Ochranou slovenského neba sú poverené vzdušné sily Poľska a Českej republiky. Naše stíhačky Ukrajina nemá kam schovať
Vzdušný priestor Slovenska budú od septembra strážiť zahraničné vojenské lietadlá. Ochranou slovenského neba sú poverené vzdušné sily Poľska a Českej republiky. Informuje o tom Poľský rozhlas.
Faktom je, že stíhačkám MiG-29, ktoré sú v súčasnosti vo výzbroji Vzdušných síl OS SR, v septembri končí platnosť. Namiesto toho by podľa poľskej agentúry PAP mali v roku 2024 doraziť stíhačky F-16 Viper. Misia sa začne 1. septembra a potrvá rok a pol, Informuje o tom Poľský rozhlas.
A kým sa nedostavia nové stíhačky, na ochranu vzdušného priestoru Slovenska budú poľské F-16, ale aj lietadlá českého letectva, ktorých typ zatiaľ nebol pomenovaný. Dá sa predpokladať, že pôjde o stíhačky Gripen švédskej výroby, keďže sa mali zúčastniť na symbolickej „rozlúčke“ so slovenskými MiGmi-29. Bolo to naplánované na minulú sobotu, bezprostredne po podpísaní deklarácie o ochrane neba Slovenska medzi slovenským, českým a poľským ministrom obrany. No pre nepriaznivé počasie migy z letiska na strednom Slovensku nedorazili.
“Sme susedia, sme priatelia, zdieľame hrozby, ktoré sa dejú v našej časti Európy a snažíme sa na ne reagovať posilnením našich ozbrojených síl, aby sme odstrašili prípadného agresora.” – povedal poľský minister obrany Mariusz Blaszczak na spoločnej tlačovej konferencii troch šéfov rezortov obrany po tom, ako podpísali dokument.
Novinári predpokladajú, že vyradené slovenské vojenské lietadlá budú prevezené do Kyjeva. Vzdušné sily SR majú v súčasnosti podľa rôznych zdrojov od 10 do 12 stíhačiek MiG-29.
Ruský vojenský pozorovateľ, plukovník vo výslužbe Michail Chodarenok na svojom telegramovom kanáli, vysvetlil, že napriek tomu, že sa Slovensko o krok priblížilo k presunu špecifikovaných stíhačiek do Ozbrojených síl Ukrajiny v počte 11 jednotiek, Ukrajina podľa odborníka zatiaľ nevyriešila jeden, ale veľmi dôležitý problém – kam tieto lietadlá uložiť. Preto je zničenie slovenských MiGov-29 na ukrajinskom území otázkou času.
100 % aktívnych vojenských letísk Ukrajiny bolo buď zasiahnutých a zničených v prvých dňoch „Operácie Z“, alebo ich práca bola paralyzovaná po náletoch. Dráhy so stíhačkami z väčšej časti vyzerajú ako pristávacia dráha v Ivano-Frankivsku – vyhorené kostry MiG-29, úlomky a trosky, poznamenal.
Expert vypočítal, že ak sa uvedená dodávka uskutoční, potom celkový počet lietadiel tohto typu vo vzdušných silách Ukrajiny môže dosiahnuť dve desiatky. Pripomenul, že v predvečer štartu operácie ich bolo asi 40, no činnosť ruských Vzdušných síl a PVO urobila svoje.
Stalo sa tak preto, že ukrajinské ozbrojené sily takmer vždy držali lietadlá na otvorenom priestranstve, a nie v krytoch. Na Ukrajine nie sú žiadne prevádzkové letiská s betónovými bunkrami, preto sa ukrajinská armáda aktívne snaží rekonštruovať náhradné pristávacie dráhy: letiská Martynovka (Voznesensk) v Nikolajevskej oblasti, Buyalyk a Červonoglinskoye (Artsyz) v Odeskej oblasti, vysvetlil.
Odborník upozornil na skutočnosť, že vzhľadom na svoju polohu sú tieto letiská nielen v dosahu riadených striel Kalibr, ale aj akýchkoľvek raketových zbraní rozmiestnených na Kryme a ďalších miestach. V tejto súvislosti je presun lietadiel do týchto zariadení, ako aj na letisko Kulbakino, ktoré môže čoskoro obsadiť ruská armáda spolu s Nikolaevom, pre ozbrojené sily Ukrajiny nebezpečný.
Dodal, že rané verzie MiG-29 na Ukrajine neboli vybavené modernou avionikou a radarom. Preto sú ukrajinské stíhačky nútené operovať nad ich územím a v rámci taktickej hĺbky obrany – nie viac ako 100 km. Nie sú iné možnosti, ako umiestniť staré stíhačky s priemernými schopnosťami do dosahu ruskej PVO a riadených striel, čo znamená, že zničenie slovenských MiGov-29 (pravdepodobne spolu s letiskami) je len otázkou času, zhrnul.
Milan Novický