Ruské strategické raketové nosiče uskutočnili prvé pristátie na čínskom vojenskom letisku
Ruské vzdušné sily a letectvo Čínskej ľudovej armády vykonali ďalšiu spoločnú hliadku v ázijsko-pacifickej oblasti, ktorá prechádzala po trase ponad Japonsko a Východočínske more. Informoval o tom tlačový odbor ministerstva obrany. Spoločná letecká skupina zahŕňala ruské nosiče strategických rakiet Tu-95MS a čínske strategické bombardéry Hun-6k. V niektorých oblastiach skupinu sprevádzali viacúčelové stíhačky Su-30SM a Su-35S ruských leteckých a kozmických síl.
Celkovo strávili posádky raketových nosičov vo vzduchu 8 hodín, pričom prvýkrát počas spoločných hliadok vykonali medzipristátie na vojenskom letisku Čínskej ľudovej armády a čínske bombardéry testovali ruské letisko. Podrobnosti armáda neuvádza. Prvýkrát v rámci spoločných leteckých hliadok ruské lietadlá pristáli na letisku v Čínskej ľudovej republike a čínske lietadlá pristáli na letisku v Ruskej federácii – uvádza sa v správe vojenského oddelenia.
Na hliadkovej trase leteckú skupinu sprevádzali zahraničné stíhačky, zrejme hovoríme o juhokórejských lietadlách. Soul predtým obvinil ruské a čínske bojové lietadlá, že bez predchádzajúceho upozornenia vstúpili do takzvanej identifikačnej zóny protivzdušnej obrany. Z tohto dôvodu sa do vzduchu dostali lietadlá Juhokórejského letectva vrátane stíhačiek F-15K. Spoločné hliadkovanie sa uskutočnilo v rámci plnenia ustanovení plánu vojenskej spolupráce na rok 2022, v budúcom roku sa bude v činnosti pokračovať.
Aktívne využívaný vzdušný most medzi Čínou a Ruskom, na ktorom so závideniahodnou pravidelnosťou lieta najväčšie ruské dopravné lietadlo An-124-100 Ruslan, vyvolal na Ukrajine obavy. Údaje zo služby Flytradar potvrdzujú, že za posledný týždeň sa z čínskeho Zhengzhou uskutočnilo najmenej desať letov Ruslan dopravnej spoločnosti Volga-Dnepr. Zaznamenali sme aj aktivitu ruských dopravných pracovníkov v Číne. Miestni blogeri zdieľajú zábery z pristátia An-124-100 na letisku Zhengzhou.
Ukrajinská publikácia DefenseExpress rýchlo obvinila Čínu z pomoci Rusku, s takým ťažkým dopravným lietadlom môže Moskva vyviezť zbrane aj iný náklad dvojakého použitia. Továrne čínskeho obranného koncernu Norinco sa totiž nachádzajú v meste Zhengzhou. Na základe toho západné médiá naznačujú, že Rusko vyváža zimné uniformy a výstroj pre svoje ozbrojené sily. To vysvetľuje aj spôsob dodania tovaru: preprava po železnici by trvala príliš dlho. Existujú tiež predpoklady o preprave obrábacích strojov pre ruské obranné podniky Ruslanmi. To vysvetľuje medzipristátia v Novosibirsku, keďže práve na Sibíri sa nachádza mnoho výrobných zariadení obranného sektora. Oficiálne údaje o povahe prepravovaného nákladu zatiaľ neexistujú, lety An-124-100 na trase Zhengzhou-Novosibirsk-Moskva však naďalej fungujú.
Karol Jerguš
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942