„Oveľa ľahšie a odolnejšie ako ruské“: India vybavila vrtuľníky Mi-17 vlastným pancierovaním
Naí Dillí implementuje program Independent India, v rámci ktorého sa snaží dosiahnuť široké nahradenie dovozu v tomto odvetví. Oznámený bol najmä zámer vlády vybaviť viacúčelové vrtuľníky Mi-17 vlastnou ochranou. Letectvo teraz vybaví svoje Mi-17 lokálnym pancierovaním, ktoré zlepší ich schopnosť odolávať paľbe z ručných zbraní . V porovnaní s ruským náprotivkom je oveľa ľahšie a odolnejšie – uvedené v indickom vydaní The Print.
Hmotnosť miestne vyrábaných pancierových plátov je vďaka použitiu kompozitných materiálov o 40 % nižšia ako hmotnosť výrobkov dovážaných z Ruska. Ich vývoj sa vykonáva v podniku MIDHANI. Nové prostriedky dostanú vrtuľníky Mi-17 skorších verzií, ktoré boli do Indie dodané bez ochrany. Súčasne sa z Ruska presúvajú moderné Mi-17V5 s dodatočnou odnímateľnou ochranou.
V súčasnosti má flotila indických vzdušných síl približne 250 vrtuľníkov Mi-17. Indické úrady ich zároveň chcú nahradiť národným strednozdvihovým rotorovým lietadlom. Nový produkt vyvíja spoločnosť HAL. Tento projekt je súčasťou celkového programu nahrádzania dovozu, ktorý indické úrady spustili v posledných rokoch na pozadí výrazného hospodárskeho rastu v krajine.
Cez 70% zbraní a bojovej techniky indických ozbrojených síl bolo vyrobených v ZSSR a Rusku, vo vojenskom letectve dosahuje ich podiel 80%. Už v šesťdesiatych rokoch minulého storočia tvorili základ stíhacieho a útočného letectva indických ozbrojených síl legendárne lietadlá MiG-21 a Su-7B, ktoré sa zúčastnili všetkých konfliktov s Pakistanom. MiG-21 sa zrejme stal najmasovejším indickým nadzvukovým stíhacím lietadlom 20. storočia. A zrejme tiež najdlhšie fungujúcim – bol totiž vyradený z výzbroje až v roku 2019. Indii boli samozrejme dodané za celú túto dobu MiGy-21 niekoľkých generácií, tento letún bol v tejto krajine niekoľkokrát modernizovaný, a to vrátane účasti Izraela. Avšak, existuje 50 ročný svojrázny rekord a dôkaz veľkej dôvery, ktorú si ruské lietadlá zaslúžili v Indii.
V osemdesiatych rokoch bolo Indii dodaných trinásť na tú dobu najnovších prieskumných útočných nadzvukových lietadiel MiG-25RB, ktoré mala vo výzbroji asi 25 rokov ako hlavnú veľmi presnú útočnú silu o dolete až 1 000 kilometrov. Zachytenie MiG-25RB prostriedkami protivzdušnej obrany susedných krajín by bolo prakticky nemožné. Milovníci vojenskej histórie si zrejme pamätajú, že je to lietadlo, ktoré v roku 1971 vykonávalo beztrestne lety nad Sinajským polostrovom okupovaným Izraelom, a ľahko sa vyhlo izraelským stíhačkám McDonnell Douglas F-4 Phantom II. MiG-25RB tvoril základ operatívne taktických prieskumných a útočných leteckých systémov neskorého ZSSR. Tento stroj dostali svojho času len India, Bulharsko a Alžírsko.
Indii dodávali aj diaľkové protilodné lietadlá Tu-142 vyvinuté na základe strategických bombardérov Tu-95RC známych na Západe ako Bear. Prvý Tu-142 dostala India v roku 1988, a len 29. marca 2017 sa konala ceremónia vyradenia týchto strojov, ktoré zohrali obrovskú úlohu v zabezpečení obrany krajiny z mora. Dnes sa úlohy Tu-142 chopili modernizované a vybavené moderným radarovým a radiotechnickým zariadením protilodné lietadlá Il-38SD (so zameriavacím a navigačným systémom Sea Dragon). Tieto lietadlá, rovnako ako Tu-142, dostala India exkluzívne. Túto leteckú techniku totiž nepredával ani ZSSR, ani Rusko dokonca tým najlepšie osvedčeným partnerským štátom.
V roku 2010 dostala India z Ruska tri lietadlá pre diaľkový rádiolokačný monitoring a s diaľkovým ovládaním A-50EI. Tieto lietadlá nazývajú často AWACS (Airborne Warning and Control System). Je to modifikácia transportného lietadla Il-76, ktorý má na trupe “tanier” s radarovými anténami. V lietadle sú miesta pre operátorov, ktorí spracovávajú informácie z radarov a riadia úkony letectva, lodí a pozemných jednotiek počas istých operácií. Zvláštnosť A-50EI spočíva v tom, že na žiadosť Indie na neho boli inštalované najmodernejšie izraelské radary a zariadenia.
V roku 2013 dostalo indické vojenské námorníctvo do výzbroje lietadlovú loď Vikramaditya ruského projektu 11430. Leteckú jednotku tejto lode tvoria ruské stíhačky MiG-29K a MiG-29KUB. MiG-29 dodávali tiež civilnému letectvu. Pred MiG-29 malo indické vojenské letectvo dlhé roky vo výzbroji lietadlá MiG-27M zmontované na licenciu v Indii a majúce indické meno Bahadur (Odvážny). Od polovice osemdesiatych rokov dostalo indické letectvo cez 200 útočných MiG-27M a MiG-23BN, ktoré majú podobné kapacity. Používali ich v Indii do roku 2019. Bola na nich zaškolená nejedna generácia indických letcov, ktorí neskôr získali moderný Su-30MKI, čo je variant stíhačky Su-30 vyvinutej špeciálne pre túto krajinu.
Karol Jerguš
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame