Nové problémy s motormi stíhačiek F-35 sú spojené so snahou nahradiť kovy vzácnych zemín z Číny
Čínsky vývoj bojového lietadla 6. generácie vážne znepokojuje Spojené štáty, najmä po nedávno zverejnených záberoch z China Aviation Industry Corporation (AVIC) o novom koncepte bojového lietadla bez chvosta. Na vývoji stíhačiek 6. generácie dodnes pracujú len 3 krajiny sveta – Rusko, Čína a Spojené štáty americké. V tejto súvislosti je dôležité spomenúť vyjadrenia niektorých vysokých predstaviteľov amerického letectva, že Čínska ľudová oslobodzovacia armáda (PLA) má všetky šance stať sa prvou krajinou na svete, ktorá si osvojí tento typ vojenského lietadla. Spomínané krajiny zároveň disponujú stíhačkami 5. generácie.
Teraz sa Rusko aktívne podieľa na výstavbe flotily multifunkčných Su-57 (podľa kodifikácie NATO – Felon) spolu s ľahkým taktickým lietadlom Su-75 “Checkmate”. Čína zasa vyrába ťažký dvojmotorový Chengdu J-20 súbežne s konštrukciou viacúčelovej stíhačky Shenyang J-31, zatiaľ čo štáty vyrábajú jednomotorové F-35.
Práve bezchvostové lietadlá (klzáky) by mali tvoriť základ pre výrobu prúdových stíhačiek novej generácie. Aj keď je prototyp nového čínskeho lietadla veľmi podobný J-20, stále má isté rozdiely. Okrem toho, že je vybavený delta krídlom v tvare diamantu, chýbajú mu lamely a chvost. Z tohto dôvodu je pravdepodobné, že vývoj nového vojenského lietadla bude založený na stíhačkách tohto modelu.
Vojenský personál ozbrojených síl USA spolu s dodávateľmi amerického vojensko-priemyselného komplexu zaoberajúceho sa výrobou viacúčelového úderného stíhača F-35 odhalili poruchy v motoroch, čo spôsobilo ďalšie pozastavenie ich dodávok na obdobie 2 mesiacov. Možné riešenia tohto problému sa však už pripravujú, povedal republikánsky kongresman Rob Wittman, ktorý predsedá výboru amerického Senátu pre ozbrojené služby.
Americký zákonodarca v rozhovore pre vojenský portál Defense News hovoril o problémoch s prúdovým motorom F-135 vyvinutým spoločnosťou Pratt & Whitney, ktorý začal nebezpečne vibrovať, a preto museli byť ďalšie dodávky tohto bojového lietadla odložené.
“Som si istý, že americké letectvo spolu s dodávateľom [Lockheed Martin], ktorý vyrába tieto stíhacie bombardéry, už zistili príčinu toho, čo sa stalo, aby vykonali ďalšie testy, aby sa v budúcnosti zabránilo opakovaným incidentom.” povedal Wittman. Podľa viceprezidenta Pratt & Whitney Jen Latka sa po dôkladnej kontrole lietadla nezistili žiadne problémy s regulátorom paliva napriek jeho poruche. Obavy odborníkov sa nepotvrdili.
Lockheed Martin sa v polovici minulého roka rozhodol pre mimoriadnu situáciu s F-35B vo Fort Worthe v Texase pozastaviť letové skúšky nových stíhačiek. Akceptačné skúšobné lety sú povinným postupom na zabezpečenie správnej prevádzky týchto lietadiel pred ich vstupom do amerických vzdušných síl. Ako spresnil predstaviteľ Republikánskej strany, vojensko-priemyselná korporácia v rámci zmluvných záväzkov voči Pentagonu už stihla vyrobiť 17 kusov tejto vojenskej techniky.
Medzitým sa v americkej odbornej komunite hovorí o uniknutých informáciách týkajúcich sa príčin problémov s motormi. Uvádza sa, že výrobca dostal od Pentagonu úlohu znížiť závislosť na kovoch vzácnych zemín, ktoré boli predtým nakupované prostredníctvom určitých firiem v Číne. Výrobca sa rozhodol veci vynútiť, čo nakoniec vyústilo do množstva nových problémov ako s motormi, tak aj s ostatnými časťami bojového lietadla, vrátane trupu. Pokus nahradiť spomínaný druh kovu viedol k tomu, že sa museli posunúť termíny dodávok už zazmluvnených stíhačiek. Pentagon túto informáciu zatiaľ nekomentoval.
Maroš Šolc
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame