LPD L400
Aktuality, Námorníctvo,

Turecko ostalo zahanbené svojou prvou lietadlovou loďou

Turecko začalo testovať obojživelnú útočnú loď Anadolu (L400 Anadolu). Pôjde o najväčšiu loď v histórii tureckého námorníctva. Anadolu ale neponesie americké stíhačky F-35, ale drony Bayraktar (námorná verzia), ktoré sa v posledných rokoch preslávili. Prečo k tejto výmene došlo a bude prínosom pre tureckú flotilu?


 

LPD L400

 

Anadolu bol koncipovaný v inej politickej ére. Teraz sú Turci známi svojimi vojenskými akciami v Sýrii, dronmi nad Karabachom a Ukrajinou a ich expanzia je viazaná na ich vlastné hranice, s výnimkou tých miest, kde boli predtým zakotvení. Ale koncom 21. storočia a začiatkom 2010 bola situácia iná.

 

LPD L400

 

Turecko aktívne vystupovalo ako globálny hráč, preniklo do Afriky, Perzského zálivu, podporovalo režimy politicky priateľské k Erdoganovi. Turecké tajné služby nasledovali priemyselníci. Ľudia zapojení do zahraničnej ekonomickej aktivity si dobre pamätajú prelom tureckého „priemyslu“ v Egypte, Pakistane a na iných podobných miestach v tých rokoch. Turci aktívne uvažovali o zahraničných základniach. A aby ochránili všetky tieto investície a obchod, potrebovali schopnosť rýchlo dopraviť vojakov na problematické miesto.

 

Takúto možnosť má len flotila. A najúčinnejším nástrojom na vylodenie vojenskej formácie z mora je univerzálna výsadková loď (Landing Platform Dock)– LPD. Čo majú takéto lode spoločné v rôznych flotilách? Po prvé, sila pozemnej skupiny, ktorá z nej pristáva, je asi pechotný prápor pri bežnom zaťažení, s vozidlami a vojenskou technikou.

 

Po druhé, prítomnosť dokovacej komory v korme, z ktorej môžu vystúpiť naložené výsadkové plavidlá a špeciálne obojživelné obrnené vozidlá s vysokou námornou spôsobilosťou.

 

Po tretie, prítomnosť veľkej paluby pre vrtuľníky, z ktorej sa dajú vo veľmi krátkom čase zdvihnúť vrtuľníky s prvou vlnou výsadku a niekedy spolu s nimi aj útočné vrtuľníky. Časť lodí môže prepravovať aj lietadlá. Po prvé, vertikálne štartujúce útočné lietadlá a stíhačky (napríklad „Harrier“ alebo F-35B) a ľahké lietadlá s normálnym vzletom a pristátím, schopné vzlietnuť z krátkych dráh a zastaviť sa na nich (napríklad OV-10 Bronco) .

 

V LPD sú vždy operačné sály, pretože cez ne sa prevážajú ranení, a často sú tu veliteľské strediská dostatočne vybavené na to, aby odtiaľ riadili operáciu vylodenia. K dispozícii sú aj zásoby materiálno-technických prostriedkov, pohonných hmôt a streliva na vylodenie. Napríklad na americkom type „Wasp“ je rezerva na štyri dni vojenských operácií pre výsadkovú skupinu, veľkosťou ako motostrelecký pluk podporovaný helikoptérovým plukom – na jednej lodi.

 

LPD je ​​zároveň vždy kompromisom. Pristátie si vyžaduje veľa priestoru – a to neumožňuje postaviť veľký hangár a zabezpečiť opravu lietadiel. Široká paluba pre tanky a obrnené transportéry si vyžaduje široký trup a nedovolí vám postaviť takú loď rýchlu – hydrodynamický odpor trupu bude príliš vysoký. Z rovnakých dôvodov nie je na LPD kam umiestniť obranné zbrane, a ak áno, potom musia byť chránené inými loďami.

 

Aj keď LPD môže niesť lietadlá, jej letecká skupina nikdy nebude schopná bojovať o vzdušnú nadvládu. To znamená, že je potrebné buď bojové lietadlo niekde v blízkosti oblasti bojového použitia, alebo nepriateľa bez letectva. Američania využívajú svoje obojživelné bojové skupiny skôr na to, aby sa svet bál výsadku špeciálnych jednotiek z takejto lode. Pretože sily, ktoré tam sú, nestačia na to, aby porazili aj tú najmenšiu krajinu, ale základom ich vplyvu je americká vlajka na stožiari, za ktorou je toho naozaj veľa.

 

Tieto lode sa objavili v dôsledku prehodnotenia pristátí z mora vo Vietname. Skúsenosti z týchto operácií hovorili, že je potrebná loď, z ktorej by na breh mohol vystúpiť mechanizovaný prápor námornej pechoty nasadený v bojovej zostave a pred ňou by mala pristáť obojživelná útočná skupina zo vzduchu. Hneď za obrnenými vozidlami sú tanky zo vznášadiel a za nimi zadné jednotky. Bol to plne fungujúci koncept, ktorý aj teraz umožňuje vylodiť veľkú masu vojsk v jednej vlne. A práve táto príležitosť je dôvodom, prečo mať takéto, v mnohých ohľadoch kompromisné, ale drahé lode.

 

Dnes je LPD v mnohých flotilách. A keď malo Turecko globálne ambície, turecké vedenie chcelo rovnakú príležitosť pre seba – vylodiť obmedzený kontingent niekde v Somálsku v priebehu niekoľkých hodín. LPD na pristátie predsunutého stupňa takéhoto kontingentu bolo ideálne, no samotní Turci nevedeli, ako takéto lode postaviť. Začiatkom roku 2010 sa však všetky tieto úvahy začali prekrývať s inými.

 

Španielsky LPD typu Juan Carlos I bol vybraný ako základný dizajn pre turecké námorníctvo. Táto loď je dnes vo svete považovaná za model, v ktorom je rovnováha medzi jej schopnosťami najvýhodnejšia. V skutočnosti je táto loď ako švajčiarsky armádny nôž. Dokáže vykonávať všetky typy vyloďovacích operácií a množstvo užitočných úloh pre expedičné sily, všetko však s výhradami. Takže z neho môžu lietať lietadlá s krátkym vzletom a vertikálnym pristátím. Aby bolo možné Harrier zdvihnúť s výraznou záťažou z krátkeho (v porovnaní s americkými obrami) trupu, bol v prove lode vyrobený odrazový mostík. Ale ako lietadlová loď je Juan Carlos veľmi slabá a odrazový mostík znižuje počet vzletových pozícií, čo sťažuje vedenie vzdušného útoku. Táto loď má dobrú pristávaciu silu, ale v dokovacej komore je umiestnené iba jedno vznášadlo, čo obmedzuje počet tankov, ktoré je možné z tejto lode naraz vyniesť na breh jedným vozidlom. A takýchto kompromisných riešení je v tejto lodi veľa.

 

Turecko na druhej strane muselo vyriešiť svoju hlavnú úlohu – vylodenie. Preto Turci chceli rovnú palubu s maximálnym počtom štartovacích pozícií pre vrtuľníky. Ak veríte médiám a ak by sa splnilo to, o čom píšu, tak by Turci získali menej všestrannú loď, ale úspešnejšiu ako výsadkovú loď, už len zvýšením počtu vrtuľníkov v prvom výťahu.

 

Toto bola prvotná myšlienka, ktorá však netrvala dlho. Turecko bolo členom programu Joint Strike Fighter, ktorý vyústil do vytvorenia rodiny lietadiel F-35. A keď si v decembri 2013 vybrali Španielov za partnera pri výrobe ULS, pokušenie vyrobiť z toho náhražku lietadlovej lode a nasadiť na ňu stíhačky F-35B sa ukázalo ako neodolateľné. Od tej chvíle bolo Anadolu postavené s ohľadom na to, aby sa stalo viac lietadlovou loďou ako pristávacou loďou.

 

A zmena politického kurzu prišla včas. Namiesto globálneho Turecka, ktoré zakladalo centrá svojho vplyvu po celom svete a presadzovalo krajinu za krajinou do svojich priemyselných produktov, sa Turecko objavilo vo vojne so svojimi susedmi, provokovalo Rusko a viedlo expanziu tam, kde s tým nie sú všetci spokojní. Efektívne pristátie v slabej krajine na podporu miestnych protureckých síl a ochranu obchodných záujmov už nebolo také relevantné. Ale symboly veľkosti novej Osmanskej ríše sa stali žiadanými – bez ohľadu na ich užitočnosť. Ako k tomuto obratu došlo, je zaujímavá otázka, ktorú si doteraz nikto ani nepoložil. Nás však zaujíma loď.

 

Loď bola zazmluvnená v roku 2015, keď už Turecko vstupovalo do Sýrie. V roku 2018 bola položená a o rok neskôr, v roku 2019, bol už jej trup spustený na dokončenie na hladine. A v tom istom roku Turecko, ktoré sa začalo hrať na impérium, dostalo pikantnú facku – Spojené štáty vyhodili Turkov z programu F-35. Z odrazového mostíka a celého rádiotechnického komplexu zabezpečujúceho využitie letectva sa zrazu stali zbytočné veci. Z odrazového mostíka „Anadolu“ teraz jednoducho nemal kto letieť.

 

Situácia bola komická. Také niečo hrdosť Osmanov nemohla zniesť. Potrebovali symbol veľkosti, ktorý by im umožnil povedať, že to všetko nebolo márne a opodstatnené. A riešenie s takýmto symbolom sa našlo. Turecko je popredným výrobcom bezpilotných lietadiel na svete. Keďže na Anadolu nebolo možné umiestniť stíhačky a je tam celá infraštruktúra, tak je potrebné urobiť z nej nosič dronov. V súčasnosti sa verí, že námorné varianty Bayraktarov sa stanú jedným z hlavných typov lietadiel na palube Anadolu. Bayraktar je veľmi dobrý dron. Najmä keď sa používa na prieskum. V tejto funkcii je oveľa nebezpečnejší ako pri vykonávaní útočných úloh. Ako úderný stroj je tiež dobrý, aj keď ani zďaleka to nie je taká superzbraň, ako o nej písali po Karabachu. “Bayraktar” mohol dobre lietať z tejto lode aj bez odrazového mostíka a tiež na nej pristáť.

 

Poďme si to zhrnúť. Ak by Turecko postavilo túto loď okamžite ako čisto pristávaciu loď, bolo by to lepšie. A drony z nej by normálne lietali, z rovnej paluby by to bolo dokonca pohodlnejšie. Teraz má Turecko spolu s Austráliou loď, na ktorej je zabitá schopnosť zdvíhať helikoptéry kvôli odrazovému mostíku, z ktorého nepoletí žiadne z lietadiel, pre ktoré bola určená. A ak Turecko niekedy dostane F-35? Potom Anadolu stále nebude plnohodnotnou lietadlovou loďou. Áno, 35-ky sú veľmi vážne vozidlá, no zabezpečiť ich pravidelné a intenzívne bojové využitie z pristávacích lodí je nemožné. Čaká ich niekoľko výpadov v malých skupinách a skončia v nepohodlnom a malom hangári.

 

Bude India kupovať ponorky od Ruska? Má mimoriadne účinnú konkurenčnú výhodu

 

Pod dojmom tejto novej úlohy Anadolu ako „dronového nosiča“ začal napríklad v Európe záujem o špecializované kvázi lietadlové nosiče – nosiče dronov. So zdravým rozumom sa toto rozhodnutie z pohľadu vojenskej ekonomiky javí ako úplne neopodstatnené, najmä ak vezmeme do úvahy, že bezpilotné lietadlá lietali aj z bojových lodí triedy Iowa v roku 1991.

Alexander Timochin

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov