Ministerstvo obrany USA pozastavilo používanie ďalšieho typu lietadiel ozbrojených síl USA – konvertoplány V-22 Osprey
Aj na pozadí dvoch nehôd, ktoré sa udiali v minulom roku, sa Ministerstvo obrany USA z dôvodu technických problémov rozhodlo pre pozastavenie prevádzky konvertoplánov Bell Boeing V-22 Osprey na bližšie neohraničený čas. Verejnosť o tom informoval 4. februára tohto roku hovorca amerického ministerstva obrany USA, pričom upresnil, že počas prevádzkovania leteckej techniky boli zistené poruchy na pohonných jednotkách, a identifikácia týchto porúch, ako aj ich odstránenie práve prebieha.
Hovorca ministerstva síce nezachádzal do ďalších technických podrobností a odmietol sa taktiež vyjadriť, akého počtu strojov sa bude uvedené uzemnenie týkať, americké médiá však, s odvolaním sa na vlastné zdroje vo vojenských štruktúrach, informovali, že problém je oveľa širší. Chyby boli objavené aj pri prevodovke (reduktore). Podľa posledných zistení neboli – po nalietaní predpísaného počtu letových hodín – dodržané výmenné intervaly mechanizmov, ktoré spájajú pohonné jednotky (a reduktory) s rotormi.
Video – 5.augusta 2017 vzlietol z obojživelnej útočnej lode USS Bonhomme Richard jeden MV-22 Osprey Námornej pechoty USA (USMC) patriaci k 265. strednej tiltrotorovej letke námornej pechoty (Marine Medium Tiltrotor Squadron) s 31. expedičnou jednotkou USMC (Marine Expeditionary Unit) a v rámci cvičenia mal letieť smerom k druhej obojživelnej útočnej lodi USS Green Bay, keď sa zrazu všetko, bez akéhokoľvek varovania, zmenilo. Konvertoplán tesne pred pristátím narazil do USS Green Bay a následne sa zrútil do vôd Shoalwater Bay na východnom pobreží Austrálie. Napriek úsiliu zachrániť 26 členov posádky konvertoplánu si udalosť napokon vyžiadala smrť troch členov posádky lietadla:
Druhé video – zobrazuje okrem havárie z 5. augusta 2017 aj ďalšie udalosti – haváriu na Okinawe v Japonsku (v roku 2016), v Maroku (2012) a „stretnutie“ s dvojmotorovým turbovrtuľovým lietadlom s pevným podvozkom pre 12 až 20 cestujúcich, De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter:
K aktuálnemu uzemneniu bližšie nešpecifikovaného počtu konvertoplánov sa vyjadrili aj kompetentní vysokopostavení dôstojníci a predstavitelia Námornej pechoty USA (USMC), Námorníctva (Navy) a Armádneho letectva (USAF) a verejnosti prostredníctvom médií oznámili, že jednotlivé časti ozbrojených síl pokračujú vo výcviku a v uskutočňovaní vojenských operácií aj s využitím strojov Bell Boeing V-22 Osprey, pretože nie všetky rotorové lietadlá boli uzemnené. Tie, ktoré prešli kontrolou s pozitívnym výsledkom, nemajú žiadne obmedzenie pre ďalšiu prevádzku.
Čo sa týka ďalších technických problémov, ktoré sa v nedávnej dobe pri prevádzke konvertoplánov V-22 Osprey vyskytli, odborníci zaznamenávajú zvýšený nárast prípadov tzv. „tvrdého záberu spojky“ (hard clutch engagement). Ak dôjde k uvedenej situácii, piloti konvertoplánov sú povinní okamžite pristáť, aby bolo možné predísť nehode. Pre ilustráciu pripomíname, že v marci 2022 došlo v Nórsku k nehode amerického konvertoplánu, pri ktorej zahynuli štyria členovia námornej pechoty. A v júni 2022 došlo k mimoriadnej udalosti v Kalifornii – vtedy na palube stroja zahynulo päť vojakov.
Konvertoplány Bell Boeing V-22 Osprey predstavujú viacúčelové vojenské lietadlá so schopnosťou vertikálneho vzletu a pristátia (Vertical Take-Off and Landing – VTOL) a krátkeho vzletu a pristátia (Short Take-Off and Landing – STOL). Boli navrhnuté tak, aby v sebe kombinovali prednosti vrtuľníka s dlhým doletom a vysokú rýchlosť turbovrtuľových lietadiel. Námorná pechota USA (USMC) disponovala na jar 2022 celkovo 296 kusmi lietadiel vo verzii MV-22, armádne letectvo (USAF) prevádzkovalo 52 strojov vo verzii CV-22 a námorníctvo (Navy) očakávalo dodanie 44 strojov vo verzii CMV-22B, objednaných pre podporu svojich úderných skupín lietadlových lodí.
I. Stodola
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame