Ukrajina bude pre stíhačky F-16 potrebovať žoldnierov a čas
Na Západe sa začalo rozprávať o presune stíhačiek F-15 a F-16 na Ukrajinu a konkrétne dohody sú možné v priebehu niekoľkých týždňov. Na efektívne využitie týchto strojov sú ale potrební piloti, ktorí s nimi vedia lietať. A nie sú na Ukrajine. Je len jedna možnosť – najímanie cudzincov. Akú vážnu hrozbu môžu F-15 a F-16 predstavovať pre ruské ozbrojené sily?
Západné krajiny, uvádza americká publikácia Politico začali diskutovať o možnosti presunu stíhačiek F-15 a F-16 na Ukrajinu. V Spojených štátoch však panujú obavy, že takýto krok môže viesť k ešte väčšej eskalácii konfliktu. Pravda, ako povedal denníku diplomat zo severnej Európy, bolo by to logické rozhodnutie. Spojené štáty zároveň Kyjevu oficiálne vyhlásili, že presun stíhačiek neprichádza do úvahy. Ďalší zdroj z diplomatických kruhov pre publikáciu uviedol, že diskusie o presune stíhačiek by sa mohli začať „o dva až tri týždne“.
Politico tiež upozorňuje, že prípadná dodávka stíhačiek na Ukrajinu by sa mohla zmeniť na „logistickú nočnú moru“ pre západných spojencov. Dôvodom je, že tento typ lietadla potrebuje kvalitné a dlhé pristávacie dráhy, „ktoré nie sú na Ukrajine“, takže ruské ozbrojené sily môžu ľahko identifikovať a zničiť budovanú infraštruktúru. Pre Ukrajinu by sa v tomto smere viac hodili americké stíhačky F-18 alebo švédske Gripeny schopné vzlietnuť z kratších dráh, ale oboch typov lietadiel je nedostatok.
Pripomeňme, že holandský minister zahraničných vecí Wopke Hoekstra už minulý týždeň oznámil pripravenosť krajiny zvážiť možnosť dodávky stíhačiek F-16, ak dostane zodpovedajúcu žiadosť z Kyjeva. Takáto požiadavka ešte nebola podaná, ale zástupca vedúceho ukrajinského ministerstva zahraničných vecí Andrij Melnyk predniesol Berlínu „kreatívny návrh“. Spočíva v tom, že Nemecko, ktoré plánuje čoskoro aktualizovať flotilu, by dalo 93 viacúčelových bojových lietadiel Tornado na Ukrajinu.
Napriek tomu, že Západ ešte neoznámil žiadne rozhodnutia v tejto veci, existuje dôvod domnievať sa, že skôr či neskôr Kyjev vytúžené lietadlo predsa len dostane. Pre dodávky zo Spojených štátov a krajín NATO sa už dlho vypracovala určitá schéma. Noviny VZGLYAD to už skôr analyzovali na príklade londýnskeho presunu tankov Challenger 2 a samohybných delostreleckých závesov AS-90. Najprv sa v médiách tlačí na kontrolu reakcie Moskvy, potom sa začne diskusia, informácie o údajne plánovaných dodávkach sú vyvrátené. A po krátkom čase sa vybavenie presúva do Kyjeva.
Podobný vzor možno vidieť v správe, že Varšava sa rozhodla dodať Kyjevu sériu tankov Leopard 2 nemeckej výroby, ktoré sú v prevádzke s poľskou armádou. Predtým to bol prípad presunu viacnásobných odpaľovacích raketových systémov a protilietadlových raketových systémov západného typu do Ozbrojených síl Ukrajiny.
Odborníci sú si istí, že Kyjev potrebuje nielen samotné stíhačky, ale aj pilotov, ako aj technický personál na obsluhu lietadiel na zemi. Teraz ukrajinská armáda nevie, ako to urobiť. Otázka výcviku leteckého personálu na Ukrajine sa objavila ešte v auguste. Ruské vzdušné sily a protivzdušná obrana skutočne zlikvidovali kvalifikovaný letecký personál ukrajinských vzdušných síl, informoval vojensko-diplomatický zdroj. Do bojových misií podľa neho Kyjev zapojil bývalých nevycvičených kadetov Charkovského vojenského ústavu vzdušných síl.
Potom sa Pentagon začal aktívne zapájať do náboru bývalých afganských pilotov bojových cvičných lietadiel. Podľa plánu USA mali byť najprv vyškolení v Kalifornii a potom cez Poľsko na Ukrajine. Odborníci poznamenávajú, že výcvik pilotov trvá roky. Pretože lietadlo potrebujete nielen zdvihnúť do vzduchu, ale vykonať potrebné manévre a pristáť. „Úplný pilotný výcvik trvá približne štyri roky. Toto je medzinárodná prax. Vstup do špičkových stíhačiek sa neudeľuje okamžite, “povedal pre noviny VZGLYAD pilot-inštruktor major vzdušných síl Andrej Krasnoperov.
Podľa jeho názoru bude ťažké preškoliť ukrajinských pilotov, ktorí lietali na stíhačkách sovietskeho typu, a to aj preto, že „názvy prístrojov v kokpite a dokumentácia nebudú v obvyklom ruskom jazyku, ale v angličtine, alebo nemčine ( to závisí od toho, odkiaľ bude lietadlo doručené). „Je tiež veľký rozdiel medzi jednoduchým učením pilota lietať v kruhu alebo na danej trase, alebo akrobaciou a bojovým používaním rakiet. Spravidla to majú povolené len piloti najvyšších tried,“ zdôraznil odborník.
V tomto smere sa Američania, ako poznamenal, pomaly začínajú obracať na zahraničných pilotov so skúsenosťami s lietaním na F-16. Expert nevylúčil, že ak sa nakoniec rozhodne o presune moderných stíhačiek na Ukrajinu, budú ich ovládať žoldnieri. Krasnoperov verí, že ruské systémy protivzdušnej obrany si poradia s potlačením F-16.
„F-16 budú zostrelené raketami rovnakým spôsobom ako všetky ostatné stíhačky. Ale ako každé nepriateľské lietadlo, aj tieto stíhačky predstavujú hrozbu pre ruské lietadlá. Takže sú cieľom porážky, “zdôraznil Krasnoperov.
F-15 a F-16 patria do štvrtej generácie prúdových stíhačiek a sú výkonovo podobné sovietskym MiGom-29 a Su-27. „Následne boli modernizované oba modely amerických stíhačiek,“ dodal letecký expert Oleg Panteleev. Verí, že taktika riešenia týchto stíhačiek bude závisieť od modifikácií F-15 a F-16. „Ukrajina mala v prevádzke pomerne vážny počet sovietskych lietadiel štvrtej generácie,“ poznamenal účastník rozhovoru a dodal, že značná časť tohto potenciálu „opustila hru“ ešte pred začiatkom špeciálnej operácie kvôli technickým problémom a ďalšia časť bola zničená na zemi alebo počas stretov.
Pantelejev súhlasí s tým, že výcvik personálu letovej a pozemnej údržby na údržbu lietadiel je dlhodobý proces a ozbrojené sily Ukrajiny túto úlohu nedokážu rýchlo zvládnuť.
„V tomto ohľade sa povedzme vážne zvyšuje pravdepodobnosť, že iba legionári budú môcť toto vybavenie spravovať a udržiavať. F-16 je pomerne bežnou stíhačkou v krajinách NATO a iných štátoch. Američania ich vyvážali vo viac než dostatočnom množstve. Takže nielen v USA existujú špecialisti,“ dodal Pantelejev.
Peter Nagy
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame