Tu-160M
Aktuality, Letectvo,

Kdekoľvek na svete. Čo dokáže modernizovaný ruský bombardér Tu-160M?

Modernizované lietadlá Tu-160 prispejú k značnému posilneniu nadzvukových jednotiek ruského strategického letectva. V odvetnom leteckom útoku zohrajú úlohu popredného taranu. Čím môže ešte prekvapiť nepriateľa Tu-160M?


 

 

V januári 2022 vykonalo prvý let na letisku podniku na výrobu lietadiel v Kazani (pobočka konštrukčnej kancelárie Tupolev) prvé znovu vyrobené strategické raketové lietadlo Tu-160M.

 

Tu-160M ​​je obnovená modifikácia nadzvukového strategického raketového bombardéra Tu-160 , ktorý prvýkrát vzlietol v roku 1981.
Lietadlo je vybavené krídlom s meniteľnou geometriou, ktoré zaistí stroju výborné letecké dynamické vlastnosti pri lete veľkou nadzvukovou rýchlosťou ako aj pri vzlete a pri pristátí . Stroje tohto typu majú útočiť na medzikontinentálnu vzdialenosť okrídlenými raketami, ktoré sa dajú odpáliť bez vstupu do priestoru protivzdušnej obrany cieľov.

 

Prvá verzia Tu-160 niesla okrídlené rakety X-55 s jadrovými bojovými hlavicami , ale v roku 2000 dostali lietadlá diaľkového letectva do výzbroje aj nejadrové rakety X-555. V roku 2012 dostali do výzbroje dokonalejšiu raketu veľkého doletu X-101. Tieto rakety boli úspešne použité z lietadiel Tu-160 proti cieľom v Sýrii v roku 2015. To bol jeden z dôvodov, prečo bolo prijaté rozhodnutie o obnovení výroby bombardérov Tu-160 v modernizovanej variante.

 

Ako si Rusko a Ukrajina „podelili“ lietadlá
Tu-160, ktoré získalo za snehobielu farbu a ladný let neoficiálne meno Biela labuť, je na svete najväčší sériový nadzvukový bombardér (jeho hmotnosť je asi 300 ton). Vzhľadom sa podobá americkému strategickému bombardéru B-1B, čo sa vysvetľuje rovnakou koncepciou použitia lietadiel nesúcich rakety tej doby. Tu-160 nesie väčšiu záťaž ako jeho zaoceánsky kolega, čo je príčinou veľkých rozmerov lietadla.

 

Prvý Tu-160 dostal pluk diaľkového letectva ZSSR v Prilukách (dnešná Ukrajina) v roku 1987. Pôvodne sa plánovala výroba dosť veľkej série lietadiel, 100 kusov. Ku koncu osemdesiatych rokov boli plány pozmenené, výrobcovia počítali s tým, že v deväťdesiatych rokoch ukončia iba dodávky 40 Tu-160. Rozpadol sa však Sovietsky zväz, čo sa prejavilo na tempách výroby všetkej vojenskej produkcie. Do roku 1992 bolo vyrobených 34 Tu-160, z toho väčšia časť (21 lietadiel) zostala na Ukrajine. V nezávislom Rusku výroba Tu-160 pokračovala. V roku 1993 mala ruská armáda iba 4 bojaschopné raketové lietadlá, ale dnes ich má 17. Aby sme boli spravodliví musíme povedať, že sa v roku 2000 vrátilo podľa dohody s Kyjevom do Ruska 8 „ukrajinských“ Tu-160.

 

V roku 2015 prijal ruský minister obrany Sergej Šojgu po známych udalostiach v Sýrii rozhodnutie o obnovení sériovej výroby lietadiel Tu-160 v maximálne obnovenom variante.

 

Lietadlo malo získať modernizované motory NK-32-02, novú elektroniku a modernizovaný zbrojný systém s raketami X-101 a pravdepodobne s perspektívnymi hypersonickými raketami vzduch-zem. V roku 2018 bola podpísaná zmluva o výrobe 10 nových Tu-160M. Vo výrobe prvých lietadiel sa pritom plánovalo použiť zásobu trupov, ktorá už bola vytvorená pre Tu-160 v postsovietskej dobe. Klzák modernizovaného lietadla sa ničím nelíši od klasického Tu-160 , postupnosť v konštrukcii nového modelu lietadla bola plne zachovaná. Všetky zložky a celé zariadenie nového lietadla sú plne ruské.

 

Prečo americkí vojaci nenávidia číslo 160?

 

Prielom systému PVO
Predsériový prototyp nového Tu-160M ​​pod názvom Pjotr ​​Dejnekin vykonal prvý let v januári 2018. A teraz vzlietlo lietadlo č.1 zo série 10 strojov. Let, počas ktorého bola otestovaná stabilita stroja a vykonané niektoré úkony, sa konal vo výške 600 metrov a trval asi 30 minút. Po skúškach počas roku 2022 dostane toto lietadlo ruské diaľkové letectvo.

 

Pripomenieme, že sa súčasne stelesňuje veľký program modernizácie starých Tu-160, čo poskytne v budúcnosti možnosť použitia na nich najmodernejšie zbrane. Takže v najbližších rokoch má celkový počet Tu-160 a Tu-160M ​​byť najmenej 25 strojov, čo je takmer dvojnásobné posilnenie nadzvukovej jednotky ruského strategického letectva.

 

Čo dokáže nové lietadlo Tu-160 v hypoteticky modernej vojne? Rovnako ako jeho starý rodič dokáže Tu-160M ​​vykonať let v ktorejkoľvek výške nadzvukovou rýchlosťou, čo zaistí prelomenie systémov protivzdušnej obrany. Po vybavení lietadiel najmodernejšími hypersonickými raketami dokážu zasiahnuť centrá systému protivzdušnej obrany, urobiť v nich diery, do ktorých vtrhnú menej rýchle strategické raketové lietadlá Tu-95MS, ako aj okrídlené rakety veľkého doletu, ktoré nemajú nadzvukovú rýchlosť.

 

Diaľkové letectvo s novými kapacitami
Tu-160M ​​budú popredným taranom eventuálneho odvetného leteckého útoku. Tieto lietadlá dokážu samozrejme s ohľadom na dnešné kapacity a dotankovanie vo vzduchu zasadiť rýchly a presný úder nepriateľovi v ktoromkoľvek kúte sveta. Nemusí to byť jadrový útok, nové a modernizované Tu-160 môžu používať aj nejadrové rakety. Nová generácia ruských ťažkých bombardérov môže byť použitá v akomkoľvek ozbrojenom konflikte a poskytnúť podporu vo všetkých operáciách ruských ozbrojených síl. Predtým nemalo ruské diaľkové letectvo túto možnosť.

 

Ukrajincov nahnevala odhalená pravda o zošrotovaní nových bombardérov Tu-160 kvôli priazni západu

 

Keď pôjde všetko podľa plánu, začne diaľkové letectvo dostávať v roku 2030 bombardéry novej generácie PAK DA, alebo ako im tiež hovoria výrobok 80, najmodernejšie lietadlo, ktorého vývoj prebieha dnes v ruskom leteckom priemysle. Očakávajú, že v roku 2025 vykoná toto lietadlo prvý let. PAK DA dokáže vytvoriť výborný pár s Tu-160M ​​vďaka slabej viditeľnosti, veľkému spektru používaných zbraní, a ešte väčšiemu doletu.

Dmitrij Kornev

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov