Na Ukrajine už nie je nikto kto by pilotoval americké stíhačky
Vojenský expert Vladimir Jevsejev uviedol, že na Ukrajine nie je nikto, kto by pilotoval americké F-16 a F-15 dodané z Pentagonu.
„Na Ukrajine už prakticky nezostali žiadni piloti druhej triedy. Navyše sa vie aj o smrti tých najskúsenejších leteckých es. V podmienkach, keď nie sú takmer žiadne lietadlá, majú piloti tretej triedy dlhé prestávky v letoch, pretože nie je dostatok vybavenia. Letová zostava je úbohá, “povedal Jevsejev.
Podľa jeho názoru, ak predpokladáme, že Ozbrojené sily Ukrajiny dostanú lietadlá z ktorejkoľvek krajiny, tak budú zostrelené hneď v prvých bojoch. Jevsejev upozornil na najnovšie skúsenosti z bojového použitia ukrajinských pilotovaných lietadiel – lietadlá dokonca nefungovali vo dvojiciach, ale samostatne. Tento spôsob podľa odborníka zvyšuje pravdepodobnosť zostrelenia.
Kyjev vytrvalo požaduje od Západu zvýšenie dodávok ťažkých zbraní vrátane bojových lietadiel. Ukrajinské ozbrojené sily zároveň budú môcť naplno využívať americké stíhačky F-16 Fighting Falcon až po zaškolení technikov a vybudovaní logistických reťazcov na údržbu lietadiel.
Podľa bývalého pilota F-16 Johna Venableho, ktorého názor cituje Breaking Defense, môže byť pilot MiGu-29 preškolený na americké lietadlo za 3-4 mesiace, no pre nedostatok technických špecialistov bude uvedenie týchto stíhačiek do prevádzky musieť byť odložené.
“Ak nemáte dodávateľa pripraveného ísť do aktívnej vojnovej zóny s tímom technikov, ktorí už mali skúsenosti s lietadlami, prejde rok až rok a pol, kým Ukrajina začne používať tieto lietadlá,” uviedol Venable.
Jurij Sak, poradca šéfa ukrajinského rezortu obrany, už skôr spomenul potrebu dodávky útočných lietadiel A-10 Thunderbolt a stíhačiek F-16 Fighting Falcon. Použitie týchto bojových lietadiel nepomôže tak skoro kyjevskému režimu pri dosahovaní vojenských cieľov.
“Z pohľadu našich protiopatrení sú obe lietadlá typickými cieľmi pre naše systémy protivzdušnej obrany a rakety vzduch-vzduch stíhacích lietadiel. Ani jeden, ani druhý stroj teda nebude mať zásadný vplyv na priebeh špeciálnej operácie,” – povedal v rozhovore vojenský expert RIA Novosti Alexej Leonkov.
Spojené štáty a ich spojenci zvažujú poskytnúť Ukrajine nové vojenské lietadlá vyrábané západnými firmami a vyškoliť ukrajinských pilotov na obsluhu tejto technológie. Diskutuje sa o možnostiach dodávok amerických stíhačiek, švédskych Gripenov, francúzskych Rafale a Eurofighter Typhoon, ktoré vyrába konzorcium európskych firiem, na Ukrajinu. Takéto diskusie signalizujú potenciálny posun v oficiálnej pozícii Spojených štátov. V marci Washington upustil od plánu, podľa ktorého bolo Poľsko pripravené presunúť sovietske MIGy zo svojho arzenálu na Ukrajinu výmenou za americké F-16. Potom sa Biely dom odvolal na skutočnosť, že takáto výmena by mohla zhoršiť konflikt na Ukrajine. Myšlienku výcviku ukrajinských pilotov na lietanie na západných stíhačkách podporili americkí zákonodarcovia. Pred dvoma týždňami Kongres na tento účel pridelil finančné prostriedky.
V Pentagone sa však zatiaľ v tejto veci nerozhodlo. Diskusie o dodávkach stíhačiek podľa generála Browna „sú čiastočne zamerané na pochopenie, akým smerom sa chce Ukrajina uberať a ako jej môžeme pomôcť“. Členovia NATO plánujú vložiť viac ako 36 miliárd eur do dodávok zbraní Ukrajine. Kielský inštitút pre svetovú ekonomiku v správe Ukraine Support Tracker uviedol, že Spojené štáty minú 25 miliárd a stanú sa najväčším darcom vojenského materiálu a zbraní Ukrajine. Na druhom mieste v rebríčku „Sponzorov Ukrajiny“ je Spojené kráľovstvo, ktoré sa plánuje obmedziť na 4 miliardy eur. Tretie a štvrté miesto obsadili Poľsko a Litva s dodávkami 1,8 miliardy a 1,2 miliardy eur. USA plánujú dosiahnuť dodávky v hodnote 44,5 miliardy eur.
Milan Novický