Česko patentovalo unikátny náboj. Hodí sa pre zásah na palube lietadiel
V ČR tento rok patentovali náboj, ktorý sa dá „bezpečne“ používať na palubách civilných lietadiel takzvanými air maršálmi. Lietajú inkognito, ak dôjde k nutnosti z dôvodov bezpečnosti užiť silu, zasiahnu. Streľba bežným strelivom je za letu problematická kvôli pár milimetrom tenkej stene trupu lietadla; môže nastať dekompresia kabíny. S novými nábojmi sa to má inak.
Náboj 9 mm je jednoúčelový, určený na primárne použitie v lietadle. Tvorí ho veľmi ľahká mosadzná strela s vysokou počiatočnou rýchlosťou presahujúcou úctyhodných 500 m/s s veľmi vysokou počiatočnou kinetickou energiou, okolo 650 J. Táto strela vďaka špecificky modifikovanému materiálu a otvorenej expanzívnej dutine podlieha po zásahu živého cieľa značnej deformácii a tak odovzdáva zasiahnutému cieľu maximum kinetickej energie. Tým rastie ranivosť strely a znižuje sa pravdepodobnosť ohrozenia nezúčastnených osôb aj poškodenie kritických častí lietadla. Má to ale háčiky. Na sporné aspekty sa pýtame bývalého vojaka, plukovníka, poslanca za SPD Radovana Vícha.
Pokiaľ sa air maršal netrafí a miesto teroristu nechtiac zasiahne nevinného cestujúceho: takýto náboj, ktorý nemá ostrú špičku, zasiahne telo, narobí v ňom paseku a človeka urobí určite ťažko invalidným, ak prežije tento streľbu. Príde mi daný patent ako dosť zvláštny. Nakoľko je racionálne také veci vôbec vyvíjať, nebolo by lepšie, keby sa skôr predchádzalo „leteckému“ terorizmu a výtržníctvu?
Radovan Vích: Myslím, že je tu celý rad opatrení , ktoré súvisia so zabezpečením letu. Čo sa týka munície – všetky existujúce musia podliehať schváleniu a certifikácii. Mali by tiež spĺňať konvenčné dohody, tzn. nemôže sa používať munícia akákoľvek. Prax je taká, že streľba za letu je krajné opatrenie a svojím spôsobom je to aj známka toho, že zlyhala predletová príprava.
K veci sa môžem vyjadriť najmä v tej rovine, že je mi známe, že existujú nepovolené zbrane, ktoré okrem toho, že sú letálne, pôsobia obeti utrpenie, ide napríklad o muníciu považovanú za neférovú a nehumánnu, sú to napríklad strely s dutou či mäkkou špičkou, a tým posilneným ranivým účinkom. Nasadenie takej munície určite podlieha obmedzujúcej regulácii.
Použitie v lietadle akýchsi „nových“ nábojov s otvorenou expanznou dutinou možno vysvetliť snáď len tým, že v stávke sú stovky ďalších životov, preto je asi žiaduce, aby v prípade zásahu bol terorista zlikvidovaný účinne. Air maršali sú určite vycvičenými strelcami, na to nemožno zabúdať.
Inak k vede a výskumu – mali by sa venovať zmysluplným veciam. Nemali by sa vkladať prostriedky do projektov, ktoré nič zásadné neprinesú. Zásahová streľba v lietadle za letu nie je žiadny frekventovaný fenomén, preto by sa táto vec mohla riešiť aj inak. Napríklad tým, že sa dodržia všetky predletové predpisy a kontrola.
Nie je to tak, že sa v Európe naháňame za grantami? A že to má občas trochu sporné výstupy?
Pamätám, že na Univerzite obrany mali tiež grant na sledovanie pohybu húsenicového pásu tanku… Dosť pochybujem o význame takého „výskumu“. Páni si urobili čiarku, dostali peniaze, vykázali proces bádania… Možno si na to urobili aj habilitácie. Ktovie.
Veda a výskum by mali byť aplikované tam, kde výstup má preukázateľnú váhu. Praktické využitie sa podarí vtedy, keď produkt posunie ďalej odbor a povedzme, výrobok sa dá používať na každodennej báze.
Moderné zbrane vojakov inak nepotrebujú expanzívne strely, samy o sebe sú aj tak účinné. Nechcem siahať vývojárom novej strely pre air maršalov do svedomia, ale skutočne to vyzerá, že sa chopili príležitosti a teraz teda majú onú čiarku, ohlásený patent. Buď.
Inak akákoľvek streľba v lietadle je vždy kritickým okamihom. Sám ste, pán redaktor, uviedol, že plášť trupu stroja je tenučký. Všade je plno kabeláže a inštalácie. Aj keby bola strela menej riziková, stále je to náboj vypálený zo zbrane.
Ostatne z filmov vieme, že spiľovať špičky nábojom sa nemá
Zopakoval by som, že v bežných konfliktoch existuje určitý spoločný záujem na tom, aby sa cudzí vojak vyradil z boja, ale v dnešných pomeroch nie je nutné protivníka priamo zabiť. Toto nás odlišuje od barbarov, povedané vo všeobecnom slova zmysle.
A čo tá predletová príprava, nemá byť lepšia?
Dnes si do lietadla už poriadne nemôžete vziať ani parfum, hovorím to zase s malou hyperbolou. Všetko je to občas až obťažujúce. Ja by som nové opatrenia už nezavádzal, ale dbal by som na dôsledné dodržanie všetkých predletových úkonov a opatrení, najmä bezpečnostných. Pokiaľ sa výtržník či terorista do lietadla nedostane, zbraň air maršala zostane v puzdre, žiadna špeciálna guľka nikam nepoletí. Problém by som tiež videl v rôznych podmienkach na rôznych letiskách po svete. Ak sa systém zladí a zamestnanci a obsluha leteckých prístavov budú fungovať podľa predpisov, lietanie bude bezpečné.
Vladimír Franta