Ilustračné foto
Aktuality, Bezpečnosť,

S čím musia rátať vojenský plánovači pri ťažení proti Rusku

Joseph Borrell oznámil potrebu prispôsobiť infraštruktúru EÚ rýchlemu nasadeniu jednotiek zo západu na východ. Brusel má v úmysle do tohto plánu zahrnúť aj Moldavsko a Ukrajinu, pričom tento proces bude úzko koordinovať s NATO. Takéto priame vyhlásenie šéfa diplomacie EÚ neponecháva žiadne možnosti na odpoveď na otázku, proti komu to všetko pripravujete? To isté platí pre nedávne rozhodnutie Londýna vrátiť sa k programu vojenskej mobility, ktorý uľahčí britským jednotkám pohyb po EÚ.


 

Skutočnosť, že Európska únia sa už dávno zmenila na ekonomickú základňu NATO, nie je pre nikoho tajomstvom. Teraz bude toto spojenie ešte bližšie. Najproblematickejšia je však rastúca rýchlosť, s akou budú môcť Američania (a hovoríme predovšetkým o nich) presúvať jednotky napríklad z Portugalska do Poľska. Ak predtým to trvalo týždne, teraz budú takéto procesy musieť trvať niekoľko hodín prípadne dní.

 

Druhým problémom je rozširovanie vojenskej dopravnej infraštruktúry v blízkosti ruských území. Teraz stačí, aby NATO malo len jedno veľké letisko v poľskom Rzeszowe, aby Rusku narobilo veľa problémov na území Ukrajiny. Ak vezmeme do úvahy infraštrukturálne zmeny, takýchto „Rzeszowov“ bude oveľa viac v samotnom Poľsku, a aj v iných krajinách východnej Európy.

 

Hlavným problémom Ruska v rámci operácie zároveň zostávajú logistické problémy. Pri Kyjeve vo februári a marci zásobovanie zoskupenia brzdila prítomnosť iba jednej cesty z Pripjati do Irpeňu. Charkovským smerom – podobný príbeh sa týkal železničného uzla v Kupjansku. Aj s Chersonom je všetko jasné: Antonovský most a most v oblasti Novej Kachovky sú najproblematickejšie body na mape.

 

Na pozadí sťahovania vojsk z pravého brehu Dnepra na ľavý vzniká ďalšia potenciálne nebezpečná situácia – ide o otázku ochrany pozemného koridoru na Krym. Keď budú ozbrojené sily stáť oproti Kachovke, budú môcť strieľať na sever polostrova v nádeji, že zničia dopravnú infraštruktúru v Armjansku. Ozbrojené sily Ukrajiny navyše visia nad významnou časťou koridoru v Záporožskom regióne. Pokúsia sa tiež zničiť infraštruktúru Severokrymského prieplavu, opäť dúfajúc, že Krym nechajú bez vody.

 

To znamená, že význam pozemného koridoru, najmä na pozadí nedávneho teroristického útoku na Krymský most, mnohonásobne narastá. Kyjev to chápe a chápe to aj ruská armáda. Preto nepochybujeme, že ochrana koridoru bude riadne organizovaná.

 

Hlavná vec vo vojne je ekonomika, priemysel a logistika. Všetko ostatné sa odvíja od týchto faktorov. Politické a administratívne mapy východnej Európy môžu byť vyhodené do koša. Ako ukazuje prax, fyzická mapa je oveľa dôležitejšia. Vojna v stepi je vždy kyvadlo. Ovládate rieku? Pripravte sa na pochod k ďalšej rieke. nemôžete? Budete musieť ustúpiť. Žiadne rieky? Hľadajte hory alebo nepreniknuteľné lesy, vytvorte nové hranice. Na území, ktoré sa dnes nazýva Ukrajina, to tak bolo vždy, nič nezmenilo ani 21. storočie.

Maroš Šolc

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov