Vyradená brazílska lietadlová loď São Paulo, alebo tiež bývalá francúzska lietadlová loď Foch (R99) triedy Clemenceau, vlečená na otvorené more, zdroj: topwar.ru
Aktuality, Námorníctvo,

Vyradená brazílska lietadlová loď NAe São Paulo je naďalej voľne unášaná na otvorenom mori

Brazílska lietadlová loď NAe São Paulo (A12) začala svoju službu ešte v roku 1963 ako súčasť francúzskeho vojenského námorníctva, keď bola ako lietadlová loď triedy Clemenceau zaradená do služby pod menom Foch (R99). V roku 2000 bola vyradená zo služby a predaná Brazílii, kde sa stala vlajkovou loďou brazílskeho vojenského námorníctva. V roku 2017 bolo prijaté rozhodnutie o jej odpísaní z dôvodov vysokých nákladov na jej prevádzku a opravy a ešte predtým plánovanej modernizácie. V roku 2021 bola loď predaná za 10,5 milióna amerických dolárov tureckej spoločnosti zaoberajúcej sa spracovaním kovošrotu.


 

Loď opustila 4. augusta 2022 prístav v Rio de Janeiro a vydala sa na svoju poslednú plánovanú plavbu smerom do Turecka, kde mala byť rozobratá. Turecké úrady však zakázali lietadlovej lodi vstup do tureckých výsostných vôd z dôvodu veľkého množstva azbestu, nachádzajúceho sa v útrobách lode. Po tomto neúspešnom pokuse sa loď vydala na neplánovanú spiatočnú cestu a vrátila sa do prístavu v Rio de Janeiro. Tu sa však situácia, takpovediac, zopakovala. Ani úrady brazílskeho štátu Pernambuco totiž neumožnili plavidlu zakotviť v prístave – a to z rovnakého dôvodu.

 

Brazílska lietadlová loď NAe São Paulo (A12) na zábere z 23. decembra 2013 zdroj: wikimedia commons (flickr.com/Rob Schleiffert)

 

Odvtedy sa loď prakticky voľne plavila na otvorenom mori, zväčša neďaleko prístavu Suape, uvádza sa v brazílskom denníku Correio Braziliense. Loď duchov, ako je v brazílskej tlači plavidlo odvtedy prezývané, medzitým stratila vlastný pohon, nemá kotvu a presúva sa s pomocou remorkéra. Zmena v statuse lode nastala 20. januára tohto roku, kedy nad loďou opätovne prevzalo kontrolu brazílske vojenské námorníctvo, ktoré prijalo rozhodnutie odtiahnuť loď do vzdialenosti 315 km od pobrežia z dôvodov „vážnej degradácie trupu“.

„Priblíženie sa plavidla do výsostných vôd alebo k brazílskym prístavným terminálom nesie so sebou veľké riziko prerušenia plavebných trás a námornej plavby ako takej, a to z dôvodu uviaznutia na plytčine alebo potopenia sa,“ – uvádza sa vo vyhlásení brazílskeho vojenského námorníctva.

 

Ďalší osud lietadlovej lode je tak nateraz neznámy, existuje však podozrenie, že námorníctvo použije tvrdenie o malom úniku v trupe lode ako ospravedlnenie „vynúteného“ potopenia v Atlantickom oceáne.

 

Dnes už staronový prezident Brazílie Luís Inácio Lula da Silva s manželkou Marisou Letíciou Rocco Cassa a guvernérom štátu Espírito Santo, Paulom Hartungom pózujú v auguste 2004 na palube lietadlovej lode NAe São Paulo pred palubným stíhacím lietadlom McDonnel Douglas AF-1 Skyhawk (M. Douglas A-4KU) zdroj: wikimedia commons

 

Lietadlová loď NAe São Paulo (A12)

Ako už bolo spomenuté vyššie, lietadlová loď NAe São Paulo (A12) bola pôvodne spustená na hladinu ako francúzska lietadlová loď triedy Clemeceau nesúca meno po významnom francúzskom maršalovi z I. svetovej vojny, Ferdinandovi Fochovi.

 

Loď Foch (R99) slúžila vo francúzskom vojenskom námorníctve od zaradenia do služby v roku 1963 až do jej vyradenia v roku 2000. Vtedy bola po nutných opravách predaná do Brazílie, kam odplávala v roku 2001 a odvtedy nesie meno NAe São Paulo (A12). V čase služby vo francúzskom námorníctve operovalo z paluby lode celkom 40 kusov vojenských lietadiel (francúzske stíhacie lietadlá – Dassault Super Étendard (15x) a Dassault Étendard IV (4x), ako aj americké palubné stíhacie lietadlá Vought F-8E Crusader (10x); ďalej to boli hliadkové a protiponorkové lietadlá Breguet Br.1050 Alizé (6x) a vrtuľníky Dauphin a Aérospatiale Super Frelon, po dva kusy).

 

Počas služby v brazílskom vojenskom námorníctve nové plavidlo nahradilo nosič NAe Minas Gerais, z paluby ktorého operovali len protiponorkové lietadlá a vrtuľníky. Loď Minas Gerais bola v roku 2004 vyradená zo služby a São Paulo tak zostala jedinou brazílskou lietadlovou loďou. Mimochodom, bola tiež poslednou lietadlovou loďou v Latinskej Amerike.

 

 

McDonnell Douglas AF-1 Skyhawk (A-4KU) brazílskeho vojenského námorníctva zo stíhaciej letky VF-1 Falcõnes na snímke počas zachytenia brzdiacim lanom na palube lietadlovej lode NAe Saõ Paulo (A12) v roku 2003 zdroj: wikimedia commons

 

V rokoch 2005–2009 prešla rozsiahlou modernizáciou – opravený bol pohonný systém zahŕňajúci lodné turbíny a palivové nádrže, modernizovaná bola tiež elektronika a výzbroj bola doplnená o dvojité vypúšťacie zariadenie SIMBAD pre protilietadlové riadené strely Mistral.

 

Počas služby z jej paluby operovalo obvykle 37 palubných lietadiel a dva vrtuľníky, pričom hlavnou silou boli americké útočné palubné lietadlá McDonnel Douglas A-4 Skyhawk, ktoré Brazília odkúpila od Kuvajtu, v počte 15 kusov. Hoci ich bojová hodnota bola už vtedy viac než sporná, nič to nemenilo na fakte, že sa Brazília pripojila k celkovo štyrom krajinám sveta, ktoré disponovali lietadlovými loďami. Okrem spomenutých lietadiel operovali z paluby lode ešte vrtuľníky AS532 Cougar, SH-3A/B Sea King alebo Eurocopter Ecureuil.

I. Stodola

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov