Český výrobca: “Piloti F-35 dnes musia absolvovať 45-55% letovej osnovy na simulátoroch”
Spoločne s najnovším headsetom XTAL™ 3, ktorý firma Vrgineers predstavila na tohtoročnom ročníku veľtrhu CES v Las Vegas, dodáva a vyvíja táto česko-americká spoločnosť aj komplexné letecké simulátory novej generácie založené na virtuálnej a mixovanej realite. Riešenie využíva už americké letectvo, námorníctvo, anglická RAF, alebo Brazílske letectvo. V spojení s Lockheed Martin Prepar3D firma navyše nedávno predstavila nový simulátor mixovanej reality pre F-35.
Transformácia vo výcviku pilotov
Potreba tímového tréningu a dopyt po flexibilnom, a zároveň ekonomicky výhodnom riešení, ktoré ponúkne špičkovú úroveň simulácie, privádza americké letectvo, námorníctvo a popredné svetové spoločnosti podnikajúce v oblasti leteckého priemyslu čoraz častejšie k nákupu produktov spoločnosti Vrgineers. Firma vo svojej výrobe aj vývoji reaguje na dramatické zmeny, ktoré sa v posledných dekádach udiali v leteckom výcviku a prinášajú novú úroveň simulátorov. Ich riešenie postupne nahrádza staršie, už nedostatočné, simulátory využívajúce dataprojektory, ktoré sa radia medzi ekonomicky a prevádzkovo náročné systémy s obmedzenou flexibilitou a konektivitou.
„Veľkou výhodou všetkých našich simulátorov je, že sú rekonfigurovateľné na akýkoľvek typ lietadla a prepojiteľné medzi sebou. Možno tak na nich trénovať ako základný výcvik, tak pokročilé misie vrátane tankovania počas letu. V spojení s najnovším headsetom XTAL™ 3, ktorý poskytuje rozlíšenie 8K a zorné pole a výške 90 ° a šírke 180 °, sa piloti naplno ponoria do virtuálneho prostredia. Reagujú a interagujú so svojimi kolegami, ako keby sa na misii práve nachádzali,” vysvetľuje Marek Polčák, CEO a spoluzakladateľ spoločnosti Vrgineers.
Tréning pomocou zariadenia od Vrgineers navyše ušetrí množstvo finančných prostriedkov. Zatiaľ čo letová hodina kvalitnejšej helikoptéry alebo lietadla sa pohybuje rádovo v jednotkách až desiatok tisíc USD, simulátory od Vrgineers sa finančne navracia už za niekoľko hodín simulácie.
Mixovaná realita povyšuje pilotný tréning na novú úroveň
Verzia okuliarov XTAL™ 3 má zabudovaný modul pre mixovanú realitu, ktorá kombinuje skutočný svet s virtuálnym prostredím. Vďaka tomu, pilot vidí svoje vlastné ruky a fyzicky ovláda prístrojový panel repliky kokpitu. Pilot sa tak ocitá v úplne pohlcujúcom prostredí, ktoré mu umožňuje trénovať svalovú pamäť a ukladať správne motorické schopnosti tak, aby sa zamedzilo negatívnemu tréningu. Veľmi ľahko sa vďaka tomu naučia zvládať krízové a neočakávané situácie, ktoré by ho v kokpite skutočného stíhacieho lietadla mohli stáť aj život.
Nástup 3D zobrazovacích systémov
Kvalitu tejto technológie si všimla aj americká spoločnosť Lockheed Martin, ktorá headset XTAL™ 3 integrovala pre simulátory využívajúce Prepare3D softvér, na ktorých trénujú letci najmodernejších stíhacích lietadiel vrátane platforiem F-16 a F-35. Vďaka vysokej kvalite obrazu v XTAL™ 3 získavajú piloti vierohodný pocit lietania a naplno sa tak ponoria do prebiehajúceho tréningu.
S príchodom nových modernejších lietadiel sa dôraz na simulačné tréningy navyše zvyšuje. Piloti kategórie lietadiel F-35 dnes už musia absolvovať 45-55% letovej osnovy na simulátoroch, čo predstavuje enormný nárast oproti času pilotov strávených na starších typoch lietadiel. „Nové simulačné technológie budú hrať kľúčovú úlohu pripravenosti našich pilotov a zaistenie bezpečnosti Európskeho vzdušného priestoru,“ dodáva Marek Polčák.
Zuzana Kašparová