Bell úspešne dokončil skúšobný let svojho bezpilotného nákladného lietadla
Spoločnosť Bell Textron Inc. (NYSE: TXT) oznámila, že úspešne dokončila testovací let bezpilotného nákladného prostriedku Autonomous Pod Transport (APT) v režime „Detect and Avoid“ (DAA). Splnila tým podmienky projektu NASA Systems Integration and Operationalization (SIO). Dron APT využil antikolízne systémy DAA, predviedol úspešnú integráciu pozemného radarového systému a svoju schopnosť bezpečnej navigácie v zložitom vzdušnom priestore. Ide o zásadnú vlastnosť, ktorá je potrebná pre budúce začlenenie systémov pokročilej vzdušnej mobility (AAM) do mestských oblastí.
Cieľom skúšobného letu v rámci SIO bolo, aby dron APT z rodiny eVTOL (elektronických zariadení s kolmým vzletom a pristátím) úspešne demonštroval svoje schopnosti bezpečne sa pohybovať v hustej a komplikovanej leteckej prevádzke s využitím antikolíznych systémov (Detect and Avoid), ktoré slúžia na monitorovanie „narušiteľov“ vzdušného priestoru. Na testovanie poslúžil civilný stroj Bell 429 a bezpilotný prostriedok APT. Na záznam telemetrických dát z vrtuľníku 429 bol použitý systém QuantiFLYTM od spoločnosti Bell. Ten využíva novú leteckú komunikačnú jednotku (ACU) poháňanú Truth Data, a ponúka nízkonákladové, ľahké a automatické riešenie pre monitoring letových dát (FDM).
„Sme radi, že môžeme predviesť účinnosť pozemných monitorovacích riešení v rámci infraštruktúry UAS,“ uviedol Matt Holvey, riaditeľ divízie Intelligent Systems spoločnosti Bell. „Využitie pozemných alebo leteckých radarov sa môže stať významnou súčasťou doručovania pomocou bezpilotných lietadiel, leteckých taxi služieb a ďalších aspektov pokročilej vzdušnej mobility.“
Spoločnosť Bell využila radary na monitorovanie zložitého vzdušného priestoru v rámci zóny AllianceTexas Mobility Innovation Zone (MIZ) a na sledovanie pilotovaných a bezpilotných strojov. MIZ poskytuje svojim partnerským organizáciám jedno z najunikátnejších prostredí pre technológie v leteckej a pozemnej mobilite v USA. Spoločnosť Hillwood tiež poskytla priestory na umiestnenie radarov. Testovanie prebiehalo v stredisku AllianceTexas, ktoré sa nachádza približne štyri míle severne od letiska Fort Worth Alliance Airport.
„Sme hrdí na to, že sme partnermi Bellu pri skúšobných letoch, ktoré položia základy budúcnosti leteckých technológií v USA,“ povedal Christopher Ash, senior viceprezident pre rozvoj podnikania v oblasti letectva v spoločnosti Hillwood. „Získané dáta nám umožnia posunúť sa o krok vpred v komerčnom využití tejto technológie na najrôznejších platformách.“
Okrem Hillwood spolupracuje Bell aj so školským obvodom Northwest Independent School District (NISD), ktorý poskytol priestor pre inštaláciu radaru vo svojom vonkajšom vzdelávacom centre, a s Microsoftom, ktorý dodal simulačný nástroj AirSim na výcvik autonómnych zariadení. Vďaka nemu mohol Bell využiť rozhranie Digital Twin a vymodelovať let NASA SIO vo virtuálnom svete pred tým, než sa uskutočnil let za reálnej prevádzky. To všetko umožnilo predviesť simulované testy dronu APT v širokej škále scenárov bez akýchkoľvek bezpečnostných rizík a za zlomok potrebných nákladov a času.
Karol Jerguš