Námorná stráž Ukrajiny objavila ruské prieskumné plavidlo Ivan Churs neďaleko Odesy
Ruské komunikačné plavidlo Ivan Churs bolo spozorované v blízkosti výsostných vôd Ukrajiny neďaleko Odesy, kde sa v súčasnosti nachádza hlavná základňa ukrajinských námorných síl. Informovala o tom miestna tlač s odvolaním sa na Štátnu pohraničnú službu Ukrajiny.
Údajne sa ruská prieskumná loď objavila v blízkosti ukrajinského pobrežia 6. februára a celý ten čas bola asi 20 míľ od pobrežia, ale nevstúpila do teritoriálnych vôd Ukrajiny. Monitorujú ju člny námornej stráže Štátnej pohraničnej stráže Ukrajiny.
“Kontrolujeme prítomnosť vo výhradnej námornej ekonomickej zóne, monitorujeme manévre a porušovanie medzinárodného námorného práva. Loď ruskej čiernomorskej flotily Cvan Churs nevstúpila do teritoriálneho mora Ukrajiny”- hovorí správa.
Napriek ukrajinským vyhláseniam, že lode a radary plne kontrolujú severozápadnú časť Čierneho mora a sledujú akékoľvek pohyby ruských vojnových lodí sa ukázalo, že ruská bojová prieskumná loď ľahko obišla všetky radary ukrajinského námorníctva a priblížila sa na 10 kilometrov k výsostným vodám Ukrajiny neďaleko Odesy. Prišlo sa na to až na poslednú chvíľu.
Podľa informácií, ktoré zverejnila tlačová agentúra Avia.pro, sa ruská loď Ivan Churs bez zábran pohla smerom do severozápadnej časti Čierneho mora. Ruskú loď z neznámych príčin nedetekovala žiadna z radarových staníc, až keď ju už bolo možné vidieť voľným okom — vo vzdialenosti 36 kilometrov od Odesy, bola ruská vojnová loď „oficiálne“ objavená. Vzhľadom na skutočnosť, že ukrajinské radary nedokázali odhaliť ruskú vojnovú loď, aj keď nepredstavovala bezprostrednú hrozbu, predpokladá sa, že radarové stanice ukrajinského námorníctva boli napadnuté systémom rádio-elektronického boja, hoci žiadne dôkazy, ktoré by to potvrdili, neexistujú.
Komunikačné plavidlo Ivan Churs bolo položené v lodenici Severnaya Verf v novembri 2013, spustené v máji 2017 a je druhou loďou projektu 18280 postavenou v lodenici Severnaya Verf po lodi Jurij Ivanov, ktorá sa stala súčasťou námorníctva v roku 2014. Hlavnou úlohou je zabezpečiť komunikáciu, správu flotily a riešiť špeciálne problémy. Zloženie prieskumného zariadenia umiestneného na lodi nie je zverejnené. Úplný výtlak – 4 000 ton, dĺžka – 95 metrov, šírka – 16 metrov, rýchlosť – 16 uzlov, plavebný dosah – 8 000 námorných míľ, autonómia – 45 dní, posádka – 120 ľudí. Výzbroj – štyri 14,5 mm guľomety a raketové systémy Igla, alebo “Verba.
Peter Nagy