Riadiace lietadlo A-100 “Premier” vykonalo prvý let s priloženým radarom
Najnovšie ruské radarové hliadkové lietadlo A-100 “Premier” vykonalo prvý let v rámci prebiehajúcich testov s funkčnou radarovou stanicou, informoval vo štvrtok pre RIA Novosti informovaný zdroj.
https://twitter.com/i/status/1491786159617298439
Naposledy boli lety A-100 hlásené vo februári 2019. Potom sa prototyp “Premier” prvýkrát vzniesol do vzduchu v rámci predbežných testov. Ešte skôr vykonalo lietajúce laboratórium A-100LL niekoľko letov v rámci skúšok letového dizajnu.
“Sľubné palubné radarové hliadkové, navádzacie a riadiace lietadlo A-100 Premier vykonalo svoj prvý let 9. februára v rámci prebiehajúcich testov z letiska v Taganrogu so zapnutým radarovým zariadením,” uviedol hovorca agentúry.
A-100 vznikol spoluprácou podnikov v rámci koncernu Vega, TANTK im. Beriev (časť Roselectronics a UAC spoločnosti Rostec ) a množstva ďalších organizácií vojensko-priemyselného komplexu krajiny. Vedúci vývojár komplexu, koncern Vega, vytvára A-100 ako náhradu za prevádzkované lietadlo A-50 AWACS . Letecký komplex A-100 bol vyvinutý v súvislosti so vznikom nových cieľových tried a vytvorením novej generácie stíhacích lietadiel. Jeho schopnosti výrazne prevyšujú domáce aj zahraničné náprotivky, vrátane lietadiel US Air Force E-3 AWACS.
V roku 1975 vykonalo v USA prvý let snáď najznámejšie lietadlo triedy Boeing E-2 Sentry, známy ako AWACS, ktorý má dnes vo výzbroji niekoľko krajín. V reakcii na zaoceánsky AWACS bol v ZSSR vyvinutý na základe transportného lietadla Il-76 stroj A-50. Tieto stroje už dokázali nielen objaviť cieľ na zemi a vo vzduchu, ale stali sa svojráznymi lietajúcimi veliteľskými stanovišťami, ktoré mohli riadiť iné lietadlá a útočné sily.
Za svoj zrod vďačí nové lietadlo diaľkového dohľadu a ovládania A-100 Premiér projektu modifikácie A-50 pre Indiu s modernými izraelskými radarmi. Lietadlá A-50EI boli dodané Indii na rozhraní rokov 1990-2000 a vznikol zákonitý návrh ohľadom vývoja rovnako moderného stroja s ruským zariadením pre ruské letecké a kozmické sily a na vývoz do Číny. Na začiatku nového storočia sa začalo projektovanie radiolokačného lietajúceho systému skladajúceho sa z nového transportného lietadla Il-76MD-90A (ide o maximálne modernú modifikáciu Il-76, ktorú začal znova vyrábať letecký priemysel) a moderného radiolokačného systému s tromi veľkými radarmi s fázovanou mriežkou.
Dlhá doba vývoja perspektívneho systému A-100 sa dá vysvetliť rýchlym rozvojom rádiolokačnej techniky a komunikačných prostriedkov, ku ktorému došlo okolo roku 2000 a ďalej, a tiež tým, že základný model Il-76MD-90A nebol hotový. Vývoj nového transportného lietadla sa časovo zhodoval so zmenami v štruktúre ruského leteckého priemyslu, takže výroba nového Il-76 prebiehala prakticky od nuly, čo bolo dosť ťažké.
Mimochodom, prečo sa lietadlá diaľkového dohľadu a ovládania pre vojenské účely vyrábajú na základe civilných lietadiel? Ide o to, že tie majú veľkú nosnosť a dĺžku letu. Sú úspornejšie čo sa týka prevádzky a majú dosť veľký voľný priestor ako pre zariadenia, ako aj pre pracovné miesta operátorov. Toto lietajúce informačné stredisko bude v prípade rozpútania bojových akcií rovnakým obranným prostriedkom ako každé iné veliteľské stanovište. Takže likvidácia tohto lietadla je vždy jednou z najdôležitejších a najzložitejších úloh leteckých operácií.
V roku 2014 bolo jedno z prvých lietadiel Il-76MD-90A dopravené do továrne za účelom inštalácie radiolokačného a ďalšieho príslušného zariadenia a v roku 2019 sa začali testy prvého nového “lietajúceho radaru” A-100 Premiér. Jeho základnú časť tvoria dva radary s kruhovým rozhľadom umiestnené v prúdnicovom kryte (zvanom “tanier”), ktoré majú fázovanú mriežku s digitálnym spracovaním signálu. Tento komplex poskytuje plný kruhový rozhľad za 5 sekúnd.
Keď sa nový radar nachádza vo veľkej výške, dokáže vidieť pozemné, vodné a letecké ciele, vrátane rakiet s plochou dráhou letu v malej výške, na vzdialenosti do 400 km. Lietadlo je tiež vybavené výkonným komunikačným systémom, ktorý zaistí ako spojenie s inými lietadlami, tak v budúcnosti i ovládanie dronov. A-100 dokáže fungovať spolu s každým viac menej moderným lietadlom, avšak najúčinnejšie bude samozrejme spolu s lietadlami piatej generácie a s najmodernejšími bezpilotnými strojmi, napríklad s S-70 Ochotnik.
Navigačný systém lietadla A-100 bol tiež zdokonalený a zaistí činnosť takzvanej “sklenenej kabíny” pilotov: na obrazovkách uvidia dokonca objekty, ktoré sa nenachádzajú v priestore ich priamej viditeľnosti. Toto letecké veliteľské stanovište je samozrejme oveľa mobilnejšie ako ktorékoľvek pozemné, nevyžaduje rozmiestnenie a prípravy: priletelo, poobzeralo sa a funguje!
To je odpoveď na otázku, prečo lietadlá diaľkového dohľadu a ovládania potrebujú aj krajiny, ktoré nemajú expanzionistické zámery, dokonca, aj keď majú aktuálne pozemné radary. V každom potenciálnom konflikte je potreba maximálne pohotového a úplného informačneho obrazu, a práve na to sa špecializuje “lietajúci radar”. Bolo by dobré, keby všetky operácie ozbrojených síl alebo síl pre špeciálne operácie sprevádzalo takéto lietadlo. Dokonca v čase mieru umožní jeho kapacita sledovať eventuálnu vojnovú hrozbu v pohraničných oblastiach.
Takticko-technické charakteristiky nového lietadla A-100 podliehajú v základoch utajeniu. Je však známe, že na ňom bude nainštalovaný radar typu AESA, ktorý umožní posádke lietadla sledovať súčasne až 300 cieľov do vzdialenosti 650 km. Premier bude poskytovať údaje o cieľoch nielen letectvu, ale aj protivzdušnej obrane z pozemných a námorných základní. A len tak na okraj, bude to prvé ťažké lietadlo typu AWACS s rádiolokátorom typu AESA na svete.
Maroš Šolc