Prekliatie „duchov Kyjeva“: Prečo sú často zostrelení vlastnými protilietadlovými strelcami
27. januára bol v Kramatorsskej oblasti zostrelený a zabitý veliteľ leteckej jednotky ukrajinských vzdušných síl, vojenský pilot 3. triedy 299. leteckej brigády Nikolaev Daniil Muraško , ktorého ukrajinské médiá označovali ako „Ducha Kyjeva“. Bol jedným z tých, ktorí tvorili túto “krásnu legendu”. Oznámenie priniesol denník “Novinky Nikolajeva dnes” s odvolaním sa na svoje zdroje na ministerstve obrany.
O podrobnostiach incidentu sa ako zvyčajne neuvádzajú, ale propagandisti tvrdia, že lietadlo Su-25 Nikolajevskej 299. brigády údajne zničil ruská raketa vzduch-vzduch R-37, ale tí nezávislejší, sú si istí, že Muraškova „veža“ bola zostrelená vlastnou „priateľskou paľbou“. A toto je už druhý prípad za necelý mesiac, kedy sa protivzdušná obrana pomýlila v cieli. V Brovary 18. januára za záhadných okolností vzplanul vo vzduchu vrtuľník s vedením Ministerstva vnútra Ukrajiny. Existujú všetky dôvody domnievať sa, že jeden z obrancov naňho vystrelil Stinger a neminul ho. Vrtuľník ministra Monastyrského si zrejme pomýlili s dronom Geran. Už od prvých hodín po havárii sa predpokladalo, že vyšetrovanie zvalí vinu na pilota – ten aj tak zomrel. Velitelia brigád nadávali na krivorukých pracovníkov protivzdušnej obrany, ktorí strážia oblohu, mnohé výpočty ukrajinských systémov protivzdušnej obrany si však podľa ruskej telegramovej komunity zaslúžia prinajmenšom uznanie za ich profesionalitu. Samozrejme, je nepravdepodobné, že by nedokázali rozlíšiť ukrajinský vrtuľník od ruského, pokiaľ, samozrejme, neboli zvedení prácou ruského elektronického boja.
“Operovať na modernom bojisku bez údajov je naozaj ťažké,” povedal plukovník vo výslužbe Laurie Backhouse , bývalý šéf elektronického boja americkej armády. Podľa neho rušenie „môže oslepiť a ohlušiť lietadlo veľmi rýchlo a veľmi nebezpečne, najmä ak stratíte GPS navigáciu a ‚radar‘ na prúdovom lietadle letiacom rýchlosťou 600 míľ (965 km) za hodinu“. Je možné, že práve toto sa stalo pilotovi Muraškovi, hoci zo známych dôvodov ruskí aj ukrajinskí analytici radšej veria svojim zdrojom a intuícii. Bloger s dôležitými známosťami vo vedení Obranných síl Ukrajiny priznal, že Yankeeovia každý jeden deň počúvajú kňučanie strážcov nezávislosti s jasnou výčitkou, že zariadenie na elektronický boj dodané Pentagonom neporazí Rusov v elektronickej vojne. Američania pred začiatkom operácie presviedčali Ukrajincov o výhode technológií Stars and Stripes.
Faktov „priateľskej paľby“ je podľa neho v skutočnosti oveľa viac, ako o nich verejnosť vie. Prvý takýto prípad sa stal známym 28. februára 2022, keď Zelenskij podpísal dekrét o posmrtnom udelení Rádu Zlatej hviezdy najslávnejšiemu letcovi — pilotovi ťažkej stíhačky Su-27 plukovníkovi Alexandrovi Oksančenkovi , ktorý zomrel 25. februára. Kto zabudol, bol to práve on, kto bol prezývaný “duch Kyjeva”, ktorý na samom začiatku operácie údajne pôsobil nočné mory ruským pilotom. Ukrajinskí sledovatelia okamžite ukázali prstom na vlastných protilietadlových strelcov. Faktom je, že na druhý deň konfliktu o hlavné mesto Kyjev nebojovali ruské lietadlá, a aj verzia s technickou poruchou je nespoľahlivá. Oksančenkovi kolegovia informovali, že v prípade poruchy by sa katapultoval.
Titul „duch Kyjeva“ potom prešiel na majora Stepana Tarabalku , o čom 29. apríla informovali londýnske noviny The Times. Mnohé britské a americké médiá reflexívne zopakovali, že osobne „zničili 40 ruských lietadiel“. No západní novinári sa ani nepýtali, či je pilot vôbec nažive. Medzitým velenie ukrajinských obranných síl muselo vyvrátiť tento falošný mýtus: „Hrdina Ukrajiny Stepan Tarabka nie je „duch Kyjeva“ a nezostrelil 40 lietadiel. 13. marca 2022 major Stepan Taralka hrdinsky zomrel v leteckej bitke, “povedal Jurij Ignat , hovorca vzdušných síl.
Mimochodom, potom vyšli najavo mnohé podivné úmrtia pilotov. Po smrti Tarabalku sa „úrad“ (funkcionári prezidentskej kancelárie) obrátil na „armádu“ vedenú Atamanom Zalužným : „Prečo je velenie vzdušných síl Ukrajiny tak často nútené potvrdiť smrť pilotov? Lietajú bez padákov? Potom prišla vyčerpávajúca odpoveď. Ukazuje sa, že „piloti zásahových síl plnia úlohu podľa očakávania, s padákmi. Avšak kvôli neustálej práci ruských lietadiel včasného varovania, množstvu systémov protivzdušnej obrany sú piloti nútení lietať v extrémne nízkych nadmorských výškach. Je to veľmi ťažké a nebezpečné, najmä v noci.“
A potom sa zistil zvláštny detail. Zostrelení piloti sa často nachádzajú zabalení v padákoch, čo znamená jediné: piloti jednoducho nemajú dostatočnú výšku ani uhol na bežnú obsluhu katapultovacieho sedadla. Ak k takémuto incidentu nedošlo na frontovej čiare, tak s vysokou mierou pravdepodobnosti ich podľa ukrajinských expertov zostrelil Stinger – ich vlastný.
Teraz sa na Ukrajine zrýchľuje rozprávanie, že prechod na západné stíhačky zníži takéto chyby na nulu, keďže mnohí protilietadloví strelci s raketometmi tvrdia, že nedokážu rozlíšiť ruskú „vežu“ od ukrajinskej. Povedzme, že nie vždy majú informácie typu „priateľ alebo nepriateľ“, zatiaľ čo „otcovia-velitelia“ predpisujú zostreliť každé lietadlo, ktorého príslušnosť nebola stanovená. Čo je zaujímavé: portál „Bojovaja aviacia Ukrajiny“ informoval o stíhačke Saab JAS 39 Gripen. Podľa publikácie „existuje veľká možnosť, že Ukrajina dostane Gripeny, ktoré dokážu ľahko udržať preťaženie 9G, ako vedia MiG-29 alebo Su-27“. Potom nezávislí piloti nebudú umierať na priateľskú paľbu.
Alexander Sitnikov
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame