Situácia nie je najlepšia. Vojaci USA čelia nečakaným problémom
Americké vojenské lodenice a opravovne lodí sú veľmi opotrebované a nezvládnu prácu, vyhlásil šéf velenia námorníctva (US Fleet Forces Command) admirál Daryl Caudle. Bojové lode nie sú opravované, termíny spustenia nových sa stále odkladajú.
Nedostatok lodeníc
Admirál Caudle prehovoril na každoročnej konferencii Lodnej asociácie (Surface Navy Association conference) veľmi tvrdo a úprimne. Keď sa USA zúčastnia ozbrojeného konfliktu s rovnako silným alebo takmer rovnako silným nepriateľom, bude to znamenať pre flotilu veľké straty, ktoré nebude čím nahradiť, pretože kapacity lodeníc nestačia na opravu hneď niekoľkých veľkých plavidiel. Admirál sa domnieva, že najhoršia situácia je s lietadlovými loďami a ponorkami.
„Nestačia nám suché doky a lodenice,“ zdôraznil Caudle. „Tie, čo máme, pracujú na hranici svojich kapacít. Nemáme žiadne rezervy pre prípad nepredvídaných udalostí. Napríklad nie je jasné, či sa podarí zachovať pre flotilu atómovú ponorku Connecticut, ktorá vlani na jeseň narazila na skalu pod vodou v Juhočínskom mori. Dodnes čaká na opravu, ale kedy bude zahájená, nie je jasné. Je to globálny problém, ktorý sa môže stať našou kritickou zraniteľnosťou vo vojnovej dobe.“
Americké vojenské námorníctvo utratilo v rokoch 2015-2019 2,8 miliardy dolárov na rekonštrukciu lodeníc. Počítali so zvýšením ich produktivity a kapacity. Podľa vládnej správy však boli v štyroch štátnych podnikoch tohto odvetvia nedodržané termíny 75 % prác na obsluhu lietadlových lodí a atómových ponoriek. V súkromných podnikoch to majú lepšie, tie sa ale venujú prevažne menším a stredným lodiam.
Lodenice sú veľmi staré. Napríklad Bostonské majú vyše 200 rokov. Niekoľkokrát tam samozrejme obnovili zariadenia, avšak infraštruktúra nezodpovedá súčasným požiadavkám.Caudle sa domnieva, že predovšetkým je potrebné zvýšiť financovanie vojenských lodeníc v Portsmouthe, Puget Sounde a Pearl Harbore. Rovnako je potrebné zdokonaliť školenie personálu.
Systémový problém
Americká flotila už dávno nie je taká, ako má byť. Na jeseň 2020 referovala špeciálna komisia vojenského námorníctva Kongresu o početných problémoch s loďami. Počas posledných desaťročí klesla ich bojaschopnosť, mnohé už dosiahli dôchodkový vek. Pritom výdavky na obsluhu starnúcej flotily iba rastú a vytvára to vážny problém dokonca pre obrovský vojenský rozpočet USA.
Najviac problémov je s pohonnými jednotkami, ktoré pravidelne zlyhávajú, preto ich má posádka opravovať priamo za plavby. U viac ako 30 lodí klesla kapacita motorov za päť rokov o 20 %. Nespoľahlivosť a rozmarnosť v podstate skoncovali s novými rýchlostnými plavidlami triedy Freedom, ktoré sa často počas plavby pokazili. Táto chyba bola uznaná za systémovú, preto od roku 2021 námorníctvo tieto lode nekupuje.
Dosť problémov spôsobuje aj informačný riadiaci systém Aegis, ktorý má okrem ostatného na starosti aj protivzdušnú obranu . Tento systém majú na lodiach Arleigh Burke a Ticonderoga. Dochádza v nich ale k stálym poruchám. Komisia dospela k záveru, že keď sa ideálny stav zariadenia rovná jednotke, potom priemerný ukazovateľ bojovej pohotovosti Aegis neprekročí 0,75.
Zvláštnou kapitolou sú zariadenia na vzlet a pristátie lodných vrtuľníkov. Ich stav klesol z 0,77 na 0,68, pričom poruchy mohli byť neraz príčinou tragédie. Napríklad v októbri 2019 havaroval vrtuľník MH-60 Seahawk pri pristátí na lietadlovú loď Ronald Reagan. Našťastie sa to obišlo bez obetí. Príčinou havárie bolo zlyhanie elektrického systému lode, ktorý poskytol pilotovi nesprávne údaje potrebné na zníženie.
Pôjdu do šrotu
V tomto roku má byť teda z vojenskej flotily vyradených vyše 20 plavidiel. Zoznam osobne schválil náčelník vojenských námorných operácií (Chief of Naval Operations, CNO) admirál Michael Gilday. Okrem troch lodí triedy Freedom sa tam dostala aj ich rovesníčka, litorálna bojová loď Coronado projektu Independence. V auguste 2016 sa vrátila z centrálnej časti Pacifiku na Havaji kvôli poruche na motore. Odvtedy táto loď prakticky na more nevyplávala. Párať sa s jej detskými chorobami považovali za príliš drahé.
Ešte horší osud čaká raketové krížniky Ticonderoga. Podľa plánu CNO má byť poslaných do rezervy 7 z celkového počtu 22, San Jacinto, Lake Champlain, Monterey, Hue City, Anzio, Vella Gulf a Port Royal. Tesne sa totiž priblížili k medznému 35-ročnému termínu služby a ich udržanie na vode príde ročne na viac ako 1,3 miliardy dolárov. Modernizácia iba Hue City a Anzio si vyžiada ešte 1,5 miliardy dolárov.
Päť hliadkových motorových člnov triedy Cyclone, Tempest, Typhoon, Squall, Firebolt a Whirlwind slúžia už od deväťdesiatych rokov a sú tiež dosť zastarané. Budú buď dané do šrotu, alebo predané do zahraničia. Vojenská flotila si ponechá päť lodí, avšak nie sú oveľa mladšie a v najbližšom čase majú byť tiež vyradené. Najväčšia loď, ktorá má byť vyradená v roku 2022, je výsadková loď Whidbey Island s výtlakom 16 tisíc ton, ktorá slúži ako vyloďovacia loď a je v tomto projekte hlavná. Je 36 rokov stará. Posledného veľkého ťaženia sa zúčastnila v júli 2016, zúčastnila sa medzinárodných vojenských námorných cvičení Sea Breeze v Čiernom mori.
Andrej Koc