Južná Kórea uskutočnila úspešný testovací let so 4. prototypom svojho nového stíhacieho lietadla KAI KF-21 Boramae
Južná Kórea úspešne pokračuje vo vývoji svojho viacúčelového stíhacieho lietadla KAI KF-21 Boramae (jastrab po kórejsky), do vzduchu sa vzniesol už štvrtý prototyp. Ako informovala tlačová agentúra Yonhap, tentokrát vývojári uskutočnili skúšobný let s dvojmiestnou verziou bojového lietadla, sprevádzaného vo vzduchu juhokórejským cvičným bojovým lietadlom T-50.
V pondelok 20. februára sa z továrenského letiska Sacheon, patriaceho korporácii KAI (Korean Aerospace Industries) o 11:19 miestneho času vzniesol do vzduchu 4. prototyp KF-21 v dvojmiestnej konfigurácii pilotovaný majorom Jeon Sueng-hyonom z 52. Test Evaluation Group. Samotný let trval 34 minút, zakončený bol podľa juhokórejského Úradu pre program obranných akvizícií (Defense Acquisition Program Administration, DAPA), ktorý program riadi, úspešným pristátím. Pilot bol na palube dvojmiestnej verzie počas skúšobného letu sám, nakoľko hlavným cieľom letu bolo preveriť bezpečnosť verzie. Doteraz boli vo vzduchu tri letové prototypy, prvý vzlietol na skúšobný let v júli minulého roka, druhý v novembri a tretí uskutočnil svoj let v januári tohto roka.
Hoci sa dvojmiestna verzia KF-21 bude využívať predovšetkým na výcvik pilotov, podľa informácií DAPA, bude mať nainštalovaný aj radar s aktívnym skenovaním (AESA) kvôli jeho otestovaniu. Testov KF-21, ktoré majú trvať až do roku 2026, kedy sa očakáva spustenie sériovej výroby verzie Block 1, sa má zúčastniť celkovo šesť lietadiel, z toho dve v dvojmiestnej konfigurácii, 4. prototyp je je prvým z tejto dvojice, druhým má byť prototyp číslo 006. Približný celkový počet skúšobných letov všetkých šiestich letových prototypov má dosiahnuť číslo 2000.
Prvý let dvojmiestnej verzie kórejského stíhacieho lietadla KF-21 Boramae je zaujímavý z viacerých príčin. Predovšetkým predstavuje výrazný pokrok vo vývoji kórejského lietadla 5. generácie (vo všeobecnosti je skôr považované za lietadlo generácie 4++, resp. 4.5) a tiež je to druhá „stealth“, tzv. neviditeľná stíhačka navrhnutá aj v dvojmiestnej verzii. Tou prvou bolo čínske lietadlo Čchengtu J-20, ktorého prvé zábery boli zverejnené v júli 2021. Podľa čínskeho komentátora nová, dvojmiestna verzia J-20, keďže všetky predchádzajúce lietadlá 5. generácie existujú len v jednomiestnej verzii:
„poskytne Číne hneď niekoľko zaujímavých možností. Tou prvou a najzreteľnejšou je, že bude mať dvojmiestnu verziu stíhačky, ktorú možno okamžite použiť na výcvik pilotov určených pre flotilu lietadiel J-20. Avšak vzhľadom na to, že najmodernejšie lietadlá sú oveľa jednoduchšie na ovládanie oproti predchádzajúcim generáciám, táto konkrétna výhoda cvičnej verzie by bola takmer zanedbateľná.
Tou významnejšou výhodou je, že druhý člen posádky lietadla bude môcť vykonávať úlohy, ako je kontrola palubných senzorov alebo ovládanie tzv. lojálneho wingmana (jeden a viac bezpilotných lietadiel letiacich v roji s vedúcim stíhacím lietadlom), zdieľanie a vyhodnocovanie informácií prichádzajúcich z viacerých zdrojov. V praxi, bez ohľadu na to, koľko senzorov lietadlo nesie, jediným efektom neustáleho toku údajov zobrazovaných na displejoch pred očami pilota by bolo iba presýtenie jeho pozornosti, ktoré by jednoducho vyústilo do ich nepoužiteľnosti. S druhým členom posádky na palube je tento problém, samozrejme do istej miery, vyriešený a lietadlo tak môže efektívne vykonávať oveľa vyšší počet úloh.“
To isté možno povedať tiež o dvojmiestnej verzii KF-21, ktorej úloha by sa mohla ešte rozšíriť aj o misie SEAD/DEAD (Suppresion/Destruction of Enemy Air Defenses – potlačenie a/resp. zničenie nepriateľskej protivzdušnej obrany).
Vo všeobecnosti je lietadlo KF-21 Boramae považované za lacnejšiu, menej „stealthy“ (neviditeľnú) alternatívu k americkému lietadlu F-35 Lightning II vo výbroji ROKAF (Vzdušné sily J. Kórey). Jeho operačné nasadenie do prevádzky sa očakáva v 30. rokoch ako náhrada flotily morálne i technicky zastaraných lietadiel F-4E Phantom II a F-5E/F Tiger II. Až približne 65 % technológií použitých na juhokórejskom lietadle je domáceho pôvodu vrátane radaru s aktívnym elektronickým skenovaním (AESA), ktorý sa v súčasnosti testuje na palube špeciálne upraveného lietadla Boeing 737-500.
Viacúčelové stíhacie lietadlo je takpovediac produktom dohody Južnej Kórey a Indonézie z roku 2014 resp. 2016 o spoločnom vývoji stíhacieho lietadla ďalšej generácie, pričom prvé informácie o plánovanom vývoji nového lietadla sú ešte z roku 2001. Podiel Indonézie na projekte je 20 % celkových nákladov na vývojové práce. Južná Kórea plánuje prijať do prevádzky 40 kusov lietadiel do roku 2028, celkovo by mal počet strojov dosiahnuť 120 kusov v roku 2032; Indonézia plánuje zaradiť do svojho stavu 50 kusov lietadiel KF-21 Boramae.
I. Stodola
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame