loďstva bude zabezpečenie národnej bezpečnosti v arktickej oblasti, počnúc od východných hraníc Karského mora do východných hraníc Mora Laptevovcov. „Arktické loďstvo bude mať špecifické sily, v prvom rade ozbrojené ľadoborce. V značnom množstve sa tu budú používať plavidlá na vzdušnej poduške, výsadkové lode so schopnosťami ľadoborca. Možné je zaradenie sem aj zoskupenie síl a prostriedkov protivzdušnej obrany, stíhacieho a bitevného letectva a vojská pobrežných rakiet a delostrelectva,“ predpokladá Sivkov.
O tom, že posilnenie bezpečnosti Severnej námornej trasy je už nutné a logické, nepochybuje ani bývalý veliteľ Čiernomorského námorníctva admirál Vladimír Komojedov. V rozhovore so stránkou gazeta.ru vyhlásil, že hladinové plavidlá sa asi ťažko stanú súčasťou Arktického loďstva a že jeho ponorky „budú musieť byť vybavené torpédami na búranie ľadu a vytváranie nezamŕzajúcich úsekov na vynáranie“. „Pod ľadom sa nedá nič robiť, iba ak pozorovať iné ponorky,“ tvrdí Komojedov.
Vladimír Mikunda