Kdekoľvek na svete. Čo dokáže modernizovaný ruský bombardér Tu-160M?
Modernizované lietadlá Tu-160 prispejú k značnému posilneniu nadzvukových jednotiek ruského strategického letectva. V odvetnom leteckom útoku zohrajú úlohu popredného taranu. Čím môže ešte prekvapiť nepriateľa Tu-160M?
V januári 2022 vykonalo prvý let na letisku podniku na výrobu lietadiel v Kazani (pobočka konštrukčnej kancelárie Tupolev) prvé znovu vyrobené strategické raketové lietadlo Tu-160M.
Tu-160M je obnovená modifikácia nadzvukového strategického raketového bombardéra Tu-160 , ktorý prvýkrát vzlietol v roku 1981.
Lietadlo je vybavené krídlom s meniteľnou geometriou, ktoré zaistí stroju výborné letecké dynamické vlastnosti pri lete veľkou nadzvukovou rýchlosťou ako aj pri vzlete a pri pristátí . Stroje tohto typu majú útočiť na medzikontinentálnu vzdialenosť okrídlenými raketami, ktoré sa dajú odpáliť bez vstupu do priestoru protivzdušnej obrany cieľov.
Prvá verzia Tu-160 niesla okrídlené rakety X-55 s jadrovými bojovými hlavicami , ale v roku 2000 dostali lietadlá diaľkového letectva do výzbroje aj nejadrové rakety X-555. V roku 2012 dostali do výzbroje dokonalejšiu raketu veľkého doletu X-101. Tieto rakety boli úspešne použité z lietadiel Tu-160 proti cieľom v Sýrii v roku 2015. To bol jeden z dôvodov, prečo bolo prijaté rozhodnutie o obnovení výroby bombardérov Tu-160 v modernizovanej variante.
Ako si Rusko a Ukrajina „podelili“ lietadlá
Tu-160, ktoré získalo za snehobielu farbu a ladný let neoficiálne meno Biela labuť, je na svete najväčší sériový nadzvukový bombardér (jeho hmotnosť je asi 300 ton). Vzhľadom sa podobá americkému strategickému bombardéru B-1B, čo sa vysvetľuje rovnakou koncepciou použitia lietadiel nesúcich rakety tej doby. Tu-160 nesie väčšiu záťaž ako jeho zaoceánsky kolega, čo je príčinou veľkých rozmerov lietadla.
Prvý Tu-160 dostal pluk diaľkového letectva ZSSR v Prilukách (dnešná Ukrajina) v roku 1987. Pôvodne sa plánovala výroba dosť veľkej série lietadiel, 100 kusov. Ku koncu osemdesiatych rokov boli plány pozmenené, výrobcovia počítali s tým, že v deväťdesiatych rokoch ukončia iba dodávky 40 Tu-160. Rozpadol sa však Sovietsky zväz, čo sa prejavilo na tempách výroby všetkej vojenskej produkcie. Do roku 1992 bolo vyrobených 34 Tu-160, z toho väčšia časť (21 lietadiel) zostala na Ukrajine. V nezávislom Rusku výroba Tu-160 pokračovala. V roku 1993 mala ruská armáda iba 4 bojaschopné raketové lietadlá, ale dnes ich má 17. Aby sme boli spravodliví musíme povedať, že sa v roku 2000 vrátilo podľa dohody s Kyjevom do Ruska 8 „ukrajinských“ Tu-160.
V roku 2015 prijal ruský minister obrany Sergej Šojgu po známych udalostiach v Sýrii rozhodnutie o obnovení sériovej výroby lietadiel Tu-160 v maximálne obnovenom variante.
Lietadlo malo získať modernizované motory NK-32-02, novú elektroniku a modernizovaný zbrojný systém s raketami X-101 a pravdepodobne s perspektívnymi hypersonickými raketami vzduch-zem. V roku 2018 bola podpísaná zmluva o výrobe 10 nových Tu-160M. Vo výrobe prvých lietadiel sa pritom plánovalo použiť zásobu trupov, ktorá už bola vytvorená pre Tu-160 v postsovietskej dobe. Klzák modernizovaného lietadla sa ničím nelíši od klasického Tu-160 , postupnosť v konštrukcii nového modelu lietadla bola plne zachovaná. Všetky zložky a celé zariadenie nového lietadla sú plne ruské.
Prielom systému PVO
Predsériový prototyp nového Tu-160M pod názvom Pjotr Dejnekin vykonal prvý let v januári 2018. A teraz vzlietlo lietadlo č.1 zo série 10 strojov. Let, počas ktorého bola otestovaná stabilita stroja a vykonané niektoré úkony, sa konal vo výške 600 metrov a trval asi 30 minút. Po skúškach počas roku 2022 dostane toto lietadlo ruské diaľkové letectvo.
Pripomenieme, že sa súčasne stelesňuje veľký program modernizácie starých Tu-160, čo poskytne v budúcnosti možnosť použitia na nich najmodernejšie zbrane. Takže v najbližších rokoch má celkový počet Tu-160 a Tu-160M byť najmenej 25 strojov, čo je takmer dvojnásobné posilnenie nadzvukovej jednotky ruského strategického letectva.
Čo dokáže nové lietadlo Tu-160 v hypoteticky modernej vojne? Rovnako ako jeho starý rodič dokáže Tu-160M vykonať let v ktorejkoľvek výške nadzvukovou rýchlosťou, čo zaistí prelomenie systémov protivzdušnej obrany. Po vybavení lietadiel najmodernejšími hypersonickými raketami dokážu zasiahnuť centrá systému protivzdušnej obrany, urobiť v nich diery, do ktorých vtrhnú menej rýchle strategické raketové lietadlá Tu-95MS, ako aj okrídlené rakety veľkého doletu, ktoré nemajú nadzvukovú rýchlosť.
Diaľkové letectvo s novými kapacitami
Tu-160M budú popredným taranom eventuálneho odvetného leteckého útoku. Tieto lietadlá dokážu samozrejme s ohľadom na dnešné kapacity a dotankovanie vo vzduchu zasadiť rýchly a presný úder nepriateľovi v ktoromkoľvek kúte sveta. Nemusí to byť jadrový útok, nové a modernizované Tu-160 môžu používať aj nejadrové rakety. Nová generácia ruských ťažkých bombardérov môže byť použitá v akomkoľvek ozbrojenom konflikte a poskytnúť podporu vo všetkých operáciách ruských ozbrojených síl. Predtým nemalo ruské diaľkové letectvo túto možnosť.
Keď pôjde všetko podľa plánu, začne diaľkové letectvo dostávať v roku 2030 bombardéry novej generácie PAK DA, alebo ako im tiež hovoria výrobok 80, najmodernejšie lietadlo, ktorého vývoj prebieha dnes v ruskom leteckom priemysle. Očakávajú, že v roku 2025 vykoná toto lietadlo prvý let. PAK DA dokáže vytvoriť výborný pár s Tu-160M vďaka slabej viditeľnosti, veľkému spektru používaných zbraní, a ešte väčšiemu doletu.
Dmitrij Kornev