Oshkosh JLTV
Aktuality, Pozemná technika,

Nestratil J. Naď 500 rakiet Hellfire II, vhodných aj na diskutabilné 4×4 JLTV?

Minister obrany J. Naď nedávno oznámil, že si chce kúpiť vyše 180 amerických vozidiel 4×4 Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle – jednotné ľahké taktické vozidlo). Nie je ale isté, či by nedostal AM General JLTV, s prípadným časovým sklzom. Ohľadne produkcie vozidiel JLTV totiž práve prebieha spor.


 

Firme Oshkosh Defence, ktorá ich vyvinula a teraz aj vyrába hrozí, že svoju produkčnú linku bude musieť zavrieť ku koncu roka 2024. Príčinou je, že americká armáda zadala ich ďalšiu výrobu konkurenčnej firme AM General, ktorá si už stavia výrobnú linku v štáte Indiana, aby stihla spustiť výrobu približne v auguste 2024.

 

Firma AM General je aj výrobcom predchodcu vozidla JLTV, ktorým je Humvee. Jej prototyp AM General BRV-O spolu s Lockheed Martin JLTV a neskorším víťazným Oshkosh L-ATV postúpil do finále súťaže JLTV, ako jeden z troch víťazov fázy EMD (Engineering and Manufacturing Development phase). Firma Oshkosh v roku 2015 získala nielen celkové víťazstvo v súťaži, ale aj kontrakt na stavbu svojich vlastných vozidiel. Odvtedy ich dodala takmer 19 000 a predstavovala ich nové verzie.

 

 

Dňa 9.2.2023 ale armáda udelila nový kontrakt na stavbu vozidiel JLTV a prívesov JLTV-T firme AM General. Tá má za 8,66 miliardy USD dodať 20 682 vozidiel JLTV a 9833 prívesov. Oshkosh Defence sa snaží rozhodnutie zvrátiť tým, že podala protest na GAO (US Government Accountabilty Office). Prezident firmy Oshkosch Defence Tim Bleck uviedol:

“Sme presvedčení, že vládne hodnotenie riadne nepreverilo finančné, technické a výrobné možnosti ponúkané na výber riešenia s najlepšou hodnotou a najnižším rizikom na dodanie JLTV.” Inými slovami, že firma AM General nemá s výrobou JLTV žiadne skúsenosti a bude musieť najať kvalifikovanú pracovnú silu a nadviazať spoluprácu so subdodávateľmi, bez ohľadu na to v akej finančnej situácii sa firma AM General nachádza. Ďalej uvádza, že na svojej výrobnej linke už firma Oshkosch Defence prijala objednávky od zahraničných zákazníkov na vozidlo JLTV. Menovite má ísť o Čiernu Horu, Brazíliu, Rumunsko, Severné Macedónsko, Belgicko a Slovinsko. Tu nejde o zámenu mien štátov, Slovinsko skutočne bude JLTV používať s 12,7mm guľometom, 40mm automatickým granátometom, prípadne vo verzii s protitankovými riadenými strelami Spike.

 

Dá sa teda predpokladať, že Oshkosh Defence už nepočíta s prípadnou výrobou vozidiel pre Slovensko, ktorú by vo svojich začiatkoch produkcie asi musela zvládnuť firma AM General. O proteste firmy Oshkosh Defence sa bude rozhodovať až v júni. Každopádne, ak chce J. Naď tieto vozidlá kúpiť, kontrakt na ich dodanie by mal obsahovať prísne sankcie prinajmenšom za omeškanie dodávok a prípadné nepodarky, aby sa nestalo niečo podobné ako s oneskorenými dodávkami F-16V Block 70/72.

 

S prípadným dodaním vozidiel JLTV súvisí niekoľko otázok. Predovšetkým ide o to, či je to najvhodnejší spôsob použitia časti amerického grantu vo výške 200 miliónov USD a zohľadňuje to skúsenosti z ukrajinského bojiska. Resp. či sa podobné vozidlo nedá vyrobiť, prípadne licenčne vyrobiť aj na Slovensku za menšie peniaze a grant použiť na dôležitejšie veci. Ak už sa rozhodne o jeho nákupe, otázka je v akých verziách.

 

Okrem vyššie spomínaných možností, ktoré využilo Slovinsko sa firme Oshkosh Defence podarilo na vozidlo integrovať aj silnejšiu výzbroj. Ide predovšetkým o rôzne veže s kanónom M230, prípadne XM914 kalibru 30x113mm, ktorý sa používal najprv na útočných vrtuľníkoch AH-64 Apache. Na JLTV sa dá umiestniť v kombinácii s protitankovými riadenými strelami ako Javelin, čím vzniká náhradné bojové vozidlo 4×4. Tiež v protilietadlovej konfigurácii so strelami Stinger. Táto verzia je súčasťou protilietadlového systému námornej pechoty MADIS, spolu s druhým vozidlom, ktoré má rádiolokátor a guľomet Gatling typu M134 proti dronom.

 

Existuje ale aj protilietadlová verzia JLTV firmy Boeing typy SHORAD Boeing Maneuver Short Range Air Defence, ktorá používa guľomet kalibru 12,7x99mm a štyri protitankové strely Hellfire. Tieto strely ale stoja okolo 150 000 USD. Aby sa to oplatilo museli by byť už na Slovensku niekde na sklade.

 

Tým sa dostávame k tretej otázke súvisiacej nielen s JLTV ale aj nákupom vrtuľníkov AH-1Z Viper a pod. Nestratil niekde J. Naď okolo 500 rakiet AGM-114R Hellfire II? Špekulácia je opodstatnená. Pakistan si objednal 12 vrtuľníkov AH-1Z Viper spolu s 1000 raketami Helllfire II. Dňa 22.2.2017 o tom v článku písal napríklad americký The Diplomat, ktorý uvádza aj približnú výstroj možných budúcich slovenských útočných vrtuľníkov. Tieto stroje zrejme stoja od roku 2019 v hangári v USA na základni 309th AMARG v polopúšti pri meste Tucson v štáte Arizona. Pakistan si ich neprevzal oficiálne z dôvodov politickej roztržky s USA. V skutočnosti je jeho ekonomická situácia kritická a možno sa nevyhne defaultu (štátnemu bankrotu). Ľudia tam reálne začínajú hladovať.

 

Náhradný zákazník by sa našiel na Slovensku, ktoré by doplatilo 340 miliónov USD, ale iba za vrtuľníky a zhruba 500 rakiet. Ten zvyšok do počtu 1000 by chýbal nielen pre JLTV ale aj na možne vybavenie vrtuľníkov UH-60, ktoré boli kúpené vo verzii na prevoz PCR testov. Obchod by sa dal prijať v konfigurácii 12 vrtuľníkov a 1000 rakiet za 340 miliónov USD + prípadný nákup JLTV. Napriek tomu, že koncepcie rozvoja ozbrojených síl SR s tým nepočítali. Ale papier znesie všetko, dali by sa prepísať.

 

Museli by sme byť naivní, ak by sme si mysleli, že sa o probléme s množstvo prípadne dodaných rakiet AGM-114R Hellfire II dozvieme niekedy pravdu. Každopádne, sledovať procesy obstarávania a zbavovania sa techniky na plnenie spôsobilostí slovenských ozbrojených síl je nielen zábavné ale aj náučné.

 

Na záver ešte k vozidlu JLTV firmy Oshkosh Defence všeobecne. Splnilo zadanie konkurzu a namiesto Humvee dodalo platformu s väčšou bojovou odolnosťou a nosnosťou, doplnenú ešte o možnosť ťahať štandardizovaný príves. Vozidlo váži 10 200 kg, má dĺžku 6,2 m, šírku 2,5 m a výšku 2,6 m. Preváža štyroch ľudí, prípadne navyše strelca. Motor je naftový Gale Banks Engineering 866T, s objemom 6,6 litra a výkonom 340hp. Prevodovka je šesťstupňová automatická Allison 2500SP. Vozidlo má maximálnu rýchlosť 110 km/h. Pancierovanie je utajené (A-kit/B-kit).

MK

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov