Georges Guynemer, druhé najúspešnejšie francúzsske stíhacie eso
Georges Guynemer (24.12. 1894, Paríž – 11. september 1917, Západné Flámsko) bol druhým najúspešnejším francúzskym stíhačom po René Fonckovi. Na svojom účte má 53 zostrelených nemeckých lietadiel. Bojoval nesmierne odvážne, sám bol zostrelený sedemkrát.
Narodil sa v rodine s dlhoročnou vojenskou tradíciou. Rodičom sa narodil vo vyššom veku, otec už bol dôstojník na penzii. Ako dieťa mal chatrné zdravie, v škole mu išli najlepšie technické predmety a bol zručným mechanikom. Jeho najbližším priateľom bol Jean Krebs, syn riaditeľa automobilovej francúzskej fabriky Panhard. Spoločne s Jeanom hneď po škole utekali do dielne v továrni a venovali sa rozoberaniu, skladaniu a výrobe motorov.
Krátke video o Guynemerovi:
V roku 1911 nastal v jeho živote obrovský zlom. V lietadle Farman sa zúčastnil letu Európskej leteckej súťaže. Georges Guynemer bol letom natoľko očarený, že sa rozhodol stať pilotom za každú cenu.
Keď vypukla I. svetová vojna, hásil sa ako dobrovoľník na front. Kvôli chatrnému zdraviu ho odmietli, hlásil sa však znova. Na piaty krát vojenská komisia lekárov kapitulovala a vzali ho do armády. Prijali ho do školy leteckých mechanikov pri meste Po.
Tu sa ukázalo, že je nesmierne šikovný mechanik, no Georges Guynemer začal tentoraz bombardovať najvyšších predstaviteľov vojenského letectva svojími listami, v ktorých žiadal aby sa mohol stať pilotom. Dňa 23.11. 1914 sa jeho sen splnil. Stal sa kadetom pilotom a výcvik začal na lietadle Blériot Penguin.
Od marca 1915 pokračoval v leteckom výcviku v známej francúzskej leteckej škole v Avorde. V roku 1915 získal hodnosť desiatnika a prvým lietadlom na ktorom lietal do bojových akcií bolo lietadlo Morane-Saulnier L. Svoj stroj nazýva “Vieux Charles” – Starý Charles na počeť známeho francúzskeho pilota Charlesa Bonnarda, ktorý odišiel bojovať ako pilot do Srbska. Charlesa Bonnarda poznal aj slovenský generál a pilot M.R. Štefánik.
Morane-Saulnier L bol francúzsky hornoplošník s dvojčlennou posádkou, ktorý sa na začiatku I. svetovej vojny používal ako prieskuné a stíhacie lietadlo. Francúzske letectvo spočiatku neprejavovalo veľký záujem o tieto stroje, väčšina strojov smerovala do Osmanskej ríše. Až po vypuknutí I. svetovej vojny začlenili tieto lietadlá do francúzskych leteckých síl a Francúzi začali toto lietadlo používať aj ako bombardér.
V decembri 1914 Roland Garros, pôvodne skúšobný pilot Morane Saulnier v spolupráci so svojim mechanikom Julesom Hue prišiel na to, ako strieľať cez vrtuľu bez poškodenia, dosiahol prvé letecké víťazstvo a tieto stroje začali používať budúce stíhacie esá francúzskeho letectva Eugène Gilbert, Georges Guynemer a Adolphe Pégoud. Postupne sa však ukazovalo, že toto lietadlo má svoje veľké limity a francúzski stíhací piloti sa prezbrojovali na stíhačky Nieuport. Lietadlá Morane – Saulnier však používalo v širokej miere ruské cárske letectvo, ktoré tieto stroje vyrábalo v licencii.
Na lietadle Morane – Saulnier L dosiahol Guynemer svoje prvé letecké víťazstvo. Dňa 19.7.1915. zostrelil nemecké prieskumné lietadlo Aviatik C.1. Nemecký pilot bol zabitý a pozorovateľovi sa podarilo na padáku vyskočiť z padajúceho stroja, dostal sa však do zajatia. V bojoch sa ukazoval byť Guynemer odvážnym pilotom a dňa 21.7.1915 ho po prvý krát vyznamenali.
Koncom roku 1915 sa preškolil na stíhačku Nieuport 11, s ktorou dosiahol ďalšie víťazstvá. Na svojom konte mal vo februári 1916 už 5 zostrelov a stal sa leteckým esom. V marci 1916 ho povýšili na poručíka a do konca roku 1916 zostrelil už 25 lietadiel. Jeho najúspešnejším bojovým mesiacom bol máj 1917, kedy zostrelil 7 nemeckých lietadiel. V júli 1917 sa stal prvým Francúzom, ktorý dosiahol 50 vzdušných víťazstiev. To už lietal na modernejšom Nieuporte 17
Jeho dravý spôsob boja mu však zabezpečil, že ho 7x zostrelili. Dva krát spadol do zeme nikoho a plazil sa do francúzskych zákopov v noci, potom, ako sa musel ukrývať v kráteroch pred nemeckým ostreľovaním.
Padol smrtou chrabrých dňa 11.9.1917 nad západným Flámskom. Zostrelilo ho nemecké eso Kurt Wissman, ten však Guynemera neprežil o dlhú dobu. O niekoľko dní ho zostrelil anglický pilot. Jeho telo a ani zvyšky lietadla sa však nepodarili nájsť a smrť tohto chrabrého francúzskeho pilota tak pripomína smrť francúzskeho pilota a spisovateľa Saint – Exupéryho, ktorého telo sa podarilo nájsť až pred niekoľkými rokmi.
Guynemer bol francúzskym nárdodným hrdinom, podobne ako bol von Richthofen nemeckým národným hrdinom. Keď umrel, tak všetkým francúzskym deťom v školách oznámili, že Guynemer neumrel, ale vyletel tak vysoko do neba, že už sa nemohol vrátiť. V belgickom meste Langemarck-Pelkapel sa dnes nachádza pamätník Georgesovi Guynemerovi. Socha žeriava sa díva do neba v smere, ktorým pilot letel pri svojom poslednom bojovom lete. Francúzi v roku 1997 vydali 2 frankovú mincu s jeho portrétom. Georges Guynemer bol držiteľom viacerých vysokých francúzskych, britských a belgických vyznamenaní. Okrem Médaille militarie dostal Légion d’honneur, Croix de Guerre, Distinguished Service Order a belgický Ordre de Léopold II.
Karol Oravečka