Francúzsko chce dať Ukrajine lietajúcich starcov
Do diskusie o dodávkach stíhačiek na Ukrajinu sa zrazu pridal ďalší výrobca moderných bojových lietadiel Francúzsko. Stíhačky Rafale sú v poslednej dobe na svetovom trhu so zbraňami mimoriadne obľúbené, no diskutuje sa o dodávkach úplne iných, oveľa starších strojov. Aké sú šance, že Kyjev dostane takéto lietadlá k dispozícii?
Len čo sa v „progresívnom“ svete začalo vážne rozprávať o možnom presune stíhačiek na Ukrajinu, predovšetkým amerických F-16, Francúzi nemohli stáť bokom. Nejde len o to, že so svojimi Rafale a Mirage je Francúzsko tradične považované za jedného z lídrov v tomto odvetví. Vojna je vynikajúcou príležitosťou na odpísanie starých zbraní a nabitie zákazkami pre vojenské továrne. A správanie francúzskych úradov to najlepšie ilustruje.
Podľa francúzskeho spravodajského kanála BFM s odvolaním sa na nemenovaný zdroj vo vláde krajiny „sú dodávky stíhačky Rafale na Ukrajinu v tejto fáze zjavne vylúčené. Avšak, nemenej dôležité rokovania medzi Kyjevom a Parížom sa začali o možnej dodávke lietadiel Mirage 2000.
Francúzsko je jednou z najaktívnejších krajín dodávajúcich zbrane Ukrajine. Už predtým dodalo Kyjevu samohybné delostrelecké lafety Caesar (ACS), vlečné húfnice TRF1, raketové systémy LRU, protilietadlové raketové systémy Crotale. Emmanuel Macron tiež prisľúbil, že vláde Zelenského poskytne ľahké kolesové tanky AMX-10 RC. Je celkom logické, ak Francúzi budú zdieľať aj lietadlá.
Francúzsky expert Patrick Sos, ktorý objasňuje otázky zahraničnej politiky, ostro poznamenal : „Február bude mesiacom lietadiel. Takmer vo všetkých kanceláriách budú telefóny horúce.“ Zároveň dodal, že nestačí len zásobovať lietadlami – ide o výcvik pilotov, ako aj o zabezpečenie riadnej údržby lietadiel na cudzom území, a to bude ešte náročnejšie ako v prípade tankov. Ešte významnejšia je poznámka odborníka, že lietadlá Mirage sú v súčasnosti vo francúzskej armáde nahrádzané modernejšími Rafale a čoskoro sa nebudú používať.
Presun starých lietadiel na Ukrajinu rieši pre Francúzsko niekoľko problémov naraz: umožňuje vám zbaviť sa balastu, prezentovať sa ako šampióni dobra a svetla a prípadne zarobiť dobré peniaze. Aj keď sa ukazuje, že nie všetko je také jednoduché. „Musíme si položiť otázku: nezníži presun Mirage Ukrajincom vlastnú flotilu stíhačiek. Existuje určité časové obdobie, najmä v rokoch 2023-2024, keď vyradia Mirage z prevádzky, ale stále nemajú ekvivalentný počet Rafale, ktoré by mohli nahradiť. A v tomto prípade by bolo vhodnejšie si ponechať Mirage.“
Samostatne je potrebné poznamenať, že už v tejto fáze monsieur Sos obozretne oceňuje ruskú protivzdušnú obranu, ako aj kvalitu ruských bojových lietadiel. “Ruské pozície sú dobre chránené pred vzdušným útokom… A v roku 2023 sa Mirage bude musieť vysporiadať s MiGmi a Su, ktoré v Rusku dosiahli významný pokrok.” Takáto predvídavosť núti človeka myslieť si, že v skutočnosti je už o všetkom rozhodnuté a Monsieur Sos, podobne ako mnohí iní odborníci, pripravuje západných voličov na to, čo sa stane v blízkej budúcnosti. Ak sú Mirage odovzdané Ukrajine a nepreukážu sa z najlepšej strany, vždy sa môžeme odvolávať na nepriateľskú protivzdušnú obranu alebo vyspelejšie nepriateľské lietadlá. Ak bojovníci dobre fungujú a pomáhajú v ukrajinskej protiofenzíve, poslúži to ako vynikajúca reklama pre francúzske zbrane a zvýši sa počet objednávok. V každom prípade Francúzsko neriskuje takmer nič.
Generál francúzskeho letectva Patrick Dutartre, ktorého pozvali do éteru kanála ako experta, bol však k vyhliadkam francúzskych Mirage zdržanlivejší. Ako praktizujúci zdôraznil , že ani skúsený pilot nemôže byť za pár týždňov preškolený na používanie stíhačky iného systému.
Vo Francúzsku, aby ste sa stali vojenským pilotom, musíte študovať dlhodobo : 17 týždňov úvodného kurzu na Air Force School so sídlom v Salon-de-Provence a potom praktický výcvik na vojenských základniach, vrátane základne Cognac. Výsledkom je, že výcvik až do promócie trvá štyri roky a štyri mesiace a iba vtedy, ak na začiatku zložíte všetky testy, preukážete, že ste hodný byť vojenským pilotom, a podpíšete zmluvu na 10 rokov vojenskej služby.
Generál Dutartre si ako realista dobre uvedomuje všetky riziká. „V prvom rade trvá, kým si piloti zvyknú na nový typ lietadla. Teoreticky je možné rekvalifikovať sa za pár mesiacov, ak bude školenie prebiehať za ideálnych podmienok… To však nie je všetko, pretože treba vyriešiť množstvo problémov súvisiacich s logistikou a nielen to. Verím, že by bolo najsprávnejšie dodať Ukrajincom MiG-29, pretože toto je lietadlo, ktoré poznajú, “zhrnul generál.
Potom sa dosť nepatrioticky vyjadril, že po vyčerpaní zálohy MiGov je potrebné preškoliť ukrajinských pilotov na používanie F-16, pretože ide o „najpopulárnejšie“ stíhacie lietadlo v Európe. Inými slovami, Mirage nevyzerá pre Ukrajinu optimálne ani v očiach francúzskej armády.
Množstvo problémov, ktoré generál spomenul, je potreba údržby lietadiel konkrétneho typu, dodávky náhradných dielov, inštalácia nového vybavenia atď., Ktoré v podmienkach nepriateľstva nebude také ľahké opraviť. Pre porovnanie, keď sa Francúzsko v roku 2015 pokúsilo predať stíhačky Colombia 18 Mirage 2000-5F, samotné stroje sa chystali dať za 350 miliónov dolárov, no údržba a súvisiace služby sa odhadovali až na 150 miliónov.
Vo vojnovom prostredí si však všetko, čo súvisí s údržbou – a v širšom zmysle, s prispôsobením existujúcej infraštruktúry novému typu lietadla – bude vyžadovať vážne dodatočné úsilie. Preto ako čistý praktizujúci generál radí nevynaliezať koleso nanovo, ale odovzdať MiGy zostávajúce vo východnej Európe Ukrajincom. V tomto prípade však Francúzi nebudú mať z čoho profitovať – preto túžba ich úradov pod zámienkou pomôcť zbaviť sa zastaraných modelov ich stíhačiek (pripomíname, že najnovší Rafale neprichádza do úvahy).
“Lietadlo sa neodovzdáva tak jednoducho ako tank” – povedal generál Jerome Pellistrandi, šéfredaktor časopisu National Defense. Spresnil tiež , že podľa francúzskeho ministerstva obrany má krajina 113 Mirage 2000, pričom 55 strojov sa modernizuje. Navyše podľa generála hovoríme o rôznych modifikáciách stíhačky, ktoré majú rôzne vlastnosti. “Mirage 2000-5” je podľa generála úprimne zastaraný model. Oveľa lepšia je situácia so stíhačkou Mirage 2000-D.
Generál tiež poznamenal, že aj keď sa francúzska vláda neodváži poslať lietadlá do vojnovej zóny teraz, vôbec to neznamená, že to neurobí v budúcnosti. “Problém s dodávkami lietadiel sa môže v nadchádzajúcich mesiacoch a rokoch znovu objaviť, pretože Ukrajina musí mať dostatočné kapacity na boj proti Rusku.” Najpodstatnejšia vec v tejto pasáži je klauzula o rokoch, čo znamená, že Európa a Amerika sa pripravujú na viacročnú vojnu s Ruskom. Za týmto účelom sa rozširuje okruh vojenských dodávok na Ukrajinu takpovediac súčasne s rozšírením okruhu sankcií. NATO konečne vsadilo na vojnu. A to znamená, že skutočná bitka sa práve začína.
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame