Ilustračné foto
Aktuality, Bezpečnosť,

Expert Valdajského klubu: “Budúcnosť Sýrie môže byť postavená na ruskej bezpečnostnej matrici”

Vnútorný ozbrojený konflikt v Sýrii trvá už takmer 11 rokov, teda približne dvakrát dlhšie ako druhá svetová vojna. A napriek lokalizácii nepriateľských akcií po rozhodujúcich víťazstvách Sýrskej arabskej armády (SAA) v rokoch 2016-2017 s podporou Ruska, Iránu a libanonského šiitského hnutia Hizballáh, 17 kôl rokovaní medzi sýrskymi úradmi a opozíciou vo „ formáte Astana“ a šesť stretnutí sýrskeho ústavného výboru v Ženeve, stále nevidieť svetlo na konci tunela. Kde hľadať kľúč k vyrovnaniu a ako inak by mohlo Rusko pomôcť?


 

Zastavenie sýrskeho mierového procesu je spôsobené viacerými príčinami. V prvom rade pokračujúci deštruktívny zásah niektorých vonkajších aktérov – vojenská prítomnosť Turecka a USA bez súhlasu vlády SAR. Po druhé, vzhľadom na preceňované politické ambície opozície, ktorá v rámci ústavnej reformy chce zmeniť formu vlády z prezidentskej na parlamentnú. Nezabudnite na „syndróm víťaza“ autorít, keď akékoľvek ústupky oponentom sú považované za neprijateľné prejavy slabosti.

 

Medzitým, na pozadí hlasných ubezpečení Damasku o oslobodení 90 % územia, je to podľa dostupných informácií asi 63,4 %. 27 % zostáva pri kurdskej „autonómnej správe severnej a východnej Sýrie“ (provincia Haseke, časť Raqqa a Deir ez -Zora), 4,78 % – v zóne takzvanej dočasnej vlády Sýrie, a v skutočnosti – turecký protektorát (severné Aleppo), 1,62 % – v „zmrštenom“ po operáciách SAA „Malý Idlib“ (severozápad), 2,57 % – v 55-kilometrovej „americkej bezpečnostnej zóne“ okolo kontrolného bodu al-Tanf na hranici s Irakom (provincia Homs), 0,65 % – v Izraelom okupovanej časti Golanských výšin (provincia El Quneitra), ktorú svojvoľne vytvorili Spojené štáty americké.

 

Napriek snahám Moskvy priateľsky nastaviť Damask pre pozitívnejšiu účasť na rokovacom procese, postoj sýrskych úradov k opozícii zostáva rovnaký. Je nepravdepodobné, že by sa to zmenilo, ak by Sýrčania opäť dostali darcovskú pomoc z Teheránu v prípade, že Iránci dosiahnu kompromis s Washingtonom v „jadrovej dohode“ a v dôsledku toho zmiernia protiiránske sankcie.

 

Preto pravdepodobnú cestu zo slepej uličky nevidíme v rovine politiky, ale ekonomiky. Počas rokov konfliktu sa genéza troch paralelných ekonomík pod kontrolou Kurdov, Turecka a Idlibu stala realitou. Hoci sú viac naviazané na externých aktérov (Kurdská autonómna oblasť v Iraku, Turecko v ďalších dvoch prípadoch), obchodné kontakty s vládnou zónou zostávajú. Všetky strany trpia narušením ekonomických väzieb a najmä infraštruktúry (ropovody, devastácia v doprave). V otázke obnovy po konflikte sa zjavne nemožno zaobísť bez konsolidácie medzisýrskych snáh, berúc do úvahy záujmy miestnych ekonomických elít, tých istých Kurdov či „tieňových“ autorít Idlibu a juhu (provincie Daraa, El-Kuneitra a Es-Suwayda), ktorí si počas rokov konfliktu zvykli „žiť bez Asada“ bez zdieľania príjmu s centrami.

 

Kurdské velenie pomenovalo dôvod, prečo americké jednotky zostanú v Sýrii

 

Zdá sa, že v podmienkach nedôvery medzi úradmi a ľuďmi s miestnym vplyvom sa človek nezaobíde bez záruk Ruska, ktoré si vybudovalo „bezpečnostnú matricu“ vďaka prítomnosti vojenskej polície v rôznych častiach krajiny, a organizovaním miestnych zmierení. Jeho význam spočíva vo vytváraní zón stability s mikronárodnými dialógmi za účasti sunnitských moslimov a etnických konfesionálnych menšín v hliadkových oblastiach, zón pomoci pri doručovaní a distribúcii humanitárnej pomoci. Moskva tak môže napomôcť tak oživeniu jednoty ekonomických väzieb, ako aj začleneniu miestnych sýrskych elít do národnej hierarchie založenej na princípe decentralizácie (sami Sýrčania tomu hovoria la markazija).), využívajúc svoje nadviazané kontakty s kurdskou podnikateľskou komunitou a skúsenosti zo vzťahov medzi federálnym centrom a subjektmi Ruskej federácie, napríklad Tatarstanu a Čečenska.

 

“Sú to vojnoví zločinci.” Čo zariadili elitné americké špeciálne jednotky v Sýrii

 

Okrem pomoci pri obnove hospodárskej a následne územnej jednoty Sýrie je Rusko schopné konštruktívne prispieť k medzinárodnému úsiliu v kontexte obnovy krajiny. Od leta 2021 Damask a krajiny Rady pre spoluprácu arabských štátov Perzského zálivu, predovšetkým SAE a Omán, aktívne konzultujú spustenie politiky „otvorených dverí“ ( infitaha ), čo by znamenalo financovanie obnovy Sýrie zo strany arabských monarchií. Podľa odborných odhadov je takýto scenár napriek sekundárnym sankciám USA („Caesar Act“) pravdepodobne v súlade s politikou Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov obmedziť Irán. Rusko by zo svojej strany poskytlo technológiu a technickú podporu pre infitaha , ale hlavne záruky za realizáciu projektov krajín Rady v SAR na základe „bezpečnostnej matrice“.

 

Rusko spolu s arzenálom vojenských a diplomatických kapacít získalo pákový efekt a dodatočný potenciál, pokiaľ ide o stimuláciu hospodárskej reintegrácie a rekonštrukcie Sýrie, aby úspešne vstúpilo do širokého vnútro sýrskeho dialógu a do politického urovnania sýrskeho konfliktu.

Igor Matvejev

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov