Ilustračné foto: Su-30MKM Kráľovských vzdušných síl Malajzie nad Juhočínskym morom, máj 2015, zdroj: wiki commons
Aktuality, Letectvo,

Ako sa Su-30 stal najpopulárnejším ťažkým exportným stíhačom, ktorý v predaji predbehol americký F-15?

Su-30 patrí medzi moderné a pokročilé, no zároveň na svetovom trhu aj medzi relatívne nie drahé ťažké stíhače generácie 4+, píše redakcia časopisu Military Watch. Na toto lietadlo je neustále významný dopyt a to bez ohľadu na tlak USA na potenciálnych klientov a od roku 2018 aj na hrozbu hospodárskych sankcií.


 

Od polovice 1990-tych rokov Rusko aktívne predáva svoj dvojmotorový ťažkých stíhač Su-30 (podľa klasifikácie NATO Flanker). Vďaka klientom na štyroch kontinentoch sa Su-30 stal vo svojej triede najpopulárnejším exportným modelom.

 

SU-27

 

Stíhač je skonštruovaný na zdokonalenom klzáku Su-27, ktorý bol zaradený do výzbroje v roku 1985 ako analógia amerického F-15 Eagle (Orol). Spočiatku bol predurčený ako diaľkový prepadový stíhač sovietskej PVO so zámyslom ešte viac vylepšiť aj bez toho už neprekonanú výdrž konštrukcie. Lietadlo bolo dodávané v dvojmiestnom variante, ktorý sa hodí skôr na dlhé lety, no s rozpadom ZSSR ho ruské vzdušné sily nenakúpili vo význačnejšom počte.

 

F-15 Eagle

 

Napriek tomu tento vysokoodolný univerzálny stíhač dostal so zdokonalenou aparatúrou a systémami REB novú úlohu, čím zaujal aj zahraničie. Vybavený bol aj jedným zo svetovo najpresnejších navádzacích systémov „vzduch-zem“ a najdokonalejšou protilodnou hladinovou výzbrojou, pri čom si zachoval vylepšené parametre originálneho klzáka.

 

Charakteristiky „vzduch-vzduch“ boli na konci 1990-tych rokov taktiež značne vylepšené, kedy v rámci spolupráce s Indiou lietadlo dostalo rad technológií zo stíhačov Su-35 a Su-37, vrátane stabilizátora a motory s riadeným ťahom na vysokú manévrovosť.

Tieto stíhače boli považované za najmanévrovateľnejšie na svete, až kým US Air Force neprijali do výzbroje v decembri 2005 F-22 Raptor (Dravec) s porovnateľnými charakteristikami. Indická modifikácia Su-30MKI sa stala základom väčšiny budúcich Su-30, ktoré sa vyrábajú tak na export, ako aj pre potreby vzdušných síl i vojenského námorníctva RF. Námorníci tieto stíhače získali v roku 2009.

Americký F-15 Eagle si zachoval v rade oblastí možnosti, ktoré sú porovnateľné s Su-30. „Orol“ sa ukázal byť dokonca rýchlejším, no nedostávalo sa mu manévrovosti, vyhľadávania v infračervenom poli a sledovania, a taktiež výzbroje, akú má „Flanker“. Su-30 bol okrem toho dvakrát lacnejší a Rusko bolo pripravené predávať tieto stíhače prakticky ktorémukoľvek kupcovi od Ugandy a Angoly po Čínu, Indonéziu a Indiu.

 

F-15 za prvých 25 rokov svojej existencie bol predávaný len trom najbližším obranným partnerom USA, pričom dokonca aj zmäkčené exportné obmedzenia boli pri tom omnoho tvrdšie, ako v prípade Su-30. Americkí spojenci omnoho nižšej úrovne, napr. Egypt a Irak, sa museli uspokojiť s jednomotorovým ľahkým stíhačom F-16 Fighting Falcon („Bojový sokol“), hoci jeho možnosti významne zaostávajú za oboma ťažkými stíhačmi pri vybojovaní vzdušnej nadvlády. A do rúk „nespojencov“ sa vysokotriedne americké stíhače už vôbec nedostali.
Mnohých amerických zákazníkov odradili zákazy na predaj zbraní kvôli zmene režimu v daných štátoch: Irán v 1980-tych rokoch, Indonézia a Pakistan v 1990-tych rokoch a Egypt v roku 2013. Tie sa pritom týkali nielen hotovej produkcie, ale aj náhradných dielcov, ako to bolo s iránskymi F-14 alebo indonézskymi F-16. Takáto prax odpudzovala rad štátov od nákupu americkej techniky.

Jej jasnými príkladmi sa stali Indonézia a Egypt, kde objednávky na americké stíhače vyschli dokonca aj po obnove vzťahov, pričom Indonézia si náhradou zvolila Su-27 a Su-30 a Egypt MiG-29 a potom aj Su-35. USA okrem toho stanovujú obšírne obmedzenia na používanie lietadiel vysokej triedy typu F-15 a dokonca stanovujú podmienky na letiskách, kde sú držané. Toto všetko podkopalo v porovnaní s Su-30 ich príťažlivosť, lebo tie sa môžu používať slobodne.

 

Zárukou popularity ruského ťažkého stíhača Su-30 generácie 4+ na vybojovanie vzdušnej nadvlády, v porovnaní s americkým ľahkým stíhačom F-16, sa stala jeho dostupná cena. Záujem o tento stíhač ešte viac zvýraznili nové možnosti nanesenia presného úderu a vlastná obrana lietadla, v porovnaní s Su-27 a F-15C. Ďalším príťažlivým faktorom sa stála šírka ponúkaného modelového radu, schopného prispôsobiť sa rôznym rozpočtom – od najfantastickejších variantov MKM, MKI a MKA pre Malajziu, Indiu a Alžír do omnoho lacnejšieho MK2 pre Venezuelu, Angolu a Vietnam.

 

Čína zareagovala na krízu v Taiwanskom prielive v 1990-tych rokoch, kedy USA vyslali lietadlové zoskupenie na vzdialenosť menej ako 100 km od jej pobrežia. Peking na to zareagoval objednávkou Su-30MKČ a MK2 na riešenie námorných útočných úloh. Tieto operatívne dodávky sa stali revolúciou v možnostiach Číny ohroziť západné vojnové plavidlá zo vzduchu. Krajina dokonca vytvorila základ na odvrátenie možnosti vstupu do svojej námornej zóny (tzv. obmedzenie alebo zamedzenie prístupu a manévru alebo A2AD) – od tých čias sa čínsky systém stal jedným z najefektívnejších na svete. Park Su-30MKČ ČĽOA okrem toho prešiel modernizáciou a získal modernú muníciu čínskej výroby na dosiahnutie nadvlády vo vzduchu a na námornom bojisku.

 

Rumunsko má záujem kúpiť 32 vyradených nórskych stíhačiek F-16

 

A pokiaľ Su-30 zostal v masovej produkcii lacnou alternatívou omnoho modernejšieho Su-35, tak F-15, naopak, značne zdražel a v cene prekonal dokonca aj neviditeľný F-35A. F-15 sa k dnešnému dňu stal najdrahším z dostupných stíhačov ponúkaných na export, okrem tých, ktoré sú rozmiestnené na lietadlových lodiach. Modifikácie F-15SG, F-15SA a F-15Q, skonštruované pre Singapur, Saudskú Arábiu a Katar dostali dokonalejšie radary s aktívnou fázovou mriežkou (AFAR). Vďaka tomu funkcionalita ich senzorov v porovnaní s Su-30 vyrástla, no zároveň vyrástla aj cena „Orlov“ o tretinu a prevalila sa za 100 miliónov USD.

 

V súbehu s dražobou munície americkej výroby, v porovnaní s ruskými analógiami, ostatné varianty sa pre väčšinu klientov i tak stali nedostupné. Tieto náklady robia najnovšie varianty F-15 omnoho drahšie, ako väčšina stíhačov piatej generácie, vrátane ruského stíhača na vybojovanie vzdušnej nadvlády Su-57, ktorý je ponúkaný na export celému radu klientov, rovnako ako aj F-35A.

 

Ministerstvo obrany reaguje na nepríjemné závery NKÚ k obstaraniu stíhačiek F-16

 

Logicky z toho vyplýva, že Su-30 sa na svetovom trhu lepšie uplatní s úlohou moderného, prvotriedneho, no relatívne nedrahého stíhača 4+. A pravdepodobne to tak aj zostane bez ohľadu na tlak USA na svojich potenciálnych klientov.
Vladimír Mikunda

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov